‘You don’t know what you’ve got till it’s gone,’ zo luidt een belangrijke levenswijsheid. Die geldt zeker voor de Nieuwjaarsrace op Circuit Zandvoort, voor het laatst gehouden in 2022. Max Braams pakt als kersverse eigenaar van V-Max de draad op en daarmee reïncarneert de seizoensopening op zaterdag 10 januari 2026. Haal de handschoenen, sjaals en mutsen maar vast van zolder.

Endurance binnen de autorensport kent de laatste jaren een aanzienlijke opleving, en waar vraag is, volgt meestal vanzelf aanbod. Voeg daarbij het gegeven dat oude sentimenten zich niet laten verdringen en je begrijpt wat Max Braams ertoe dreef om de Nieuwjaarsrace te laten terugkeren. Geen heel winterkampioenschap? “In aanvang niet, want we willen eerst de belangstelling peilen en bekijken hoe succesvol we dit kunnen neerzetten, maar voor het volgende seizoen behoort dit zeker tot de serieuze opties en ik sluit niet uit dat we daar andere circuits bij zullen betrekken,” verklaart de organisator. “Assen bijvoorbeeld, maar misschien ook wel een baan in Duitsland, zoals Oschersleben of Hockenheim.” Laten we echter niet op de muziek vooruitlopen en ons focussen op het nieuws van nu, dat voor veel teams en rijders in de autorensport verheugend zal klinken. Zij hebben zaterdag 10 januari 2026 waarschijnlijk zojuist al in de agenda aangekruist. “Ik spreek zoveel mensen die zeggen: ‘Jammer dat de Nieuwjaarsrace niet meer bestond.’ Menigeen heeft er een heel fijn gevoel aan overgehouden en daarom willen we de traditie graag voortzetten, inclusief een aantal uren rijden in het donker.”

Veiligheid boven snelheid
Dat zijn zeker geen loze woorden, want ‘in het veld’ horen we vaak hetzelfde. Sommige teams gebruikten de langeafstandswedstrijd die in Nederland jarenlang het seizoen opende bovendien als voorbereiding op het nieuwe autosportjaar, met name na een rebuild van het materiaal of het klaarstomen van een nieuwe bolide. Een test van uithoudingsvermogen, zogezegd. Braams draagt nog een andere argumentatie aan. “Door de combinatie van deels rijden in het donker en vaak typisch winters weer leer je het racen onder lastige omstandigheden beter onder de knie te krijgen. Het vergt veel precisie en concentratie om de auto op de baan te houden en ondertussen rekening te houden met snellere en langzamere deelnemers.” Dat laatste is best een dingetje, dat in het verleden een punt van kritiek vormde. “Klopt. Daarom volgen wij het credo van de DNRT: ‘Samen door de bocht.’ Van alle deelnemers verlangen we dat ze elkaar onderling zullen respecteren en dat als ze elkaar inhalen, veiligheid altijd boven snelheid gaat. Daarop gaan we strikt handhaven, en om ons daarbij te helpen, staat een groot aantal marshals klaar, wat dus betekent dat de baanposten goed bezet zullen zijn.”

Geen boven- en ondergrens
Het brengt ons bij de kaders waarbinnen de deelnemende auto’s moeten vallen. “In principe heten we iedereen met een toerwagen of een GT van harte welkom en stellen we geen boven- en ondergrens aan rondetijden,” verklaart Braams, die zelf overigens in het verleden tweemaal een Nieuwjaarsrace won en dus het klappen van de zweep van binnenuit kent. Het evenement onderscheidt vijf divisies, die we in het kader bij dit artikel op een rij zetten. De organisatie hanteert een vrij bandenreglement. “Je mag dus elk merk en type kiezen, ook slicks. Bandenwarmers staan we toe, net als een snelvulinstallatie voor het tanken, maar we schrijven wel voor dat de pitstop ten minste zestig seconden moet duren en in combinatie met een rijderswissel ten minste negentig seconden. De stinttijd bedraagt minimaal twintig en maximaal tachtig minuten, en teams mogen de auto met twee tot vier coureurs bezetten.”
Familiekarakter
Net als in het verleden duurt de Nieuwjaarsrace op Circuit Zandvoort vier volle uren, van 15.00 tot 19.00 uur. “De deelnemers rijden voor meer dan de helft van de tijd in de duisternis, wat natuurlijk een onmisbaar element is in deze winterse endurance en de sfeer van het verleden terugbrengt,” aldus Braams. Na de briefing en technische keuring in de ochtend staat om 13.00 uur de kwalificatie gepland, en die bestrijkt 45 minuten. “Daarmee houden we rekening met het feit dat mensen de auto met elkaar delen en hem allemaal even willen aanvoelen voor de wedstrijd begint. Feitelijk meteen een vrije training, dus. Overigens kunnen deelnemers op de vrijdag vooraf een extra testdag boeken en, indien nodig, eventueel hun licentie verlengen tijdens het evenement Scheuren en Keuren van de Dutch Race Driver Group. Het inschrijfgeld voor de Nieuwjaarsrace bedraagt 1895 euro, en daarvoor geven we veel terug, zoals standaard een gedeelde pitbox, een afsluitende borrel in Bernie’s, hoogwaardige livestreaming met interviews in de pitstraat, wat op dit niveau uniek is. We kleden de paddock mooi aan, regelen een springkussen voor kinderen en proberen nog iets moois te verzinnen op het gebied van catering. Dit moet een superdik evenement met een familiekarakter worden. Een mooi feestje in de koude, donkere dagen, met de sfeer van weleer.”
Divisies Nieuwjaarsrace 2026
Divisie I: GT3’s, Porsche 992 Cup, auto’s zoals in GT-divisie Supercar Challenge
Divisie II: GT4’s, TCR’s, zoals in Supersport-divisie Supercar Challenge
Divisie III: oudere GT4’s en TCR’s, BMW M240i Dayvtec en M2 CS (vorig model)
Divisie IV: Renault Clio IV, Mazda MX-5 ND (actueel model)
Divisie V: breedtesportracers, zoals Mazda MX-5 NA, BMW E30, SEAT Ibiza, Mercedes-Benz SLK, Peugeot 206
Voor meer informatie over het reglement, inschrijfgeld en deelname kunnen geïnteresseerden terecht op www.nieuwjaarsrace.nl
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl


























