Richard Verschoor passeerde na een uiterst sterk gereden sprintrace op Jeddah Corniche Circuit als eerste de finish, werd als winnaar gehuldigd en leek daarmee zijn eerste zege van het seizoen en tien punten binnen te hebben. Helaas kwam uren na de wedstrijd voor het 23-jarige TeamNL-talent de deceptie toen zijn Trident-bolide om technische redenen, die hem geen voordeel hadden opgeleverd, werd afgekeurd. Daarmee zag Verschoor zijn overwinning in rook opgaan. In de hoofdrace kreeg Verschoor toch nog enige genoegdoening door na opnieuw een sterke race, waarin hij in de laatste tien ronden veel plaatsen goedmaakte, als achtste te eindigen. Daarmee pakte de Nederlander zijn eerste vier punten van dit seizoen.

Een week na de opening van het seizoen in Bahrein, stond op Jeddah Corniche Circuit, Saoedi-Arabië, meteen alweer de tweede ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op het programma. De 6,1 kilometer lange baan in Djedda kent vele ultrasnelle bochtencombinaties die direct in elkaar overlopen. Met gemiddelde snelheden van 220 km/u is het met afstand het snelste stratencircuit ter wereld. De uitdagende baan behoort door zijn karakter tot een van de favoriete circuits van Richard Verschoor. Het 23-jarige TeamNL-talent was blij dat hij zo snel na de openingsronde van het kampioenschap weer de baan op kon. Bahrein had immers ondanks de getoonde snelheid niet het resultaat opgeleverd waarop de voor Trident Racing uitkomende Nederlander had gehoopt.

Met een keurige zesde plaats in de vrije training, keek Verschoor met vertrouwen uit naar de kwalificatie op het Jeddah Corniche Circuit. De Trident-rijder verbeterde zich in de tijdtraining diverse keren en kwam tot op 0,368 seconden van de poleposition. Maar liefst 18 rijders bleven binnen één seconde van de snelste tijd, waardoor Verschoor toch op plek negen terechtkwam. Hij wist dat er meer ingezeten had. “We hadden te kampen met een hydraulisch probleem waardoor de DRS op sommige stukken van de baan niet werkte. Dat scheelt uiteraard snelheid”, blikte Verschoor terug. De negende kwalificatiepositie kende echter ook een niet onbelangrijke positieve bijkomstigheid, want door de omgekeerde top tien als startopstelling voor de sprintrace, mocht Verschoor daarin vanaf plek twee vertrekken.

Vanaf zijn plek op de eerste startrij wist Verschoor probleemloos de tweede positie te behouden. Na een safetycar-periode zette het TeamNL-talent direct de aanval in op de leider en bij de tweede poging lukte het Verschoor om de koppositie over te nemen. Met snelle rondetijden wist Verschoor meer dan een seconde weg te rijden van zijn achtervolgers waardoor zij geen gebruik meer konden maken van hun DRS. De Nederlander zag echter zijn fraaie voorsprong tenietgedaan toen de safetycar opnieuw voor het veld verscheen. Verschoor liet zich echter niet verrassen en bouwde met een geweldige herstart en een paar snelle ronden direct weer een kleine voorsprong op. Foutloos reed de Nederlander vervolgens de laatste ronden uit en pakte zo de overwinning, na eerder in 2022 zijn tweede voor het team van Trident. “Ik ben hier heel blij mee. Vanaf het begin was de snelheid meteen goed, ook na de herstart. Mijn complimenten aan het team dat ze de auto zo goed voor elkaar hadden”, aldus een tevreden Verschoor bij de persconferentie.

De deceptie kwam echter vele uren na afloop van de wedstrijd. Bij de technische controle bleek een elektronische gaspedaalafstelling niet conform de reglementen te zijn, met als gevolg een diskwalificatie van beide auto’s van Trident Racing. Hoewel de setting geen voordeel had opgeleverd en de fraaie race er niet minder om was, ging er een streep door de zege en de tien punten. Een bittere pil voor het jonge Nederlandse talent.

In de feature race hoopte Verschoor vanaf de achtste startplaats dan alsnog punten voor het kampioenschap te scoren. Gestart op de supersoft banden bleef de Nederlander in de eerste ronden in het spoor van het treintje voor hem om, net als diverse andere rijders, al in ronde zes de pits op te zoeken en over te schakelen naar de hardere mediumband. De Trident-piloot zakte daardoor terug van plek acht naar zeventien. Omdat nog enkele rijders binnenkwamen voor hun verplichte stop, klom Verschoor weer op naar plek dertien, toen even later voor de tweede keer de safetycar voor het veld verscheen. Na de herstart en met nog tien ronden te gaan begon het TeamNL-talent aan een fraaie opmars waarbij hij diverse rijders wist uit te remmen, om zo zelfs op plaats acht te belanden. Verschoor zat daarmee in de slotfase achter de rijders die streden om de plekken drie tot en met zeven. Tot een aanval kwam het niet meer waardoor Verschoor als achtste de finish passeerde, goed voor de eerste vier punten van het seizoen. Daarmee kreeg de Nederlander toch een beetje zijn revanche na het teleurstellende verlies van de zege in de sprintrace.

Foto’s: jgpimages

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl