De grote teambaas uithangen en belangrijk doen, dat past niet bij Paul Geeris. Hij probeerde dit interview zelfs over te hevelen naar zijn rechterhand Wesley van Paassen (“die verdient alle credits, want hij werkt zo verschrikkelijk goed”), terwijl hij zelf zoveel mooie dingen te vertellen heeft als je een beetje doorvraagt. Binnen de kortste keren komen heerlijke anekdotes bovendrijven en af en toe krijgt het verhaal zelfs nog een filosofisch tintje.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Het is de lijfspreuk van Paul Geeris, hoewel later in het gesprek zal blijken dat hij de typische Brabantse gezelligheid huldigt, met alle grappen en grollen die daarbij horen. Over zijn team uit hij zich echter in serieuze bewoordingen: “Zonder die geweldige mensen om me heen had PG Motorsport deze geschiedenis nooit kunnen schrijven. Ik ben ontzettend trots op dit hele plaatje, in de manier waarop we allemaal met elkaar omgaan en in samenwerking met Motorsport in Motion zowel beginnende als ervaren rijders verder kunnen helpen in de autosport.”
Geeris houdt niet van gewichtig doen en treedt ook niet graag op de voorgrond. Het kost zelfs serieus moeite om een aantal goede actiefoto’s van hem te verzamelen, want hij staat bepaald niet vooraan wanneer er ergens een camera klikt. Hij is wel sociaal en zelfs een uitgesproken gezelligheidsdier, maar niet het type dat loopt te roeptoeteren. Liever trekt hij zich terug in de techniek. “In januari hebben we iemand met achttien jaar Porsche-ervaring aangenomen om de receptiefunctie te vervullen. Dat geeft mij meer ruimte om samen met een collega motoren te reviseren, met een muziekje aan en de deur dicht. Het is voor mij de ultieme ontspanning. Zoiets kan alleen maar met een goed team om je heen.”

Doopnamen
Paul Geeris en autosport die combinatie bleek al voorbestemd toen hij in 1971 ter wereld kwam. “Op mijn geboortekaartje stond: ‘Ik word vast en zeker een snelle jongen.’ Plus, onder elkaar, de letters ZAV de afkorting van Zuid-Nederlandse Autosportvereniging. Mijn doopnamen zijn eigenlijk Paul Ricard, alleen mocht dat in Nederland toen niet, daarom werd het Richard.”
Het doet vermoedens rijzen over het soort nest waarin de geboren Eindhovenaar opgroeide. “Mijn vader heeft geleefd voor 300 jaar en alles gedaan wat God verboden heeft. Autorensport, rallycross, speedbootraces. Toine Hezemans was een goede vriend van de familie, dus in dat wereldje zat hij. Racen op Zandvoort met een Golfje GTI in de Cup. Als carrosseriehersteller van beroep bouwde mijn pa zelfs zijn eigen buggy met Variomatic, die je nog steeds in het DAF Museum terugvindt.”
Heel besmettelijk, dat racevirus
“Ik behaalde mijn licentie in 1996, na een cursus van acht weekenden. Veel deelnemers huurden daar een auto voor, maar ik dacht slim te zijn en mijn eigen BMW mee te nemen, met een gereedschapskist en vier wielen met slicks achterin. Kon ik twee keer met de trein terug naar Brabant, toen de koppeling was geploft met terugschakelen. Uiteindelijk moest ik nog vlug even een Ascona via Yellow Racing regelen om examen te kunnen doen.”

Zakken zand voorin
Als medewerker van een universeel autobedrijf met Porsche-specialisatie hoefde Geeris niet lang te zoeken naar geschikt racemateriaal. “Ik maakte een gecrashte Carrera 3.2 klaar voor de ZomerAvondCompetitie. Kooi erin, verbrede draagarmen om meer camber te krijgen en twee zakken zand voorin om de neus omlaag te houden. Met 17-inch slicks werd de wegligging nog wat beter en samen met mijn baas bouwde ik grotere remmen en een 3.6-motor in. Wat ik verdiende, stopte ik in deze 911 en ik had het geluk dat een vriendelijke buurman wilde sponsoren.”
In de gloriejaren van de autosport gaf Geeris een demo tijdens een race-evenement in de binnenstad van Eindhoven (daar moet je in deze tijden eens mee aankomen…) en later schreef hij zich met een RSR-kloon op basis van een 964 in bij de ADCPR. “Het houten barretje waar je broodjes kon kopen heb ik hier nog op zolder staan.”
Na wat demo’s en trackdays in een megadikke 996 met R-body en biturbomotor, ex-PK Carsport, legde Geeris de focus op zijn bedrijf. Toch permitteerde hij zich sporadisch een sportief uitstapje. “In 2015 deelde ik met Ad Geerts en Max van Splunteren een 964 in het bijprogramma van de GT3 Cup Challenge en in 2017 won ik samen met Tjarco en Tijn Jilesen, Erik den Dekker en Sven Van Laere zowel de 24 Uur van Zolder als het Belcar-kampioenschap in een 981 GT4 Clubsport.”

Beetje eng
Na een geleidelijke bedrijfsovername stond Geeris in 2005 volledig op eigen benen als Porsche-specialist. “Eerst in Geldrop, vanaf 2008 met drie keer zoveel ruimte in Heeze, de parel van Brabant. Dat heb ik niet verzonnen, hoor gewoon pr van de gemeente. Via het Leerlingwezen, tegenwoordig BBL, was ik ooit opgeleid tot autospuiter, maar dat leek me nou niet echt de gezondste manier van werken. Toen ik mijn carrière in het familiebedrijf begon, stond ik al gauw koppelingen te vervangen en motoren uit te bouwen. Sleutelen heb ik mezelf dus aangeleerd in de praktijk. En weet je: het maakt eigenlijk niet uit met wat voor auto je bezig bent, als je het maar met gezond verstand doet. Ik zie weleens aan personeelsleden dat ze het in het begin een beetje eng vinden om met een Porsche aan de slag te gaan. Ach, met de juiste handboeken en informatie kom je heel ver. Linksom is los en rechtsom is vast, zolang je maar met de juiste toleranties werkt en waar nodig een momentsleutel gebruikt.”
De keuze voor het Duitse sportwagenmerk bleek een juiste. “Ik schat dat negentig procent van de ooit geproduceerde Porsches nog bestaat. Vanaf de jaren zestig tot de huidige modellen, ze komen hier dagelijks in de werkplaats voorbij.”

Wachtlijsten
Dezelfde continuïteit tekent zich volgens Geeris af in het racen. “Wat begon in de hobbysfeer, met een leuk groepje klanten en vriendschappen die daarbinnen ontstonden, is uitgegroeid tot PG Motorsport: stalling, onderhoud, transport en circuitondersteuning. Nog steeds met Brabantse gezelligheid, maar tegenwoordig bijna alleen nog kant-en-klare fabrieksproducten en een voortreffelijke ondersteuning vanuit de merkorganisatie.”
“We hebben achttien vaste raceklanten en alweer voor het derde jaar op rij een aantal jonge talenten in ons team, met wie we dit seizoen de Porsche Sprint Challenge Benelux en Southern Europe, de Carrera Cup Benelux en de Sport Cup in Duitsland rijden. Mooi om te zien hoe sommigen van hen doorgroeien naar een volgend niveau. Daar zouden we best in mee willen gaan, alleen komt er logistiek en financieel een hoop bij kijken en bemachtig je niet zomaar een plekje in bijvoorbeeld de Carrera Cup Deutschland of de Supercup. Daar zijn wachtlijsten. Ik ga niet hoog van de toren blazen en zeggen dat we volgend jaar een stap omhoog zullen doen, ook al verkennen we wel de mogelijkheden en voeren we er gesprekken over. Hoe dan ook laten we de Benelux-kampioenschappen niet vallen.”
Inbeslagname
Geeris keert nog even terug bij zijn team. “Tachtig procent van onze techneuten staat op de loonlijst. Een poos geleden kregen we een waardevol compliment van een engineer die we voor het derde jaar inhuren: ‘Mooi om te zien hoe we het hele seizoen met dezelfde monteurs werken.’ Dat heeft Wesley perfect voor elkaar.”
Ruimte voor ludieke momenten is er ook. Welk ander team lanceert een race-911 van Lego in een PG Motorsport-doos en een heus Motorpoly-bordspel? “De creativiteit van mijn vriendin Boo Gielen. Er zitten auto’s in van onze klanten door de jaren heen en de kaarten van kans en algemeen fonds bevatten alle anekdotes uit de geschiedenis van ons team. Zo werd ik ooit vastgetiewrapt aan een tuinstoel toen ik tijdens de 24 Uur van Zolder in slaap was gevallen en hebben we bij een paar racevrienden in Duitsland de ruitenwissers een keer met ketchup ingesmeerd. Tijdens het YTCC zette Randall Lawson een inbeslagname van ons team door de Duitse overheid in scène. We moesten hem natuurlijk terugpakken en zo stond tijdens het volgende evenement heel Equipe Jaronn op Marktplaats, ‘wegens teleurstellende prestaties’. Stapten mensen daar zelfs de camper in met de vraag of ze het bestek mochten kopen.”
Heerlijke momenten… en we zijn blij dat Paul Geeris tóch zijn verhaal wilde doen.
Meer informatie: www.pgmotorsport.nl
Tekst: Aart van der Haagen – foto’s: PR


Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
