Het is evident dat motoren en versnellingsbakken in de autosport extreem belast worden. Reden voor Eurol om daar speciale raceoliën voor te ontwikkelen, die qua specificaties op een heel ander level zitten dan producten voor de consumentenmarkt. ‘Logisch,’ zeg je dan, maar het blijkt in de wereld van smeermiddelen toch niet zo vanzelfsprekend als je zou verwachten. Angelino van den Brink beschrijft het verschil.

Zonder onszelf als natie op een voetstuk te willen plaatsen doen we in Nederland bepaalde dingen net even beter dan in de rest van de wereld. Dat vloeit voort uit onze kritische volksaard en uit ons perfectionisme. Zo kennen we in het oosten des lands onze eigen smeermiddelenfabrikant, die al sinds 1977 zelf zijn producten ontwikkelt en produceert en daarbij de lat bijzonder hoog legt. De laatste jaren komen de innovaties ook steeds meer tot uiting in de autosport, waar Eurol zich nadrukkelijk profileert met het programma raceoliën. “Bij iedereen bekend van de toepassingen in de offroad- en rallysport, zoals Toyota Gazoo Racing in Dakar en Bob de Jong met zijn Hyundai i20 R5,” zegt Angelino van den Brink, zelf coureur (zie kader) en accountmanager Specialty Racing Lubricants. “Verder zijn we recent een samenwerking aangegaan met Rudy van Buren voor het FIA EK Autocross. Als volgende stap – en dat ligt op mijn bordje – gaan we onze speciaal voor de autosport ontwikkelde productenlijn, die we nu ruim twee jaar voeren, nader introduceren met een focus op het circuit. Eerst in Nederland, later ook in de rest van Europa.”

Opmerkelijk verhaal
Van den Brink komt met een opmerkelijk verhaal op de proppen. “Als je de markt van smeermiddelen voor de racerij bekijkt, dan zie je bepaalde aanbieders die pretenderen dat hun producten speciaal hiervoor ontwikkeld zijn. Dat klopt in zekere zin ook wel, alleen blijkt in de praktijk dat oliën voor commerciële toepassingen de basis vormen. Voor consumentengebruik, dus. De toevoeging van viscositeitsversterkers en andere additieven moeten ervoor zorgen dat de smerende werking optimaal blijft bij extreme belasting. Tests wijzen echter uit dat de specificaties teruglopen wanneer de techniek langdurig en herhaaldelijk in een kritisch bereik draait. Bij Eurol kennen we een ander uitgangspunt. Ons eigen team van experts op de afdeling Research & Development heeft het programma Specialty Racing Lubricants vanaf de basisolie ontwikkeld voor de autosport. Het verschil zit al in het raffinageproces, nog voor er additieven aan te pas komen. Daarmee ligt de initiële kwaliteit op een veel hoger niveau. Deze zogeheten Syngis-technologie verhoogt niet alleen de performance, maar werkt ook kostenbesparend, door een significante vermindering van de slijtage in mechanische delen. Tot tachtig procent, zelfs.”

Snel terugverdienen
Naar goed Nederlands gebruik wil Eurol geen waardeoordeel geven over andere fabrikanten in de branche, maar er is wel een verschil in benadering. “In alle eerlijkheid: er hangt een wat hoger prijskaartje aan onze producten, doordat ze opbouwen met de meest hoogwaardige grondstoffen, zonder enige concessies te doen,” zegt Van den Brink. “Teams verdienen dit echter bliksemsnel terug doordat ze fors besparen op de revisiebehoefte van de techniek. Laat ik even het volgende onder de aandacht brengen. Vaak hoor je mensen praten over viscositeit, maar dat aspect zegt in principe niks over de kwaliteit van de olie, alleen over de dikte bij een bepaalde temperatuur. Producten van gerenommeerde merken zullen die waarden zeker behalen wanneer je ze in gebruik neemt. Tests wijzen echter uit dat viscositeitsversterkers en andere additieven beginnen af te breken zodra de motor en versnellingsbak langdurig worden blootgesteld aan hoge belasting. In ons laboratorium hebben we aan de hand van monsters daadwerkelijk vastgesteld dat een olie van een andere fabrikant na één race inzakte van 10W50 tot 5W40. Dat kan een nadelig effect hebben op de oliedruk en de kwaliteit van de smeerfilm.”

Geen viscositeitsverandering
Tijd om er wat praktijkervaringen en cijfers bij te halen. Van den Brink: “Je kent de Audi RS 3 LMS van Comtoyou Racing waarmee Tom Coronel in het WTCR rijdt. We hebben een test uitgevoerd om Eurol Specialty Racing Lubricants te vergelijken met de eerder gebruikte motor- en transmissieoliën. Aan de hand van datalogging konden we vaststellen dat de topsnelheid twee kilometer per uur hoger lag, maar veel belangrijker was het verschil in slijtagepatroon. Een analyse van de motorolie na 800 kilometer – vergelijkbaar met drie wedstrijden – wees uit dat er bij Eurol geen viscositeitsverandering waar te nemen viel, terwijl het concurrerende product na één race al een terugval van SAE 50 naar SAE 40 liet zien. Voorts bevatte dit 11 ppm – parts per millimeter – aan ijzerdeeltjes en 5 ppm aan oliedeeltjes, terwijl dat bij onze olie op slechts 5 respectievelijk 4 ppm lag. Dat zegt veel over de mechanische slijtage. Hetzelfde geldt voor de sequentiële versnellingsbak, die voortaan nog maar na acht wedstrijden uit elkaar hoeft voor een revisie, waar dat eerst na vier à vijf races diende te gebeuren. De temperatuur in de transmissie bleef 39 procent lager.”

Fading
APP Racing Engines in Weesp testte met Eurol-raceolie in een LS3-motor, geprepareerd in eigen huis. “Deze V8 is reglementair verzegeld en mag maximaal 400 pk leveren. Na de wissel leverde hij op de testbank 6 pk en 9 newtonmeter meer en lag de oliedruk drie procent hoger,” vertelt Van den Brink. Eurol Specialty Racing Lubricants gaf ook zijn visitekaartje af bij een Porsche Cayman S uit de gelijknamige cup van de PCR. “De oliedruk in de motor steeg met 0,2 bar en het slijtageniveau lag 31 procent lager. In dezelfde auto vergeleken we onze remvloeistof voor de racerij met die van één van de belangrijkste spelers in de markt. Deze modellen lijden nog weleens aan fading en inderdaad begon het pedaal na acht ronden slapper aan te voelen, waarbij een meting aan de klauwen leerde dat de temperatuur tussen de 241 en 249 graden lag. Met de remolie van Eurol bleef het pedaalgevoel volstrekt stabiel, zelfs na viermaal veertig minuten volgas rijden en een temperatuurmeting van boven de 250 graden. Sowieso ligt bij ons product het kookpunt hoger 335 tegen 323 graden.”

Demonstreren
Het programma van Eurol voor de autosport bevat ook koelvloeistof, hydraulische vloeistoffen, diverse reinigers en last but not least smeervet voor homokineten. “Dat vermindert de frictie en laat een veel hogere belasting toe, zo konden we vaststellen na praktijktest met BMW’s M3 en een GTR van Koopman Racing,” zegt Van den Brink. “Onze Specialty Racing Lubricants hebben in de afgelopen jaren hun sporen verdiend in zware offroad-, rally- en autocrosscompetities. Nu is de tijd aangebroken om ze nader te presenteren op de circuits en te demonstreren bij teams die het interessant vinden om met eigen ogen te aanschouwen wat Eurol voor hen kan betekenen. We nemen monsters en onderzoeken die in ons laboratorium om tot een productvergelijk te komen. Het resultaat van deze data-analyse overtuigt snel genoeg.” Toch weer een mooi stukje Nederlandse kwaliteit van de wijzen uit het oosten.

Bekend gezicht
Meestal moet een accountmanager even zijn weg vinden in de markt waar de doelgroep zich beweegt. In het geval van Angelino van den Brink gaat dat waarschijnlijk niet lang duren, want hij roert zich al sinds 2006 op de circuits. Mocht hij niet direct herkend worden, dan komt dat doordat hij vaak een helm draagt, overigens al sinds zijn succesvolle kartingperiode in de vroege jaren negentig. “In 2005 won ik een contest van Start ’84. Samen met enkele anderen mocht ik mijn racelicentie behalen en in het daaropvolgende seizoen in de Cooper Cup rijden.” Het bleek de opmaat naar Volvo 360 Cup, MaX5 Cup, testen in een Formule Ford en vanaf 2020 PCR, waar Van den Brink zich in 2021 kampioen kroonde in de Porsche 944 Cup. Afgelopen jaar greep hij maar nét naast de titel in de Cayman Cup, dus daar ligt een missie voor het nieuwe seizoen. Raceles geven doet het 48-jarige amateurtalent ook, sinds 2012 al. “Zowel personal coaching als bij de licentiecursussen van Driving-Fun en GP Elite.” Een doorzetter, die zich sinds jaar en dag met een bescheiden budget redt en alles in eigen beheer houdt, tot en met het sleutelen. Enorm sterk is de drive om ergens te komen. “Ik zeg altijd tegen mezelf dat ik niet meerijd als ik niet kan winnen.” Dat klinkt als de juiste man om de kwaliteitsproducten van Eurol overtuigend neer te zetten in de wereld van de autorensport.

Meer informatie: www.eurol.com/racing

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl