Soms lijkt het of je op elke straathoek een specialistisch bedrijf vindt… behalve als je wat nodig hebt. Gelukkig vindt er een effectieve vorm van ontwikkelingssamenwerking plaats bij JFT Engineering en DRS Development, waarmee zij in verschillende niches duiken. Metaalbewerking op maat? Check. Luchtgekoelde Porsche-motoren bouwen? Check. Carbon(kevlar) panelen vervaardigen? Check.

Ontwikkelingssamenwerking
Op het eerste gezicht lijkt het een allegaartje van disciplines, hier bij JFT Engineering in Evergem, onder de rook van Gent. Toch ligt er wel degelijk een raakvlak en dat laat zich het best omschrijven als ‘autosport en performance’. Precies het wereldje waaruit we de eigenaren kennen: Gideon Wijnschenk, Filip Van Eenaeme en zijn zonen Tom en Jeff. Mannen die in wisselende bezetting de circuits bedwingen of dat gedaan hebben, als afleiding tussen de dagelijkse verplichtingen door. Met JFT Engineering worden dingen een heel stuk minder vrijblijvend, want het kwartet pakt de zaken uiterst serieus aan. “De PR en  marketing laten we met een gerust hart over aan Gideon,” zegt Filip Van Eenaeme, om er met een grijns aan toe te voegen: “Hij heeft twee linkerhanden, maar een zeer gezond stel hersenen, commercieel inzicht en een talent om te netwerken. Tom, net als mij opgeleid in de machinebouw, is hier sinds 1 januari jongstleden fulltime zaakvoerder. Jeff – afgestudeerd in vliegtuigtechnologie – zal een geringer aandeel leveren, gezien zijn ambitie om als piloot aan de slag te gaan. Overigens bestaat JFT Engineering al sinds 2018, opgericht vanuit een voorliefde voor alles wat met techniek te maken heeft in combinatie met autosport. Hier kunnen wij helemaal ons ei in kwijt.”

Roer om
De aanleiding ligt bij Filip Van Eenaeme, die bij wijze van spreken de song ‘Is dit alles?’ van Doe Maar door zijn hoofd hoorde zingen. “Ik heb altijd mijn boterham verdiend in het familiebedrijf, gespecialiseerd in kozijnen. Op zichzelf leuk werk, maar ik miste de connectie met mijn grote passie: alles waar een motor in zit. Kort voor mijn 50e besloot ik het roer om te gooien en sindsdien ligt de dagelijkse leiding van de firma grotendeels in handen van mijn vrouw. Kan ik me volledig met JFT Engineering bezighouden.” Daar gaat nog een ander, best wel amusant verhaal aan vooraf. “Ik kocht ooit een Mercedes-Benz SL type R107 met wat schade. Het idee om hem te herstellen liep helemaal uit de hand, want op den duur stond er een bijna nieuwe auto met de motor uit een 560 SEC erin gelepeld. ‘Een heel vette convertible,’ vond ik en eindelijk kon ik ermee gaan rijden. Dat viel echter verschrikkelijk tegen: wát een boot. Helemaal geen sportwagen, maar gewoon een comfortabele cruiser. Wist ik veel, van tevoren? Ik leefde toen nog in de waan van: ‘Als het veel pk’s heeft, zal het wel sportief zijn.’ Nou, daar kwam toch ietsje meer bij kijken.”

Pornosites
Dingen werden serieuzer met een Porsche 968 Clubsport, ook weer een schadegevalletje. “Ik benaderde een bedrijf dat me enkele bodypanelen kon leveren. Mooi spul van polyester en niet te duur, alleen had ik niet in de gaten dat het om delen voor racegebruik ging. ‘Voor een straatauto is de pasvorm niet goed genoeg,’ zei die man. ‘Het gaat om gewichtsoptimalisatie.’ Zelf reed hij trackdays en ik raakte geïnteresseerd, want dat circuitgebeuren lag toch buiten het bereik van gewone stervelingen? Dat bleek mee te vallen en toen borrelde in mij het idee op om de Porsche aan te passen voor dat doel. Gaandeweg werd het een full-blown racewagen; uiteindelijk zelfs een 968 RS-replica met een drieliter turbomotor. Intussen reed ik wedstrijden bij de PCR, waar ik bevriend raakte met Gideon Wijnschenk. Hem en diverse andere deelnemers hielp ik met technische vraagstukken. Hoe ik aan al die kennis kwam? Door heel veel te proberen met evenveel mislukkingen en ook dagen en nachten op internet te speuren. “Op een gegeven moment verdacht mijn vrouw mij er zelfs van dat ik pornosites bezocht ”. Via een 996-project dat strandde door de lucratieve verkoop van de motor vol originele GT2-onderdelen kwam Van Eenaeme uit bij een 964 die hij omtoverde tot een RSR-replica. Bruut geweld, maar het bouwen viel hem beter dan het racen.

Hele wereld over
Zo ontstond bijna organisch JFT Engineering, waar de CNC-gestuurde machines metaalbewerkingen in alle gewenste richtingen uitvoeren. “We maken motor- en wielophangingsdelen die moeilijk of niet meer leverbaar zijn of die een upgrade kunnen gebruiken. Aanvankelijk vooral voor Porsches, maar sinds we met Clio’s IV racen ook daarvoor. Dit doen we in nauwe samenwerking met DRS Development uit Breda. Jan Mertens levert ons de specificaties aan om de delen te fabriceren en brengt de artikelen op de markt. Ze gaan inmiddels de hele wereld over. Onder andere compleet verstelbare achterdraagarmen met uniballs voor de Porsche 993 en speciale cilinders voor de luchtgekoelde motoren met een uitsparing aan de onderzijde, die de tegendruk vermindert wanneer de zuiger zich richting het onderste dode punt beweegt. Dat scheelt zomaar 5 tot 10 pk. Populair in Amerika zijn onze poelies voor de conversie van een 944 Turbo-blok naar de zestienkleppenkop van een S2. Deze maken verstelbare timing van beide nokkenassen mogelijk, dus voor zowel de in- als de uitlaatkleppen. Adapterplaten voor dry-sump en ombouw naar een elektrische waterpomp hebben we eveneens voor de transaxlemodellen.”

Alle mogelijke sectoren
Juist door de kleinschaligheid kan JFT Engineering snel schakelen en inspelen op specifieke wensen. “Naast de vervangende producten die we maken voor race- en sportieve auto’s fabriceren we alle denkbare metalen onderdelen op verzoek, bijvoorbeeld wanneer een renstal speciale adapters voor remklauwen nodig heeft,” zegt Filip Van Eenaeme. “Bij veel verspaningsbedrijven krijg je nul op het rekest wanneer je enkelstuks of een kleine serie wilt laten maken. Wij zijn er juist op ingericht en daarbij beperken we ons zeer zeker niet tot alleen de autosport. Sterker nog, we bedienen alle mogelijke sectoren, ook op industrieel niveau. De opdrachten lopen uiteen van deurkrukken tot rollend materieel en onderdelen voor machines. Juist daar bewijzen onze flexibiliteit en snelheid van werken hun meerwaarde. Indien nodig zetten wij er spoed achter, waardoor een lopende band niet lang hoeft stil te staan en het productieproces bij de opdrachtgever snel weer op gang komt.”

Beruchte olielekkages
De Porsche-liefde zit diep en komt ook tot uiting bij een andere discipline van JFT Engineering, namelijk het reviseren en desgewenst mechanisch tunen van luchtgekoelde boxermotoren. “Met name voor de 964 en de 993,” zegt Van Eenaeme. “Wij bouwen de onderblokken en DRS Development neemt de rest voor zijn rekening. Daarbij kennen we een aantal gradaties. Bij een standaardrevisie voeren we al een aantal verbeteringen door om de beruchte olielekkages uit te bannen en balanceren we het volledige drijfwerk. Trillingen brengen immers energieverlies met zich mee. Alles wat je aan vibraties elimineert, win je aan vermogen. Een vrij eenvoudige upgrade om de performance te vergroten is het verhogen van de compressie via andere zuigers of ingekorte cilinders, eventueel in combinatie met een scherpere nokkenas. Zo haal je vrij makkelijk 300 pk uit een 3.6, zonder dat het een fortuin kost. Desgewenst vergroten we de luchtgekoelde boxer naar een 3.8 of, als de klant het echt wil en rekening houdt met een kortere revisie-interval, een 4.0. Grotere kleppen en inlaatkanalen toepassen kan ook. Voor een racemotor pur sang is het zinvol om een oliepomp met een groter volume te monteren. Niet alleen voor de smering, maar ook voor de koeling; altijd een kritisch punt bij deze motoren zonder waterhuishouding.”

Gunstig voor zwaartepunt
Gewicht kun je missen als kiespijn bij een racewagen, zo weten de mannen van JFT Engineering uit ervaring. Van Eenaeme: “Vandaar dat we nu steeds meer onderdelen vervaardigen van carbon of carbonkevlar. Dat laatste is taaier en daardoor minder gevoelig voor versplintering wanneer het een klap te verwerken krijgt. Polyesterhars zul je bij ons niet vinden, want het eindresultaat weegt bij eenzelfde mate van stevigheid het dubbele. Op dit moment bevat het gamma vooral dakplaten voor de Porsche 944 en voor luchtgekoelde 911’s vanaf het G-model. Niet alleen gunstig voor het gewicht, maar ook voor het zwaartepunt. Het scheelt zomaar 7 kilo en wanneer de auto oorspronkelijk een schuifdak had zelfs 15 kilo. Voor- en achterschermen in RSR-look voor een 964 komen dit jaar beschikbaar, net als een motorkap voor een Renault Clio IV. Reken erop dat we het gamma stap voor stap flink zullen uitbreiden.” Ondertussen begin je je wel af te vragen of JFT Engineering ook andere disciplines gerelateerd aan racerij en performance wil gaan omarmen. Wij kunnen er nog wel een paar bedenken…

Meer informatie: www.jft-engineering.be

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl