Met een derde tijd in de vrije training bewees Jaap van Lagen opnieuw dat hij zich meer dan thuisvoelt op het listige stratencircuit van Monaco. Een overmatige portie pech maakt echter dat de snelle Edenaar de tweede ronde van de Porsche Supercup toch puntloos afsluit.

Al een paar seconden na de start in de krappe straten van het Prinsdom is het chaos. Jaap is gestart van de dertiende positie en is op jacht naar voren. Voor hem raken een aantal auto’s elkaar, waarbij meerdere coureurs spinnen. Als de rijder voor hem uit schrik te hard remt, probeert Jaap een aanrijding te voorkomen.
“En juist in die remactie raak ik heel licht de Porsche die naast me rijdt. Mijn linkervoorkant op zijn rechter achterzijde”, vertelt Jaap. Een touche van niets. Jaap meldt zich voor de herstart, maar mag niet door. “De auto druppelde koelvloeistof. Linksvoor zit een radiator bij de Porsche. Die is bij dat kleine tikje klaarblijkelijk geraakt. Echt balen.”
Loterij
Op vrijdagmiddag beleeft Jaap een bijzondere kwalificatie. Op zijn eerste set nieuwe banden kiest hij voor een conservatief rondje, goed voor een voorlopige vijfde plek. “Wel hard gaan, maar niet teveel risico. Pas op de tweede set nieuwe banden dé ronde neerzetten.”
Codes rood en gele vlaggen maken het tweede deel tot een loterij. Toch slaagt Jaap erin een vliegende ronde neer te zetten, zeker snel genoeg voor p7 of p8. Totdat de wedstrijdleiding die ronde schrapt, wegens track limits bij het uitkomen van de tunnel. De op een na snelste tijd is goed voor p14.
Excuses gekregen
‘Bij het terugkijken met het team (het Duitse Proton Huber Competition, red.) ontdekten we dat ik die vliegende ronde niet rechtdoor ben geschoten na de tunnel.’ Het blijkt een vergissing van de wedstrijdleiding, waarvoor Jaap en het team excuses krijgen, maar ook duidelijk wordt dat de startopstelling niet meer kan worden gewijzigd.
‘Soms heb je van die weekeinden’, verzucht Jaap. ‘Derde in de vrije training, een kwalificatie dik in de top tien, snelle rondetijden en zelfs snelste sectortijden. De schade voor het kampioenschap valt gelukkig mee, want er zijn halve punten uitgedeeld.’
Door de vele incidenten zijn gisteren slechts drie ronden op snelheid geracet; de kortste race ooit in de geschiedenis van de Porsche Supercup. Komend weekeinde krijgen Jaap en de andere Porsche-rijders een nieuwe kans op het circuit van Barcelona.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
