Richard Verschoor is er in Bahrein bij de openingsronde van het FIA Formule 2 kampioenschap ondanks twee sterke races, waarin hij veel posities wist goed te maken, niet in geslaagd de eerste punten voor het kampioenschap te scoren. Het 23-jarige TeamNL-talent kende bij zijn terugkeer bij Trident Racing een tegenvallende kwalificatie, maar liet zich daardoor niet uit het veld slaan en streed in de races voor wat hij waard was. In de sprintrace wist Verschoor weer op te klimmen naar plek tien. In de hoofdrace kende de Nederlander een bijzonder sterk begin en lag enige tijd op een vijfde positie. Na een safetycar-situatie had de Trident-piloot echter geen verweer tegen de op betere banden rijdende concurrentie en zakte zo terug tot plek veertien.

De winterstop is weer voorbij en de testdagen achter de rug. Tijd voor de eerste ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap, waarbij Bahrain International Circuit opnieuw de aftrap van deze veertien ronden tellende titelstrijd mocht verzorgen. Met ingang van dit jaar wordt er in het FIA Formule 2 kampioenschap gereden met een nieuw type auto, waarbij de radicaal afwijkende achtervleugel de meest in het oog springende wijziging is. Inhalen moet daarmee makkelijker worden en hoewel de Formule 2 altijd al spannende races opleverde, zou dit het wedstrijdverloop nog afwisselender moeten maken. Met voor alle teams nieuwe auto’s en slechts drie testdagen, was het afwachten hoe de verhoudingen zouden liggen. Voor Richard Verschoor betekent het seizoen 2024 een hernieuwde kennismaking met Trident Racing. Het 23-jarige TeamNL-talent kwam in 2022 al uit voor deze Italiaanse renstal en scoorde toen bij de openingsronde in Bahrein meteen een overwinning, een mijlpaal voor Trident want het was de eerste Formule 2 overwinning in hun bestaan.

Uiteraard hoopte Verschoor zijn Italiaanse werkgever opnieuw op een mooi resultaat te trakteren. De kwalificatie verliep echter bepaald niet zoals gehoopt. Het Nederlandse talent bleef steken op een zestiende positie. De achterstand op de rijder op poleposition bedroeg slechts 0,9 seconden, maar in het extreem competitieve veld, waarbij maar liefst de eerste zeventien rijders binnen één seconde bleven, betekende het voor zowel de sprint- als hoofdrace een moeilijke uitgangspositie.

Verschoor had echter in de afgelopen jaren al laten zien ook vanuit mindere startposities punten te kunnen scoren en aangezien in de Formule 2 alles mogelijk is, keek het TeamNL-talent strijdlustig naar de eerste sprintrace uit. En dat bleek ook nu weer terecht. Kort na de start schoof de Trident-piloot meteen op naar plek veertien. Door voorzichtig met zijn banden om te gaan en stabiele rondetijden te laten noteren, kon Verschoor drie rijders passeren en lag daarmee op plek elf. In de slotfase sloot het TeamNL-talent zelfs aan bij de strijdende groep achter de rijder in vijfde positie. De coureurs voor hem reden echter vaker naast dan achter elkaar, waardoor inhalen, zonder zelf schade op te lopen, in de slotronde lastig werd. Uiteindelijk lukte het Verschoor toch nog een extra plekje winst te boeken en passeerde zo als tiende de finish. “We hebben veel posities kunnen goedmaken en de pace was veelbelovend. Ik ben trots op het team. Hopelijk hebben we de zwakke plek uit de kwalificatie gevonden en kunnen we in de feature race voortborduren op deze snelheid”, keek Verschoor op de sprintrace terug.

In de hoofdrace leek het in eerste instantie inderdaad de goede kant op te gaan voor Verschoor. Gestart op de zachte en dus snellere band, profiteerde de Trident-piloot optimaal van de chaos in bocht één en stootte meteen door naar plek elf. Met snelle rondetijden en mooie inhaalacties maakte de Nederlander nog diverse posities goed en lag op plek zeven toen hij naar de pits kwam voor zijn verplichte stop om te wisselen naar de harde banden. Als 18de kon Verschoor zijn weg weer vervolgen, reed opnieuw snelle rondetijden en toen de rest van het veld zijn stop gemaakt had, lag het TeamNL-talent op een ijzersterke vijfde positie. Door een safetycar-situatie kon het hele veld achter Verschoor echter weer aansluiten. Na de herstart had de Trident-piloot geen verweer tegen de op de snellere zachte banden rijdende concurrentie, moest plaats voor plaats prijsgeven en zakte zo in tien ronden terug naar plek veertien. Een flinke teleurstelling voor de Nederlander na zijn in eerste instantie zo fraaie wedstrijd. “Tot het moment dat de safetycar de baan op kwam, ging het uitstekend. Erg jammer want na de tegenvallende kwalificatie kwamen we ook nu weer sterk terug. De nodige punten hadden er zeker ingezeten”, aldus Verschoor.

Volgende week wacht op het Jeddah Corniche Circuit tijdens ronde twee van de titelstrijd de kans op revanche en krijgt Verschoor hopelijk wel loon naar werken.

Foto’s: jgpimages

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl