Aan het einde van elk seizoen nodigt de SONAK als overkoepelende organisatie van het Eurol NK Autocross haar sponsoren, de teams en andere betrokkenen uit voor een gezellige avond, waar tevens de kampioenen gehuldigd worden. Een prima platform om te netwerken en de mogelijkheden te bekijken om de partnerschappen te verlengen. Sindsdien ligt de focus volledig op 2023.

De interne evaluatie van het afgelopen seizoen, samen met het bijna voltallige Bestuur Sectie Autocross, betekende voor de SONAK een lange dag in het Friese Langweer. “We zien elkaar buiten het seizoen om heel weinig,” aldus Johnny ten Have. “Het sportieve gedeelte van de FIA EK-wedstrijd in Toldijk kwam voor een deel tot stand dankzij deze twee partijen, zonder dat ik daarmee anderen tekort zou willen doen. Vanaf eind juli werden wij als organisatie opgezadeld met veel wedstrijden in een hele korte tijd. Juist dat deel hebben we uitvoerig besproken met elkaar. Kunnen we het in de toekomst bijvoorbeeld voorkomen? Ook voor 2023 zie je weer dat de laatste drie NK-wedstrijden in een relatief kort tijdsbestek plaatsvinden. Een aanwijsbare reden is dat het broedseizoen tegenwoordig niet meer alleen in mei ligt, zoals het gezegde wil. Organisatoren worden voorzichtiger met het plannen in en rondom die periode en dan schuift het automatisch wat naar achteren. We zullen ermee moeten leren leven dat we na de zomervakantie meer drukte beleven. Prettig om dan even met elkaar te overleggen, voordat er frustraties ontstaan. Voorkomen is beter dan genezen.”

Bastiaan Hoogeboom: “Ik kan het moeilijk bevatten”
Aan het begin van 2022 had Bastiaan Hoogeboom er geen weet van hoe het jaar voor altijd in zijn geheugen gegrift zal blijven. “Allereerst raakte mijn partner Bregje zwanger,” glimlacht de rijder, die aan stoppen op zijn hoogtepunt niet wil denken. “Kort daarna zijn we getrouwd. De zwangerschap verliep perfect, waardoor de focus op autocross gewoon voor de volle honderd procent aanwezig bleef. Dat ik het seizoen wist af te sluiten met de Nederlandse titel in de Sprint 2000-klasse kan ik nog steeds moeilijk bevatten. Na afloop van de natte finale in Rosmalen reed ik zwaar teleurgesteld naar het parc fermé. Het lukte de hele dag al niet en in de finale was het letterlijk en figuurlijk bagger. Op het moment dat ik wilde uitstappen kwam Maarten de Weerd enthousiast op me af lopen. Ik dacht nog: ‘Man, doe eens rustig. Laat mij even balen hier.’ Stuurde hij me terug naar de baan om een ereronde te rijden met de vlag. Dat was me een partij genieten, helemaal omdat ik het echt niet kon geloven. Ik had er geen idee van dat Mervin Klaassen ook een slechte finale kende. Een paar weken na afloop van het NK-seizoen stapte ik voor het eerst in de Sprint 1600-auto van Maarten om in Halle te rijden. Een enorm leuke ervaring, al weet ik nog niet zeker of die klasse echt bij me past.”

Eric Joosen: “Keverklasse viel me aan
De nestor van de Keverklasse, Eric Joosen, wordt in Brecht – waar zijn modern uitgeruste werkplaats is gevestigd – gekscherend ‘kapitein Nebo’ genoemd. “Ruim veertig jaar geleden kwam ik voor de eerste keer in aanraking met deze tak van autosport,” zegt de Belg, die destijds al verdiepte in de Keverklasse. Zijn bedrijf heeft hij vernoemd naar zijn dochter en zoon, met de eerste twee letters van hun namen. “Wat een machtige machines. De klasse viel me letterlijk aan en het sprekende silhouet van de ouderwetse Kever keerde steeds terug in mijn gedachten. Op dat moment wist ik niet dat ik er jaren later mijn werk van zou maken. Het begon met het bouwen van een frame volgens de toenmalige regels. Nadat mijn eerste eigen creatie op de baan kwam wilde ik steeds meer evolueren. Daar ligt juist in deze klasse de uitdaging, omdat er zoveel is dat je niet mag aanpassen. Wil je je onderscheiden, dan heb je technische noviteiten nodig, het liefst in combinatie met iemand die de auto met veel gevoel bestuurt, zoals onze eigen rijder Gilles de Pauw. Zelf ben ik ook weer ingestapt om niet alleen naar de coureurs te hoeven luisteren. Ik bouw en ontwikkel heel veel samen met mijn zoon Bob en dat kan ik nu ook testen. Het klinkt niet alleen als de perfecte oplossing, dat is het ook.”

Martin Eidhof: “Heel andere kijk op NK-wedstrijd”
In Divisie V reed Martijn Eidhof jarenlang als equipe met zijn vriendin Maréll Bekhuis. “In 2022 jaar lagen mijn prioriteiten echter meer bij het organiseren,” het bestuurslid van ACC Albergen op. “Als je daar direct bij betrokken bent, krijg je daar een heel andere kijk op zo’n NK-wedstrijd. Het brengt enorm veel werk met zich mee, maar na een mooi evenement heb je er grote voldoening van. Vanaf de zijlijn toekijken hoe mijn vervanger Lars Kuijpers het deed was minder wennen dan verwacht. Márell zag het niet zitten om het hele seizoen alleen te rijden, daarom vroeg ik één van mijn beste vrienden. Dat bleek geen slechte keuze: in Toldijk stormde Lars vanaf de laatste rij in de finale naar het podium. Zelf rijden is leuk, maar dit meemaken vond ik toch ook wel een mooi feestje. Vanaf 2023 gaan hij en ik als equipe aan de bak, zo hebben we in overleg met mijn vriendin besloten. Divisie V blijft aantrekkelijk, de competitie is heel mooi en vanuit mijn beroep als schadehersteller kan ik me er helemaal in uitleven. Bijna elke wedstrijd moet er wel wat hersteld worden, dus zo blijf je bezig.”

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl