Onlangs lieten de Valkenswaardse gebroeders Wim en Bart Luijbregts hun licht schijnen over de route van de 58e editie van de ELE Rally. Wim Luijbregts won twee keer de Brabantse rallyklassieker: de 10e editie van de ELE Rally in 1973 achter het stuur van een DAF 66 Marathon samen met broer Kees en de 27e ELE Rally in 1990 met navigator Ton Hillen in een Lancia Delta HF Integrale. In totaal heeft Wim Luijbregts sinds 1967 niet minder dan 29 keer deelgenomen aan de rally die zich in zijn ‘voortuin’ afspeelt. “Ik heb vrijwel alleen maar goede herinneringen aan mijn thuisrally,” aldus de 75-jarige Luijbregts, die nog steeds van tijd tot tijd achter het stuur kruipt van zijn prachtige historische Ford Escort RS 1600 Mk1, meestal met broer Bart als navigator.

De ELE Rally van dit jaar wordt verreden op vrijdag 2 en zaterdag 3 juni, met start en finish in Son & Breugel. Het servicepark is gesitueerd in Veghel. Op het programma staan 15 klassementsproeven, waaronder een paar ‘klassiekers’ zoals Sint-Oedenrode; toch is de route wezenlijk anders dan vorig jaar, toen de rally nog over een dag werd verreden. Nu staan vrijdagavond al twee rondes met elk twee klassementsproeven op het programma, Asten en Lierop. Wim en Bart Luijbregts zijn unaniem over de eerste dag van de rally: “Je moet meteen bij de pinken zijn, want op deze twee klassementsproeven kan al een eerste slag geslagen worden.”

Asten (KP 1 en 3, 10,2 km)
“Geweldig dat er weer een prachtig bochtig stuk onverhard is. Zat er heel vroeger ook in. Een echte mooie aanvulling van de proef! Zoals de proef nu is getekend wordt het viaduct over de snelweg ook weer lastig. Een overgang van een brede doordraaiende bocht die ‘blind’ overgaat in een smalle brug. Mooie, maar spannende proef om in het donker te rijden!”

Lierop (KP 2 en 4, 20,8 km)
“Uitdagende lange KP, met soms erg hoge snelheden waar rempunten belangrijk zijn. En dan weer kort stuurwerk. Verraderlijke jump over een versprongen kruispunt. Hier is de juiste snelheid en aansnijden van de kruising erg belangrijk en ook weer lastig bij nat of droog weer én afhankelijk van de hoeveelheid modder op de weg. Mooi, mooi, mooi. Dát is rallyrijden. Niets is wat het lijkt. Improviseren, aanvallen, dan weer behoudend rijden, compromissen maken…”

“Het vernieuwde wisselpunt bij de rundkurs vraagt hier ook slimheid en juiste timing, daar gaat menigeen zich nog op verkijken,” lacht Wim.

Als de deelnemers deze eerste avond goed zijn doorgekomen wacht ze zaterdag nog een lange dag, met vijf heel diverse klassementsproeven, variërend van het militaire oefenterrein Strijpse Kampen tot aan de befaamde bosproef bij Wintelre en als afsluiter de traditionele spektakelproef op Son Ekkersrijt.

Strijpse Kampen (KP 5, 8 en 11, 9,7 km)
“Voor Nederland unieke proef met zijn doordraaiers en steile heuvels en blinde hairpins ‘op top’. Geen enkele bocht is gelijk, timing is hier erg belangrijk. De beroemde doordraaiende bochten die steeds lastiger worden om te rijden omdat ze blijven knijpen en dan weer openen. Net een Kermis-rollercoaster. Ook een killer zijn de lange doordraaiende bochten, die de olie- en brandstoftoevoer kunnen belemmeren. Met goede notes kun je hier het verschil maken. Deze proef op het militaire complex wordt drie keer gereden, dat is dus drie keer feest voor de deelnemers.” Helaas geen toegang voor het publiek.

Spoordonk (KP 6 en 9, 12,3 km)
“Volledige asfalt proef met mooie hairpins, waar het publiek een prachtig zicht op heeft. Zeker de beroemde hairpin vlak voor het ‘wisselpunt’ van de Rundkurs.”

Anekdote van Wim: “Hoewel de proef volledig geasfalteerd is, kozen we in 2021 voor de zogenaamde M&S (modder & sneeuw) banden, omdat we na Spoordonk de proef Wintelre moesten rijden in zeer blubberige omstandigheden. Het verlies op Spoordonk werd ruimschoots goed gemaakt met de tijdwinst met M&S banden op de lange onverharde stukken op Wintelre. Dat is ook rallysport: tactische keuzes maken.”

Wintelre (KP 7 en 10, 10,5 km)
“Erg belangrijk op deze proef is om goed te “lezen”, zowel de pace-notes, als ook de ondergrond goed: je rijdt hier op asfalt, klinkers, zand, gravel. Dat vraagt allemaal andere rem- en aansnijpunten. Tractie houden is het motto op onverhard en dat betekent soms juist niet de ideale lijn van een bocht nemen. Op deze KP dans je als het ware over de weg. Erg fotogeniek op de onverharde stukken. Wintelre is een echte scherprechter. Lang en zwaar. Soms gaat het om overleven.”

Sint-Oedenrode (KP 12 en 14, 10,5 km)
“Dit is mijn proefke,” glundert Wim, denkend aan de klassieker Sint-Oedenrode! “Sint-Oedenrode is eigenlijk dé klassieker van de ELE Rally. Deze proef zit er al meer dan 35 jaar in en verveelt nooit. Proef voor coureurs met ballen!! Zeker de slingerende bochten direct na de start over een smalle weg met dikke bomen links en rechts. Goede pace notes maken hier het verschil. Het bekende afstapje van verhard naar onverhard kun je vol nemen, mits goed aangesneden. En dan vol in de ankers voor de smalle ‘Haaks rechts’.”

Son Ekkersrijt (KP 13 en 15, 10,6 km)
“Machtig om hier voor een talrijk en uitzinnig publiek te mogen rijden! De showproef van de rally. Maar er gaan er hier ook veel voor de bijl, omdat de KP ook vaak onderschat wordt en dat lijdt tot veel uitvallers in het zicht van de finish. Het is geen typisch Nederlandse industrieterrein proef. Aaneengesloten bochten, ‘Knijpende bochten’, brede wegen, smalle fietspaden, bumps. Het zit er allemaal in, en daarom moet je altijd respect hebben voor KP Son Ekkersrijt.”

De gebroeders Luijbregts hebben nog een advies voor de deelnemende equipes: “Zorg dat je topfit en uitgerust bent, want dat kan zorgen voor de laatste 5% scherpte die je nodig hebt om in de ELE Rally een goed resultaat neer te zetten, want de rally is van start tot finish een uitdaging voor mens & machine.”

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl