Max Verstappen heeft op overtuigende wijze de Grand Prix van Mexico gewonnen. Vanaf P3 op de grid kende de Oracle Red Bull Racing-coureur een geweldige start, waarbij hij direct de leiding greep bij het ingaan van de eerste bocht. Na een rode vlag vanwege een zware crash van Kevin Magnussen halverwege de race, kwam Max opnieuw perfect weg bij de staande herstart. In het vervolg van de race kwam de overwinning niet meer in gevaar voor de drievoudig Formule 1-wereldkampioen, die zijn zestiende Grand Prix-zege van het seizoen pakte, waarmee hij zijn record van vorig jaar aanscherpte. Lewis Hamilton (Mercedes) eindigde de race dertien seconden achter Max op P2, met Charles Leclerc (Ferrari) op plek drie.

Na afloop van de race laat Max onder luid gejuich in het sfeervolle Foro Sol weten: “Het was ongelofelijk. Helaas viel ‘Checo’ uit in de eerste ronde, maar het publiek bleef zitten en ze waren geweldig.”

Met zijn zestiende Grand Prix-zege dit jaar, verbreekt Verstappen weer een record. “Om eerlijk te zijn maken we een ongelofelijk seizoen mee”, zegt Max vol trots. “Vandaag weer. We moesten vanaf P3 starten. Als de start goed is, dan ga je natuurlijk voor de leiding en de start was heel goed. De snelheid van de auto was ook erg goed. We probeerden een andere strategie uit, vergeleken met de rest. Het was echt een topstrategie. Helaas konden we door de safety car en vervolgens de rode vlag onze ware snelheid met deze strategie niet laten zien, maar desondanks waren we op de harde banden op het einde heel sterk.”

Over de boordradio uitte Max dan ook zijn frustraties over de rode vlag: “Misschien was de tech-pro barrier te beschadigd en kwam daardoor de rode vlag, maar een nieuwe start is altijd een risico en het duurt zo lang.” Wat is het doel met nog drie races voor de boeg? “Zeventien overwinningen, achtttien, ik weet het niet”, sluit Max af met een glimlach, alvorens hij met een sombrero, zittend op zijn winnende RB19 op het podium verschijnt.

Het is droog en zonnig voor aanvang van de 71 ronden tellende race op het Autodromo Hermanos Rodriguez. Alexander Albon en Esteban Ocon starten op de harde bandencompound, terwijl Lando Norris vanaf de zeventiende startplek op de zachte banden de race aanvangt. Alle overige coureurs starten op de medium compound band, terwijl Lance Stroll voor de tweede race op rij uit de pitstraat moet starten.

Max komt uitstekend weg vanaf zijn derde startplek terwijl de beide Ferrari’s van Leclerc en Sainz vanaf de voorste startrij matig weg komen. Bij het ingaan van de eerste bocht pakt Max aan de binnenkant van Leclerc de leiding van de race. Ook Red Bull Racing-stalmaat Sergio Perez heeft een raketstart en de Mexicaan probeert voor zijn thuispubliek buitenom voorbij te gaan aan Leclerc. De twee heren raken elkaar echter. Perez vliegt meters door de lucht en komt met een doffe klap terug op het asfalt. Perez spint en moet zijn zwaar gehavende RB19 terugbrengen naar de pits, alwaar hij de race moet verlaten. Achter Verstappen liggen de beide Ferrari’s van Leclerc en Sainz op P2 en P3, terwijl Ricciardo vanaf P4 op de grid zijn positie weet te behouden in de eerste ronde.

Leclerc heeft zijn voorvleugel bij het incident met Perez licht beschadigd en doordat er een stuk van zijn voorvleugel afvliegt, komt er een kortstondige virtual safetycar in ronde vijf. Het duurt tot ronde elf voordat Lewis Hamilton voorbij gaat aan Ricciardo voor de vijfde plek. In ronde 20 komt Max naar binnen voor zijn eerste pitstop. De medium compound banden worden ingewisseld voor de harde compound banden in een snelle stop van 2,4 seconden. Verstappen komt als zevende terug het asfalt op. Binnen twee ronden heeft de Nederlander het gat naar Russell vóór hem gedicht en hij gaat de Mercedes coureur bij de eerste bocht voorbij. Eén ronde later verschalkt Verstappen Piastri voor P5 op dezelfde plek. Door een pitstop van Hamilton en een inhaalactie op Ricciardo, ligt Verstappen op plek drie in ronde 25. Verstappen gaat in ronde 29 voorbij aan Sainz voor plek twee en omdat Leclerc in ronde 32 naar binnen komt voor zijn eerste stop, ligt Verstappen weer aan de leiding.

Vlak daarna is er een zware crash van Kevin Magnussen bij bocht twaalf. De linker achterwielophanging van de Haas breekt plots af en de Deen vliegt hard de baanafzetting in. Magnussen kan ongedeerd zijn zwaar beschadigde auto verlaten en de safety car komt de baan op. Dit geeft Max de kans om zijn tweede pitstop te maken. Hij krijgt een vers setje harde banden onder de RB19 geschroefd en blijft aan de leiding van de race. Echter wordt direct erna met de rode vlag gezwaaid en de race wordt stilgelegd, waardoor alle coureurs hun banden mogen wisselen.

Na een oponthoud van ruim een kwartier wordt de race weer hervat met nog 35 ronden voor de boeg. Er is een staande start, waarbij Max vanaf P1 vertrekt op de harde banden met achter hem Leclerc ook op harde banden en Hamilton op de medium compound banden. Verstappen heeft weer een geweldige start en gaat onbedreigd de eerste bocht in. Achter hem sluiten Leclerc en Hamilton aan op P2 en P3. Op zijn medium compound banden voert Hamilton al snel de druk op Lelcerc op. Met een gewaagde inhaalactie, waarbij hij deels over het gras gaat, weet Hamilton in ronde 40 de tweede plek over te nemen van de Ferrari-coureur.

Fernando Alonso rijdt al de gehele race in het achterveld en in ronde 48 moet de Spanjaard zijn Aston Martin in de pits parkeren met schade aan zijn vloer. Even later raken Yuki Tsunoda en Oscar Piastri elkaar bij de eerste bocht in gevecht om de zevende positie. De Japanner gaat achterstevoren en valt terug tot plek zestien, terwijl Piastri zonder schade zijn weg kan vervolgen op P7. Ondertussen heeft Max een voorsprong van acht seconden op naaste achtervolger Hamilton.

In de slotfase van de race bouwt Max zijn voorsprong alsmaar uit. Onbedreigd gaat de drievoudig wereldkampioen naar zijn zestiende Grand Prix-overwinning van het jaar, waarmee hij het record van meeste overwinningen in één seizoen, dat hij vorig jaar heeft neergezet, aanscherpt. Met 51 overwinningen in totaal staat Max tevens op gelijke hoogte met Alain Prost voor plek vier op de eeuwige ranglijst. Lewis Hamilton eindigt dertien seconden achter Verstappen op P2, terwijl Charles Leclerc het podium completeert. Carlos Sainz wordt vierde, terwijl Lando Norris zijn inhaalrace beloont met de vijfde plek. George Russell eindigt op P6 met daarachter Daniel Ricciardo op P7, het beste resultaat van het seizoen voor AlphaTauri. Oscar Piastri, Alexander Albon en Esteban Ocon maken de top tien compleet.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl