Net als de voorbije seizoenen maakt de Porsche Endurance Trophy Benelux ook in 2023 deel van het nationale uithoudingskampioenschap uit, beter gekend als het Belcar Endurance Championship. De competitie voorbehouden aan diverse types Porsche, start tijdens het weekend van 13 en 14 mei op Circuit Zolder. De diverse teams en rijders die Porsche vertegenwoordigen, zullen niet alleen onderling strijden om hoogste eer, de Porsche 911 GT3 Cup – Type 992 – zal ook voor de zege in het algemene klassement van het nationale uithoudingskampioenschap strijden en uiteraard is ook de nationale uithoudingstitel het doel van de vertegenwoordigers van het merk Porsche.

De organisatoren van de Porsche Endurance Trophy Benelux en het Belcar Endurance Championship kwamen tot een nieuwe overeenkomst om hun succesvolle samenwerking ook in 2023 verder te zetten.

Ik ben ervan overtuigd dat het een logische samenwerking is, die het beste van twee werelden verenigt”, aldus Rudi Penders, Series Manager van de Porsche Endurance Trophy Benelux. “Ik ben de mensen van Circuit Zolder erkentelijk dat ook van hun kant de wil om samen te werken duidelijk aanwezig was en we zijn dan ook tot een goede overeenkomst gekomen. Een van de basispijlers van onze samenwerking is dat de Porsche 911 GT3 Cup – Type 992 – de benchmark voor de klasse GTA wordt, de klasse die in het Belcar Endurance Championship voor de algemene zege vecht en dus logischerwijze ook voor de nationale titel. We gaan van een Balance of Performance gebruik maken, die ervoor moet zorgen dat de verschillen tussen de diverse merken en types auto’s nog miniemer worden. Deze Balance of Performance zal technisch zo onderbouwd zijn dat alle deelnemers gelijke kansen krijgen. De combinatie van de legendarische betrouwbaarheid van de Porsche 911 en de Balance of Performance maken dat de Duitse sportwagen het perfecte wapen voor de nationale uithoudingscompetitie is en blijft.

De Balance of Performance zorgt er in een autosportsportcompetitie voor dat wagens met een diverse krachtbron, architectuur of aandrijving gelijkwaardige prestaties leveren en dus aan elkaar gewaagd zijn. De filosofie zorgt in diverse uithoudingskampioenschappen wereldwijd voor spannende competities, met een veelheid aan merken, de basis van de moderne autosport.

Daarnaast willen wij de notie endurance zoveel mogelijk behouden, dus laten we de teams vrij op diverse ander vlakken, zoals de pitstops en de strategie”, aldus nog Rudi Penders. “Last but not least zijn we erg gelukkig met de evenwichtige kalender, bestaande uit vijf races op drie verschillende circuits. Na de opener van het seizoen midden mei op Circuit Zolder, trekken we in juni naar Spa-Francorchamps voor een avondrace op zaterdag en dan is het aan de 24 Hours of Zolder op 26 en 27 augustus, als hoofdact van de Porsche Endurance Trophy Benelux en het Belcar Endurance Championship. Het seizoen gaat dan verder met een verplaatsing naar het Duitse circuit van Oschersleben op 24 september en de finale in Zolder op 15 oktober. Over het startveld en de teams en rijders, die we aan de start zien, zullen we in de nabije toekomst communiceren.

Naast de klasse GTA, zal ook voor de klasse GTB een soortgelijke Balance of Performance uitgewerkt worden, maar daar volgt over afzienbare tijd meer nieuws over.

MEER INFO

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl