Ruim anderhalf jaar geleden presenteerde Porsche de brute 911 GT3 R Rennsport tijdens de Rennsport Reunion op de Laguna Seca Raceway te Californië. Het ultieme circuitwapen, waarmee de Duitsers alle beperkingen van het FIA GT3-reglement laten varen. Slechts zevenenzeventig stuks gaan uitgeleverd worden.

Een normale Porsche 911 laat menig hart sneller kloppen. Zodra dit model de toevoeging GT3 of GT3 RS draagt, krijgen de liefhebbers van extreem snel speelgoed direct hartkloppingen. Porsche Motorsport borduurt hierop voort en bouwt sinds jaar en dag een volbloed racer voor de FIA GT3-races. De jongste telg, die luistert naar modelcode 992, heeft zijn sporen op het circuit al verdiend als GT3 R. De Rennsport-uitvoering doet daar nog een schep bovenop, al zal hij waarschijnlijk weinig aan racen gaan toekomen. Het Duitse merk noemt de auto zelf een collector’s item en hint daarmee al naar de waarschijnlijke bestemming: het overgrote deel zal zijn weg vinden naar verzamelaars. Het koetswerk heeft als thema ‘vorm volgt functie’, maar er zijn elementen uit het verleden in verwerkt. Aan de tekentafel van het project stonden Grant Larson en Thorsten Klein van het Style Porsche-Team, samen al vijftien jaar verantwoordelijk voor de meest bijzondere one-off’s van Porsche Exclusive Manufaktur. De Rennsport mag zich opvolger noemen van de in 2018 opnieuw geïntroduceerde retro-racer, de 935. Die was technisch gebaseerd op de 911 GT2 RS Clubsport, waar de Rennsport onderhuids alles deelt met de huidige Porsche 911 GT3 R.
Legendarische 935/77
Onder het enorme brede bodywork schuilt een volbloed raceauto, echter zonder de beperkingen van het FIA GT3-reglement. Hij heeft een lager gewicht, nog meer motorvermogen en een geluid dat zijn weerga niet kent. Wat uiterlijk betreft kunnen enkel de voorklep en het dak nog uitgewisseld worden met die van de normale GT3 R. De overige carrosseriedelen zijn volledig aangepast, waarbij de enorme achterspoiler direct in het oog springt. De ontwerpers keken met een schuin oog naar de legendarische Brumos Porsche 935/77, een racer waarmee Toine Hezemans, Rolf Stommelen en Peter Gregg in 1978 voor de zevende maal de eindzege behaalden in de 24 Uur van Daytona. Aan de binnenzijde besloten Larson en Klein om de Rennsport niet te veel te wijzigen. Alle veiligheidseisen voldoen aan de FIA-normen en door de stijve rolkooi past er enkel een bestuurdersstoel in de cockpit, net als in de GT3 R. Standaard leveren de Duitsers de koolstofvezel body af in Agaatgrijsmetallic, maar voor het eerst zijn er zeven kleuren af-fabriek verkrijgbaar voor een raceauto.

Record
Aangezien de FIA-eisen er niet toe doen voor de Rennsport, konden de ontwerpers en technici verder gaan. Waar de zescilinder boxermotor met een inhoud van 4194 cm3 in de GT3 R 565 pk meekrijgt, zet de Rennsport een behoorlijke stap verder. Voor het motorblok zijn speciaal ontwikkelde zuigers en nokkenassen van stal gehaald en het blok kan op E25-brandstof draaien om de CO2 footprint te drukken, al lust hij ook conventionele benzine. De herziene boxer produceert 620 pk en bereikt duizelingwekkende toerentallen tot 9400 per minuut, terwijl hij klinkt als in de RSR. Snelle rekenaars noteren een vermogen van maar liefst 148 pk per liter cilinderinhoud, een record voor een atmosferische motor in een GT-racer. Het volledige potentieel gaat via de sequentiële zesversnellingsbak naar enkel en alleen de achterwielen.
Experimenteren
Bij de 911 GT3 R Rennsport blijft het chassis grotendeels identiek aan dat van zijn racevoorbeeld. De vooras maakt gebruik van een double wishbone-ophanging, de achteras van een multilinkconstructie. De vijfvoudig verstelbare raceschokdempers worden door KW Suspension geleverd en hebben een afblaasfunctie. Porsche Motorsport zorgt voor een basisafstelling en de nieuwe eigenaar mag naar hartenlust experimenteren met een andere set-up. Een nieuw aluminium monobloc-raceremsysteem van AP Racing vermindert het onafgeveerde gewicht met ongeveer één kilogram. De nieuwe FT3.5-veiligheidstank heeft een inhoud van 117 liter en zorgt ook voor een kilo minder op de weegschaal. Het airconditioningsysteem mocht plaatsmaken voor het stoelkoelingsconcept van de 911 GT3 R. Door alle maatregelen duikt het gewicht van de Rennsport met 1240 kg net onder dat van de raceauto.

Geen toegang
In het Brabantse Oisterwijk staat de enorm opvallende verschijning te glimmen tussen allerlei moois bij Porsche Centrum Brabant, inclusief een 964 Cup en een Porsche 911 GT2 RS Clubsport als goed gezelschap. Helaas mag de 992 GT3 R Rennsport zich niet op de straat voortbewegen en heeft hij tegelijkertijd geen toegang tot races met FIA-eisen. De kans dat je hem überhaupt ooit gaat tegenkomen is sowieso klein, gezien het gelimiteerde productieaantal van slechts 77 stuks. Of er ooit mee geracet gaat worden zal altijd een vraag blijven, alleen al vanwege de nieuwprijs van 951.000 euro exclusief BTW. Waarschijnlijk rijd je dan wel de heftigste auto tijdens een trackday. Het geheel heeft iets weg van het FXX-programma van Ferrari, alleen is het grote verschil dat de Porsche 911 GT3 R Rennsport wel mee naar huis mag.
Tekst & foto’s: Hans van der Vleuten


Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
