Fraaie achtste plaats voor Eva Dorrestijn, pech voor Didier Kreeft bij FIA Karting Arrive and Drive World Cup

Eva Dorrestijn heeft in Maleisië bij de FIA Karting Arrive and Drive World Cup Senior een sterk weekend, waarin de 16-jarige Nederlandse voortdurend in de kop van het veld te vinden was, in de finale bekroond met een uitstekende achtste positie. De 13-jarige Didier Kreeft, die Nederland vertegenwoordigde in de Junior-categorie, werd in het gedrang na de start van de finale buiten de baan gedrukt en was daarmee kansloos voor een hoge klassering.

De FIA Karting Arrive and Drive World Cup is een nieuw initiatief van de FIA en onderdeel van het ‘Global Karting Plan’ om de drempel tot de amateurautosport te verlagen en wereldwijd de mogelijkheden voor talenten te verbreden. De FIA Karting Arrive and Drive World Cup is opgezet naar voorbeeld van de FIA Karting Academy Trophy, waar ook het ‘Arrive and Drive’ principe wordt gehanteerd en met voor alle deelnemers identiek materiaal wordt gereden. Net als bij de Academy Trophy kunnen rijders alleen worden aangemeld via de nationale autosportfederaties, in Nederland dus de KNAF, waarbij het aantal deelnemers per land is gelimiteerd tot één per categorie.

De eerste editie van de FIA Karting Arrive and Drive World Cup werd afgelopen weekend verreden op LYL International Karting Circuit in Maleisië. Nederland werd daarbij in de Senior-categorie (14 tot 19 jaar) vertegenwoordigd door de 16-jarige Eva Dorrestijn, terwijl in de Junior-categorie (12 tot 14 jaar) de 13-jarige Didier Kreeft namens de KNAF de Nederlandse eer mocht hooghouden.
 
Op de uiterst moeilijke baan van het fraaie LYL International Karting Circuit begon Dorrestijn goed aan haar missie. In het maar liefst 52 deelnemers tellende veld klokte de Nederlandse in haar groep van 26 rijders in de kwalificatie de vijfde tijd, tevens haar startpositie voor de drie kwalificatieheats. De eerste heat leverde een vijfde plaats op, terwijl Dorrestijn in de op een natte baan verreden tweede heat zelfs als vierde de finish passeerde. Met regenbanden op een opdrogende baan waren de omstandigheden in heat drie nog moeilijker. Met fraaie inhaalacties wist Dorrestijn in deze lastige condities vanaf startplek vijf zelfs op te klimmen naar plek twee.
 
Deze resultaten leverden het Nederlandse karttalent in de finale, waaraan alleen nog de 28 hoogst geklasseerde rijders van start mochten gaan, een zesde startpositie op. Dat betekende echter wel de minder gunstige buitenkant van de derde startrij. In de eerste bochten na de start verloor Dorrestijn dan ook de nodige posities en kwam als tiende de eerste ronde uit. De Nederlandse was daarna voortdurend in strijdende groepen op slechts enkele seconden van de leiders te vinden, wist enkele tegenstanders te passeren en lag op plek acht toen in de 15de ronde de regen plotseling met bakken uit de lucht kwam. De race werd daarop met code rood stilgelegd en omdat inmiddels meer dan 75% van de raceafstand was verreden, ook niet meer hervat. Dorrestijn legde daarmee in het uiterst competitieve veld beslag op een keurige achtste positie.
 
Dorrestijn, die deel uitmaakt van de KNAF Talent First Academy-selectie, keek dan ook met een tevreden gevoel op het weekend terug. “Het was een super mooie ervaring. We waren vanaf het begin meteen op snelheid en zowel de kwalificatie als de heats gingen goed. Door die startplaats aan de buitenkant viel ik in de eerste bocht van de finale terug naar plek tien, maar daarna was de snelheid goed en kon ik terugvechten naar plek acht. Het was jammer van die rode vlag want ik denk dat er nog wel iets meer in had gezeten. Maar al met al ben ik tevreden.”

In de uit 53 deelnemers bestaande Junior-categorie kende Kreeft een wat stroever begin op de ook voor hem nieuwe baan. In de kwalificatie bleef Kreeft in zijn groep van 26 rijders steken op plek tien, was daarmee 19de algemeen en dat betekende startpositie negen in de drie kwalificatieheats. In de eerste heat moest Kreeft zelfs een paar plaatsen prijsgeven en werd daarmee als dertiende geklasseerd. Heat twee leverde een negende positie op terwijl het jonge Nederlandse karttalent in een goede derde heat op een natte baan wist op te rukken naar plek vijf. Helaas wierp een tijdstraf Kreeft terug naar plek tien. “Het was een lastige dag”, aldus Koen de Meester, die Kreeft ook in Maleisië begeleidde. “In de kwalificatie zat hij op een ongelukkig moment in verkeer, maar miste ook tempo. Na heat één kregen we een andere motor en dat ging beter, al had er in heat twee iets meer ingezeten. De derde heat was netjes, maar helaas kwam die tijdstraf erbij.”

Door deze resultaten moest Kreeft in de finale midden in het veld vanaf een 17de startpositie vertrekken. In al het gedrang ging het in een van de eerste bochten mis. Kreeft werd buiten de baan gedrukt, verloor in het natte gras alle snelheid en moest achteraan het 28 deelnemers tellende veld aansluiten. Kreeft was daarmee meteen kansloos voor een goede klassering en passeerde uiteindelijk als 25ste de finish, niet bepaald de positie waarop de jonge Nederlander gehoopt had. “De start was geweldig, want vanaf plek 17 lag hij na de eerste bocht op plek tien, maar werd er vervolgens in bocht twee afgetikt. Al met al een moeilijk weekend. Nadat Didier wat meer gewend was aan de baan en we een andere motor kregen, was de snelheid goed, maar in de races zat het niet mee”, aldus De Meester tot besluit.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl