Porsche Sprint Challenge Benelux 2026: Continuïteit, vernieuwing en nog meer racesfeer op de mooiste circuits van de Benelux

De Porsche Sprint Challenge Benelux maakt al meerdere seizoenen deel van het vaste autosportlandschap in de Benelux uit. Ook in 2026 staat de Porsche-competitie garant voor sportief spektakel, met wedstrijden op de mooiste circuits in België en Nederland. Naast een sterke en vertrouwde basis – races met diverse types Porsche – evolueert de Porsche Sprint Challenge Benelux verder, met enkele doordachte en opvallende vernieuwingen. Afspraak voor racefans en liefhebbers van het merk is op 2 mei op Circuit Zolder, waar het seizoen 2026 officieel van start gaat.

Net als in eerdere seizoenen blijft deelnemen aan de Porsche Sprint Challenge Benelux met een nationale racelicentie mogelijk. Daarmee vormt het kampioenschap een laagdrempelige instap in de autosport én tegelijk een logisch doorgroeiplatform binnen de motorsportpiramide richting de Porsche Carrera Cup Benelux. Tegelijk biedt de competitie ook ervaren gentlemen drivers met een ruime staat van dienst een competitief en aantrekkelijk sportief kader. 

“Het klopt, met de Porsche Sprint Challenge Benelux vormen we intussen een vaste waarde binnen de motorsport in de Lage Landen en uiteraard zijn we ook een belangrijk onderdeel van de Porsche Motorsport-piramide in de Benelux”, aldus Series Manager Lars Plato. “Elk seizoen evalueren we samen met rijders en teams het voorbije jaar. Naast continuïteit staan we als ervaren promotor ook open voor bijsturingen, aanpassingen en nieuwigheden, zolang die de competitie en de deelnemers ten goede komen. Dat geldt zeker ook voor 2026, waarin we opnieuw autosport van de bovenste plank willen bieden.” 

Meer echte racesfeer 
De filosofie van de Porsche Sprint Challenge Benelux was altijd die van een eendaagse competitie, om de tijdsinvestering voor de vele racende ondernemers zo beperkt mogelijk te houden. “En dat principe behouden we”, vervolgt Lars Plato, “maar we geven er een nieuwe invulling aan.” 

Zo blijft de kalender uit vijf racemeetings bestaan en dat op bekende circuits in de Benelux, met Circuit Zolder en Spa-Francorchamps in België en Circuit Assen en Circuit Zandvoort in Nederland. De vernieuwing is dan weer tweeledig. Enerzijds sluit de Porsche Sprint Challenge Benelux vaker aan bij bestaande raceweekends, wat zorgt voor nog meer racesfeer met volle paddocks en fans op de tribunes. Voorbeelden daarvan zijn het New Race Festival op Circuit Zolder, de Zandvoort Summer Trophy, de Spa 6 Hours en de Finale Races in Assen. 

Daarnaast gaat aan elke racedag voortaan een optionele testdag vooraf. Door de eendaagse wedstrijden om te vormen tot tweedaagse events, krijgen rijders die dat wensen extra circuitkilometers in de aanloop naar de racedag. Dat verhoogt de aantrekkelijkheid van het kampioenschap voor buitenlandse deelnemers, voor wie de verhouding tussen reistijd en rijtijd een belangrijke factor is. 

Drie races op één dag 
Een tweede belangrijke wijziging is het aangepaste raceformat. Naast twee sprintwedstrijden van 25 minuten wordt voortaan ook een korte uithoudingsrace van 45 minuten verreden, met verplichte pitstop. Dat maakt het mogelijk om met twee rijders per wagen aan het kampioenschap deel te nemen. 

“Hiermee verlagen we nog verder de instapdrempel”, besluit Lars Plato. “Niet alleen voor gentlemen drivers, maar ook voor jong talent dat de overstap vanuit het karting maakt en niet meteen over grote budgetten beschikt.” 

De aftrap van het nieuwe seizoen volgt op 2 mei op Circuit Zolder, voor een nieuw en vernieuwd seizoen van de Porsche Sprint Challenge Benelux. 

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl