Janus Jr., Marcel en Darek begonnen erg goed en haalden Loprais in die voor hen aan de etappe begon. Helaas ondervonden ze daarna wat moeilijkheden en konden ze de duinen niet meer zo goed beklimmen. Af en toe kwamen ze vast te zitten in een aantal erg stoffige en zanderige delen, waardoor het algehele tempo aanzienlijk lager was dan verwacht.

En net als teamgenoot Michiel hielpen zij ook Mitchel van den Brink om hun trucks snel te repareren. Maar dit duurde slechts vijf minuten toen twee van onze beste monteurs Darek Rodewald én Wuf van Ginkel te hulp kwamen.

Nadat ze hadden geholpen, gingen ze verder met het opvoeren van het tempo en haalden ze de verloren tijd in. Daarna haalden ze Michiel opnieuw in, maar raakten later met hun stuurmechanisme op scherpe rotsen. Dit had wat reparaties nodig maar ook met hulp van Wuf van Ginkel was het vrij snel gerepareerd.

Met al deze afleidingen bij het helpen en repareren misten ze één waypoint en moesten ze weer terug om deze te halen. Al met al was deze etappe erg ruig en zwaar, toch kwamen ze op een mooie 7e plaats terecht met +37m37s achter de eerste die finishte. En ze toonde uitstekend teamwerk en ook toewijding aan andere concurrenten.

Becx Competition Team de Rooy FPT
Dit was een extreem lange dag ook voor Michiel, Edwin en Wuf met een klassementsproef van 430 km. Gelukkig was hun startpositie een stuk beter dan gisteren en waren de eerste 200 km ronduit prachtig om doorheen te rijden. Vervolgens hebben ze MItchel Brink geholpen omdat hij een defect aan zijn turbo had, Janus en Vick kwamen kort daarna ook om te helpen en hem weer op de rails te krijgen.

Nadat we onze teamgenoten en Vick Versteijnen de hand hadden gegeven, haalde Janus hen opnieuw in, maar merkte dat ze een waypoint misten en dus later terug moesten komen. Anders hadden ze samen de etappe afgerond om als elkaars back-up te fungeren, voor het geval dat. Teamwerk op zijn best.

Na het vervolg van deze zware etappe veranderde het terrein drastisch en zag het eruit als een maanlandschap met veel scherpe rotsen en lava-achtige oppervlakken. Janus haalde hen opnieuw in snel tempo in, maar brak later hun stuur mechanisme zodat Becx Competition Team de Rooy FPT hen weer hielp.

Het laatste deel van de etappe stond de zon heel laag en was het stof enorm, bijna onmogelijk om doorheen te rijden. Dit laatste deel was erg zwaar en ze hadden moeite om de finish te halen met behoud van de juiste snelheid. Uiteindelijk eindigde op een knappe 8e plaats, met slechts 39 minuten voorsprong op de eerste plaats.

Ladies Team de Rooy FPT: Dames beginnen de Dakar te voelen na een zware etappe
Na negen etappes in de Dakar Rally beginnen Anja van Loon, Floor Maten en Marije van Ettekoven te merken dat de zwaarte van de rally zijn tol begint te eisen. Op de lange etappe worden de dames kriskras door plateaus gestuurd. Toch maken ze geen fouten en passeert de Iveco Powerstar probleemloos het podium.

De etappe van vandaag staat zeker niet op de lijst van favoriete etappes van Anja. “Het was fysiek de zwaarste etappe tot nu toe. Het was lang en vervelend met allerlei lussen over rotsen en lava. We zijn weer wakker geschud en het doet gewoon pijn. Maar we zijn terug. Een dag dichter bij de finish.”

In de cabine maken de dames geen fouten. “Het was soms lastig, vooral met de laagstaande zon aan het eind van de dag. Dan wordt de navigatie wat lastiger, maar we hebben alle waypoints bereikt. Wij zijn dus tevreden. Ook geen lekke banden en de truck houdt het uitstekend.”

Volledig verslag

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl