Oracle Red Bull Racing was oppermachtig in de Azerbeidzjaanse Grand Prix, met een een-twee finish met Sergio Perez voorop. Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede positie na de leiding te hebben verloren nadat de safety car op een voor hem ongelukkig moment werd ingezet. Charles Lecler behaalde voor Ferrari het podium, op minder dan een seconde voor Fernando Alonso, in een weinig enerverende race op het stratencircuit van Bakoe.

“De safety car kwam op een ongelukkig moment”, laat Max na zijn race weten. “Daarna moest ik weer pushen om achter Sergio te blijven en weer in de DRS te komen. De banden werden iets te heet omdat ik probeerde te volgen. Maar ik worstelde ook met de balans om een beetje consistent te blijven. Ik probeerde wat wijzigingen aan de afstelling en in de laatste tien ronden had ik het weer goed voor elkaar. Dat was echter te laat. We hebben weer veel geleerd gedurende de race en een goed resultaat gescoord.”

Vooruitblikkend zegt Max tenslotte: “We weten dat het een lang seizoen is. Bakoe verschilt heel erg met Miami, en Miami is weer heel anders dan de andere circuits waar we heen gaan. We blijven leren. Het kan niet altijd perfect gaan.”

De start van de race verloopt, op een touche in het achterveld na, zonder incidenten en de top zes blijft ongewijzigd. Lance Stroll en George Russell winnen wel twee plekken en gaan als respectievelijk zevende en negende rond. Verstappen zet vanaf de eerste ronde druk op de vanaf pole positie gestarte Leclerc, om bij het ingaan van de vierde ronde met behulp van DRS de Ferrari-coureur te verschalken en dus de leiding over te nemen. Bij het ingaan van de zesde ronde gaat ook Perez voorbij aan de Monegask, waarna beide Red Bulls dus de race leiden, gevolgd door beide Ferrari’s met Carlos Sainz op de vierde plek.

Lewis Hamilton is de eerste uit de top tien die in de tiende ronde een pitstop maakt en van medium naar hard wisselt. Terwijl Perez bij Max weet aan te haken, laat de Limburger weten dat zijn auto glijdt. Hij komt de pitstraat binnen om ook naar de harde compound banden te wisselen. Juist op dat moment komt de safety car de baan op, omdat Nyck de Vries de muur toucheert en stilvalt. Door de voor Max ongelukkige timing van deze neutralisatie, waarin de rest van het veld met minder tijdsverlies een pitstop kan maken, valt de tweevoudig Formule 1-wereldkampioen terug naar de derde positie. Perez voert dan dus het veld aan, gevolgd door Leclerc, Verstappen en Sainz. Fernando Alonso (Aston Martin) ligt dan vijfde, voor Russell en Stroll.

Max is alert bij de herstart en weet Leclerc fraai voorbij te steken voor P2. Ondertussen pakt ook Alonso de Ferrari van Sainz voor P4 en haalt Hamilton zijn Mercedes-teamgenoot Russell in. In de twintigste ronde heeft Stroll een overstuurmomentje, waarna Hamilton zijn zesde stek overneemt. Max jaagt op zijn Mexicaanse teamgenoot, die iets meer dan een seconde voorligt. Het Red Bull Racing-duo loopt op dat moment daardoor een seconde per ronde weg van de rest van het veld.

In de 29e ronde loopt de achterstand van Max op zijn teamgenoot op tot twee seconden, gevolgd door nieuwe snelste rondetijden die om en om door de Red Bulls worden neergezet. Met nog tien ronden te gaan ligt Verstappen zo’n drie tellen achter de leidende Perez. In de slotfase meldt ook Alonso zich ook in de strijd om het punt voor de snelste ronde, maar Russell, die een vrije pitstop kan maken, gaat daar uiteindelijk in de laatste ronde mee aan de haal, dankzij een setje nieuwe softs.

Zo finisht een weinig enerverende Grand Prix van Azerbeidzjan met een een-twee voor Oracle Red Bull Racing. Perez wordt, geholpen door de safety car, als eerste afgevlagd, voor zijn teamgenoot Max Verstappen. Leclerc completeert het podium met in zijn kielzog Alonso. Sainz wordt roemloos vijfde, vlak voor Hamilton.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl