Max Verstappen finisht als tweede in Singapore: “Moeilijker dan ik had gehoopt”

Max Verstappen is tijdens de Grand Prix van Singapore als tweede geëindigd. De Nederlander was niet tevreden over zijn RB21, maar wist Lando Norris in de spannende slotfase achter zich te houden. George Russell reed een ijzersterke race en won met volle overtuiging. Lando Norris pakte de laatste podiumplek en vierde dubbel feest met het binnenhalen van het constructeurskampioenschap voor McLaren. Oscar Piastri pakte de vierde plek, met Kimi Antonelli op P5, in een slopende race waarin opvallend genoeg geen uitvallers waren en geen safety cars verschenen.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Second placed Max Verstappen

“De baan was pas net opgedroogd en ik begon aan de vieze kant van de baan, dus we wilden iets anders proberen”, vertelt Max na de race. “Normaal gesproken blijf je namelijk op dezelfde positie na bocht 1 als er niets geks gebeurt. Dus we hebben het geprobeerd, maar dat lukte niet echt. De eerste stint draaide vooral om het overleven op de zachte banden en het lang genoeg volhouden totdat we naar de harde band konden gaan. Dat werkte wel goed, maar de hele race was het best moeilijk, moeilijker dan ik had gehoopt om verschillende redenen.”

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Max Verstappen of the Netherlands

Max liet tijdens de race duidelijk zijn ontevredenheid over een aantal zaken in de auto merken. Hij geeft aan samen met zijn team te gaan uitzoeken waarom bepaalde dingen misgingen: “Er zijn een paar dingen die we moeten begrijpen. Maar als we meer snelheid hadden gehad, kun je alsnog niet inhalen zonder dat er iets geks gebeurt. Voor ons was tweede het maximale resultaat.”

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Max Verstappen of the Netherlands

Zoals altijd is het zweten geblazen in Singapore: 29 graden in de lucht, 33 graden op het asfalt. Veel coureurs trotseren de warmte met een koelvest aan. Degenen die dat niet doen, zoals Max, moeten 500 gram aan ballast meenemen in de auto. Tot een half uur voor de race regende het, maar de baan is inmiddels zo goed als opgedroogd. Toch zijn hier en daar nog wat vochtige plekken te vinden. Max start vanaf P2, naast George Russell. De hele top zeven begint op mediums, maar Max vangt aan op zacht rubber.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Max Verstappen of the Netherlands

Russell is bij de start meteen pijlsnel weg. We zien wat ellebogenwerk tussen Lando Norris en Oscar Piastri. Norris beschadigt zijn voorvleugel tijdens een inhaalactie op zijn teamgenoot, die overduidelijk niet blij is met de actie. Zowel McLaren als de stewards ondernemen verder geen actie. Russell is er ondertussen als een haas vandoor; Max kan niet aanhaken, terwijl Norris ook de aansluiting verliest op Max. De Nederlander meldt dat het terugschakelen niet goed werkt. McLaren probeert met Norris ondertussen een spelletje te spelen met Max. Het team geeft aan een undercut te willen proberen, maar houdt Norris op het laatste moment toch buiten. Red Bull Racing valt er niet voor en houdt Max buiten.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: George Russell of Great Britain driving the (63) Mercedes AMG Petronas F1 Team W16 and Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB21

Russell lijkt vooralsnog onaantastbaar in Singapore. De Brit heeft zijn voorsprong op Max in ronde twintig al uitgebreid naar tien seconden. Max komt naar binnen voor een set harde banden en komt na een prima pitstop voor de neus van Alonso terug de baan op, op P7. Met een gat van acht seconden tot Hamilton heeft hij vrij baan om naar voren te rijden. Dit lukt aardig, maar toch klinkt de Nederlander niet gelukkig op de boordradio. Hij geeft aan dat alles tegenzit, doelend op de auto.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Sparks fly behind Max Verstappen

Max is na zijn stop sneller dan Russell en pakt een paar snelste racerondes. Wanneer Russell zijn stop maakt, komt hij weer de baan op op P3, vier seconden voor Max. Na de pitstops van McLaren pakt hij opnieuw de leiding. Zowel Alonso als Piastri hebben last van een zeer trage pitstop, waardoor ze kostbare tijd verliezen. Max is in dit deel van de wedstrijd iets sneller dan Russell en komt langzaam maar zeker dichterbij de leider. Piastri en Norris hebben ongeveer hetzelfde tempo, maar kunnen niet echt dichterbij komen.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Max Verstappen of the Netherlands

Het harde werk van Max wordt echter deels tenietgedaan door een verremming in bocht 14. Hij weet de muur maar net te ontwijken en het gat naar Russell wordt vergroot naar vijf seconden. Ook Norris is opeens een stuk dichterbij, anderhalve seconde om precies te zijn. Een foutje van de McLaren-coureur geeft Max echter weer iets meer ademruimte. Max vraagt om hulp van zijn team. Hij geeft aan dat de achterrem aanvoelt als een handrem en dat de balans vreselijk is.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Max Verstappen of the Netherlands

Nico Hülkenberg zorgt kortstondig voor een gele vlag. De Duitser verliest de achterkant bij het aanremmen en spint van de baan, maar weet de muur te ontwijken en kan op eigen kracht weer verder. Ondertussen heeft Norris zich volledig bij Max aangesloten, terwijl Russell opnieuw wegrijdt. Ook Piastri vindt zijn ritme en komt steeds dichter bij zijn teamgenoot. Norris blijft ronde na ronde in de DRS rijden van Max, maar een inhaalactie blijft voorlopig uit.

SINGAPORE, SINGAPORE – OCTOBER 05: Max Verstappen of the Netherlands

Hamilton heeft het tempo ook goed te pakken: hij is naar binnen gekomen voor een tweede pitstop en werkt zichzelf in de slotfase de top vijf in op de zachte band. Het geluk houdt echter snel op voor de Ferrari-coureur: de remmen laten het afweten en hij moet weer toezien hoe Antonelli en Leclerc hem passeren. Max heeft in de slotronden vaak in zijn spiegels moeten kijken, maar weet toch als tweede over de finish te komen. Russell wint de race met volle overtuiging, terwijl Norris het podium compleet maakt. Voor McLaren is het dubbel feest: het team pakt ook nog eens het constructeurskampioenschap hier in Singapore.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl