De telefoon staat niet meer roodgloeiend. Zorgwekkend? Nee, want er is druk (inter)nationaal e-mailverkeer voor in de plaats gekomen. Zomer Race Engines vaart een smallere koers dan vroeger, maar met de volle diepgang. In het domein van Wevers Sport ontwikkelen Bert Zomer en zijn team knappe staaltjes van techniek om de lat in de autosport weer een stukje hoger te leggen. Daarbij ligt een interessante primeur in het verschiet!

Je verbaast je over het contrast. Via smalle weggetjes stuurt Google Maps je door een fraai landschap met lichte heuvelvorming naar het buitengebied van Markelo, waar ter hoogte van een gerenoveerde boerderij met schurencomplex de melding ‘bestemming bereikt’ op het beeldscherm verschijnt. Wevers Sport. De mannen die de R5-business officieel van Volkswagen Motorsport en Škoda Motorsport hebben overgenomen. Hier? Hier. Wanneer je door de automatische deuren wandelt en in de bijna mysterieuze bruine hal de juiste doorgang weet te vinden, begeef je je ineens in een laboratoriumachtige setting. Hier zou elk schroefje of afgeknipt stukje tie-wrap pijn pijn aan je ogen doen. Het kleinste vuiltje detoneert in deze omgeving, alsof je rondkijkt in een cleanroom waar geneesmiddelen worden gefabriceerd. Zomer Race Engines doet wat dat betreft niet onder voor het hol van de leeuw bij het gemiddelde Formule 1 team. Als je in zo’n brandschone omgeving werkt, breng je vanzelf de discipline op om alles zuiver te houden en nergens gereedschap of afval te laten slingeren. Het gevaar bestaat hooguit dat je het thuis ook allemaal zo wilt hebben en dat het hele gezin daar rekening mee moet houden.

Grote investeringen
Vanuit de herinnering aan een riant bedrijfspand in Holten dringt zich al gauw de prangende vraag op wat Zomer Race Engines hier doet, in Markelo. “We opereren tegenwoordig onder de paraplu van Wevers Sport,” verklaart Bert Zomer. “Nog steeds als twee aparte bedrijven, maar wel in een nauwe samenwerking. Zo stellen wij onze expertise beschikbaar bij het rebuilden van motoren voor de R5-rallywagens van Volkswagen en Škoda.” De verhuizing, een klein stukje verder oostwaarts, houdt verband met een belangrijke koerswijziging. “We hebben afscheid genomen van revisiewerkzaamheden bij straatauto’s. Dealers kiezen er tegenwoordig voor om motoren geheel te vervangen en handelaren letten zo scherp op de kosten dat het niet uit kan. Autosport bepaalde altijd al een belangrijk deel van onze business en nu ligt daar onze volledige focus. Van autocross, rally en rallycross tot en met autorensport en desgewenst ook speedway.” De reden voor de versmelting met Wevers Sport moeten we zoeken in equipment. “Wij stonden op een gegeven moment voor grote investeringen om alles weer up-to-date te maken. In dezelfde periode had Erik Wevers een compleet machinepark van Volkswagen Motorsport overgenomen. Ultra-hoogwaardig, natuurlijk.”

Synchroniseren
Meer dan ooit beschikt Zomer Race Engines nu over de capaciteit om tot op zekere hoogte seriematig te werken, zoals voor eenheidsklassen in de autosport. “Zo kregen we vorig jaar de opdracht vanuit de Ford Fiesta Sprint Cup om alle éénliter EcoBoost-motoren te synchroniseren. De teams moesten ze inleveren en wij trokken waar nodig alles gelijk, ondersteund door een run op de testbank. Het viel overigens wel mee met de onregelmatigheden die we aantroffen. Bij drie of vier van de twintig waren dingen aangepast, zoals andere injectoren, zuigers en drijfstangen, meer turbodruk door een wastegate die later opent en een andere weerstand in de temperatuursensor, waardoor deze ‘kouder meet’ en er meer inspuiting zal plaatsvinden. Goed dat de organisatie er bovenop zit en alles eerlijk wil houden. Voor ons betekende het een mooie entree op grotere schaal in de autorensport, waar we graag meer zouden willen doen, zeker binnen merkencups. Je hoeft dan niet telkens het wiel opnieuw uit te vinden. In de rallycross bijvoorbeeld hebben we motoren ontwikkeld voor modellen van Ford, Volkswagen, Peugeot en Renault en dan begin je natuurlijk telkens opnieuw vanaf nul.”

Exoot
Dat maakt de firma wel veelzijdig. Zelfs van een exoot als een Alfa Romeo MiTo schrikt Zomer Race Engines niet terug. “Sowieso ligt het merk mij na aan het hart, want ik heb vroeger bij Sam van Lingen in Houten gewerkt,” glimlacht Bert Zomer. “Het ging in dit geval om een Super 1600-auto van een Oostenrijks rallycrossteam, voorzien van een verkleinde versie van het 1750-blok uit de 4C. Vanwege lagerschade moesten we het opnieuw opbouwen en dat stelde ons meteen in de gelegenheid om in overleg met de klant belangrijke modificaties door te voeren, zoals een verbeterde oliehuishouding inclusief een pomp met meer opbrengst. Er viel ook het een en ander te optimaliseren aan de flow van de gassen. We hebben een nieuw ontworpen inlaatspruitstuk van composietmateriaal 3D-geprint en aan GD Exhaust gevraagd een titanium uitlaattraject te ontwikkelen.” Vooralsnog een one-off, in tegenstelling tot de Volkswagen Super 1600-motor uit de keuken van Zomer Race Engines, die in 2019 debuteerde en inmiddels door steeds meer rallycrossteams wordt omarmd. “Atmosferisch, toch 240 pk sterk en zodanig geconfigureerd dat hij een hoog koppel in een breed toerengebied levert, wat op korte banen als Buxtehude in Duitsland voordeel biedt. Bij een bestelling bouwen we zo’n motor in drie weken tijd op en daarnaast is hier een heel magazijn met reserveonderdelen ingericht.”

Verdubbeling van vermogen
Zomer Race Engines gunt ons een heuse primeur. “We onderzoeken momenteel wat we uit de G16E van Toyota kunnen halen. De bekende 1,6-liter driecilinder met turbo uit de GR Yaris. In de originele versie van Gazoo Racing levert hij 261 pk, maar er zit nog zoveel meer potentie in. Wij denken bijna een verdubbeling van het vermogen te bereiken door toepassing van onder andere gesmede zuigers en drijfstangen, een cilinderkop met betere kleppen die hogere temperaturen weerstaan en speciale nokkenassen en spruitstukken van eigen ontwerp. Eind maart verwachten we het resultaat te kunnen laten testen door een klant van ons in de Noorse rallycross, die het blok vooralsnog in een Ford Fiesta zal hangen. Als ‘mule’, zeg maar. Met restrictor mag deze motor maximaal 400 pk leveren, zónder gaat dat richting de 500 pk en dan praten we vooral over de autocross. Ik mag nog geen naam onthullen, maar we werken op dat gebied samen met een Nederlands team in het EK SuperBuggy. De achterliggende gedachte is dat we onze versie van de G16E straks in grotere aantallen kunnen produceren. Vanuit Saoedi-Arabië bestaat er al belangstelling om hem straks te gaan gebruiken in de rallyraid met Challenger-buggy’s, die dan weer door Wevers Sport worden gebouwd. Zo valt alles mooi samen.”

Meer informatie: www.zomergroep.nl/nl/race-motoren

Vakmanschap gezocht
Nu alles in Markelo lekker op de rit staat kan Zomer Race Engines wel wat vaardige extra handen gebruiken. “We zouden heel graag het team uitbreiden met een engine builder die motoren de- en monteert en alle documentatie daaromheen bijhoudt op basis van metingen,” zegt Bert Zomer. “Verder zoeken we een metaalbewerker die zich onder meer gaat bezighouden met boren, honen, vlakken, kleppen slijpen en cilinderkoppen reviseren. We willen ook graag iemand in dienst nemen die gespecialiseerd is in het maken van kabelbomen, onder andere voor de Taurus-buggy’s van Wevers Sport, waar trouwens nog andere vacatures open staan.” Voor techneuten die graag het beste uit hun vakmanschap halen een uitgelezen kans, dunkt ons. 

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl