In de sociale media liet het team het al bewust uitlekken: Hans Weijs Motorsport treedt toe tot de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux. Een nieuw avontuur voor de renstal uit Huissen en de kans om onze horizon binnen de autorensport te verbreden. “Toen ik vorig jaar met een klant van ons één van de Porsche raceweekenden bezocht was het gelijk raak.”

Eigenlijk zouden we er niet van moeten opkijken, de bevlogen en perfectionistische teambaas kennende. Dakar-piloot en regerend Nederlands rallykampioen Hans Weijs gaat altijd voor het hoogst haalbare en laat zich door niets afleiden in zijn focus om grote doelen te bereiken. Het was dus eigenlijk een kwestie van tijd voor hij met zijn tot in de puntjes geregelde renstal, waar je van de vloer kunt eten, het vizier zou richten op de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux. “We keken er in het recente verleden al vaker met een schuin oog naar en nu begonnen klanten ernaar te informeren. Ralph Poppelaars onder anderen, die afgelopen jaar bij ons startte in de BMW Racing Cup met de M240i. Als groot fan van racen en van het merk Porsche bekeek hij de optie om door te groeien naar een hoger gentlemen-kampioenschap. We bezochten een raceweekend en het was gelijk raak, mede door de hartelijke ontvangst. De organisatie zet voor nieuwe teams en rijders de deur open om samen te werken en je treedt er in contact met allemaal welwillende mensen die je een gevoel van welkom geven, zoals OIivier Aerts.”

Drie besteld
Als vervolgstap voor klanten na de M240i-leercurve ziet Weijs veel potentie in de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux. “Goed voor onze rijders, goed voor onze relaties, goed bij ons bedrijf. We willen weleens iets anders dan alleen op Zandvoort en Assen racen, bovendien vinden we het aantrekkelijk om op grote evenementen in actie te komen, met veel publiek op de tribunes. Rijden in het voorprogramma van het WEC, op Jack’s Racing Day, tijdens de Belgian Truck Grand Prix op Zolder. Dan praat je wel over serieuze dingen. Daarnaast valt ons de professionaliteit van de organisatie op, van marketing tot onderdelenvoorziening, van reglementen tot klantgerichtheid. Het is echt op z’n Porsche’s geregeld, zoals we ook de auto’s kennen.” Hans Weijs Motorsport bestelde drie nieuwe 992’s GT3 Cup. “Twee voor de verkoop aan klanten, één voor de verhuur. Ze stonden binnen drie maanden op de stoep, dus dat viel me niks tegen.” Het onderstreept het belang dat de Duitse fabrikant hecht aan een tijdige voorbereiding van raceteams voor het nieuwe seizoen, zonder zich te laten beïnvloeden door de alom bekende logistieke problemen in de automotive-leveringsketen.

Luistert nauwkeurig
Uiteraard grijpt Hans Weijs Motorsport de beschikbare maanden aan om ervoor te zorgen dat het team straks goed beslagen ten ijs komt in de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Sprint Challenge Benelux. “We hebben uitgebreid getest op Spa-Francorchamps, Zandvoort, Portimão en Monteblanco. De circuits in Portugal en Spanje stelden ons in de gelegenheid om betrouwbare data te verzamelen, vanwege de stabiele weersomstandigheden. Niet telkens wisselingen tussen een natte en halfdroge baan. De klanten konden volop rijden en uiteraard ben ik zelf achter het stuur gekropen om uitgebreid meters te maken. Dat verraste me, in die zin dat de Porsche 992 GT3 Cup veel gemakkelijker in de omgang blijkt dan ik van tevoren verwachtte op grond van het bekende concept met de motor achterin. Je merkt aan alles dat je in een echte racewagen zit, niet in een omgebouwde straatauto. Hij luistert erg nauwkeurig naar veranderingen in de set-up, zoals het verstellen van de stabilisatoren. Je kunt hem zogezegd echt ‘naar de rijder toe draaien’. Verder straalt overal de bouwkwaliteit vanaf en zit deze Porsche doordacht in elkaar. Neem nou de haakjes aan de spoiler om de achterklep aan op te hangen.”

Sneeuw- en ijstraining
Weijs constateerde tijdens de testsessies tot zijn voldoening dat zijn klanten rap naar een mooie basissnelheid wisten toe te werken. “Ze zullen zeker nog een hoop meters nodig hebben om zich te ontwikkelen, maar dat vormt geen probleem. Wij zorgen voor de juiste coaching en begeleiding, kijkend naar ieders wensen, behoeften en skills. Heel effectief is onze sneeuw- en ijstraining in Zweden, waar de coureurs leren om dwarsgaan te detecteren en een auto op te vangen. Kijk, racen op het circuit gaat er in wezen heel clean aan toe. Je draait je rondjes op volle snelheid, keer op keer. Hoe reageer je echter als zo’n auto ineens uitbreekt? Dat willen we trainen bij onze klanten, om het risico op schade te minimaliseren. Wat dat betreft vinden we het erg prettig dat Porsche ABS toepast op de 992’s GT3 Cup in de Am-categorie, waarin onze rijders zullen uitkomen. Overigens zijn we ook in gesprek met coureurs op Pro-Am- en Pro-niveau en we hopen dat daar een succesvolle samenwerking uit rolt. Dat levert waardevolle data op en kan helpen om de gentleman drivers stappen te laten zetten, bovendien willen wij als team natuurlijk gewoon vooraan rijden.”

Meer informatie: www.carreracupbenelux.com

Tekst: Aart van der Haagen – Foto’s: Robin Smit

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl