In de twaalfde etappe van de Dakar Rally 2023 draaide het om bandenmanagement. Te hard en de auto kwam vast te staan in het zand of kon niet boven komen op een duin, te zacht en ze konden klappen of eraf draaien. Tom Coronel bewees zichzelf in deze 185 kilometer als een excellent bandenmanager, tot vreugde en tevredenheid van Tim, die daardoor zijn stuurmanskunsten vol kon benutten.
De wedstrijdproef van de twaalfde etappe was niet lang, maar kon voor meer dan genoeg problemen zorgen. De snelheid op de chotts (opgedroogde zoutvlaktes) vroeg om meer druk in de banden, terwijl de poederzachte duinen juist om lage druk en meer loopvlak vroegen. Dat luisterde nauw en vroeg om concentratie, maar ook een goed gevoel voor de auto, tractie en het terrein.
“Dat heb ik wel”, wist Tom Coronel. “Doordat ik zelf ook coureur ben, weet ik wat ik voel en hoe het moet voelen. Als navigator zie ik ook aankomen wat voor terrein er komt en daar kan ik op anticiperen. Ik begrijp dat spel.”
Het voortdurend aanpassen van de bandenspanning hielp Tim enorm. “Dat heeft Tom echt super gedaan. Ik hoefde niets te vragen. Het was al goed voordat ik er erg in had. Daardoor kon ik me volledig concentreren op het sturen en op het juiste tempo om over de duinen te komen. Het waren zachte, grote duinen. En doordat we rond het middaguur reden en de zon hoog stond, was het moeilijk te zien waar de gaten zaten. Maar we hebben niet één keer vast gezeten.” Alleen in de laatste 15 kilometer moesten Tim en Tom even de auto uit, omdat het bandenaflaatsysteem linksvoor het niet meer deed en de band leeg liep. “We hebben het systeem eraf geschroefd”, vertelt Tom. “Dat kostte zo’n 20 minuten. Jammer, want we reden rond de twintigste plaats en het ging hartstikke goed.”
Behalve banden managen had Tom zich in het marathonbivak ook al ontpopt als motormanager door de motorstoring te verhelpen. Met hulp van Brian Baragwanath, fabriekscoureur en testrijder van Century. “We hebben er een ander managementprogramma ingezet”, vertelt Tom, alsof het iets wat hij dagelijks doet. “Het bleek de sensor van het schakelen te zijn, dus we hebben er een andere mapping ingezet. Probleem opgelost.”
Na twee toch best pittige etappes en een nacht zonder de verzorging van de monteurs zijn zowel de auto als Tim en Tom aan service toe. Een vroege finish van de etappe – Tim en Tom waren rond 12.30 uur lokale tijd aan de finish van de proef – gaf daar ook gelegenheid voor. Zaterdag staat de voorlaatste rit van deze Dakar op het programma, van Shaybah naar Al Hofuf over 669 kilometer, waarvan er 154 tellen voor de wedstrijd.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.