Het zat Rocco Coronel bepaald niet mee bij de tweede ronde van de FIA Karting Academy Trophy in het Deense Rødby. Aan de snelheid van het 12-jarige Nederlandse karttalent lag het in ieder geval niet. Na in de vrije trainingen al in de top drie te zijn geëindigd, klokte Coronel in de kwalificatie zelfs de snelste tijd in het 44 deelnemers tellende veld. De eerste kwalificatieheat leverde nog een derde plek op, maar door technische problemen moest de Nederlander in heat twee zijn kart al na vijf ronden in de pits parkeren. In de derde kwalificatieheat reed Coronel vervolgens naar een klinkende overwinning om in de finale al snel de leiding te nemen. Drie ronden voor het einde kwam Coronel echter in het gedrang, passeerde als zevende de finish en werd vervolgens ook nog getrakteerd op een tijdstraf van vijf seconden waardoor hij als vijftiende in de eindklassering werd opgenomen. Deze positie deed bepaald geen recht aan de snelheid die Coronel het hele weekend aan de dag had gelegd.

De FIA Karting Academy Trophy is een competitie waaraan uitsluitend kan worden deelgenomen door vanuit de nationale autosportfederaties afgevaardigde karttalenten in de leeftijd van 12 tot en met 14 jaar. Om de kansen gelijk te houden, wordt er gestreden met volledig identiek materiaal dat bij loting wordt toegewezen. Namens de KNAF wordt Nederland dit jaar in de FIA Karting Academy Trophy vertegenwoordigd door de 12-jarige Rocco Coronel. Het karttalent uit Eemnes had bij de openingsronde van het kampioenschap na een fraaie inhaalrace beslag gelegd op een 17de plaats. Gezien de getoonde snelheid had er meer ingezeten en dat wilde Coronel bij de tweede ronde van de titelstrijd, die verreden werd op de Rødby Karting Ring in Denemarken, tonen.

Coronel, die recent nog op dominante wijze een overwinning voor zich had opgeëist in het Franse kartkampioenschap, begon het weekend in Rødby uitstekend met twee derde en een eerste plaats in de vrije trainingen. Als klap op de vuurpijl volgde daarna in het 44 deelnemers tellende veld een prachtige snelste tijd waardoor de Nederlander zijn drie kwalificatieheats, die de startvolgorde van de finale moesten bepalen, vanaf poleposition mocht beginnen.

Na de kwalificatie werd er conform het reglement onderling van motor gewisseld. In de warm-up training, die aan de eerste twee kwalificatieheats voorafging, voelde Coronel al dat er iets niet goed zat. De eerste kwalificatieheat leverde een toch nog nette derde plaats op, maar in kwalificatieheat twee moest de Nederlander in leidende positie liggend zijn kart al na vijf ronden richting de pits sturen. “De motor liep in de warm-up al niet lekker waarna we van de organisatie nog een nieuwe carburateur mochten monteren. In de eerste heat voelde het al niet goed bij het accelereren en is er opnieuw naar gekeken. In heat twee lag ik op kop toen de motor begon in te houden en ik moest opgeven, erg jammer”, aldus een teleurgestelde Coronel.

Met opnieuw een andere motor mocht Coronel vanaf poleposition aan de derde kwalificatieheat beginnen. Daarin bewees de Nederlander eens temeer zijn snelheid door nu niet geplaagd door technische problemen naar een klinkende overwinning te rijden, waardoor hij zich toch nog als zesde voor de finale plaatste.

Vanaf deze startplek knokte Coronel zich direct naar voren en nam de leiding. Bijna de gehele race reed Coronel op de eerste dan wel tweede plaats en leek een podiumpositie binnen handbereik. Drie ronden voor het einde raakte Coronel bij een poging om de eerste plaats weer terug te pakken de leider, kwam zelf ook buiten de lijn en werd in het gedrang gepasseerd, waarna hij pas op plek zeven weer in de rij kon invoegen. Tijd om nog posities goed te maken was er niet meer en daarmee passeerde Coronel ook als zevende de finish. Zoals al gevreesd liep hij door het raken van de leider een tijdstraf van vijf seconden op, iets wat maar liefst 13 van de 36 deelnemers in de finale overkwam. Daarmee zakte Coronel in de eindrangschikking naar een 15de positie, wat bepaald geen recht deed aan zijn snelheid.

“De snelheid was super. De kart voelde ook goed en ik had veel grip. In de finale was het steeds stuivertje wisselen om de leiding. Daardoor verloren we snelheid en konden de achtervolgers er weer bijkomen, achteraf gezien was dat niet handig. In een poging de leiding te nemen maakte ik een foutje. Ik raakte de curbstone en gleed naar buiten tegen de kart van de leider. Ik schoot ook naar buiten waardoor een hele rits me voorbij kon komen. Er had zeker meer ingezeten”, aldus Coronel. “Het was een heel leerzaam weekend. Het belangrijkste is dat de snelheid er was en Rocco om de eerste posities kon strijden. Dat je dat niet terugziet in het eindresultaat is jammer, maar het moet in zo’n weekend ook allemaal op het juiste moment op z’n plaats vallen. Dat deed het nu net niet,” blikte een tevreden Tom Coronel op het Deense weekend terug.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl