BSR gaat paal en perk stellen aan technische excessen binnen Historic-klasse: “Door zure appel heen bijten”

Sommigen was het al lang een doorn in het oog: deelnemers in de Historic-klasse die de homogolatieregels al dan niet bewust aan hun laars lappen. Het BSR gaat er eindelijk werk van maken, “want dingen beginnen scheef te lopen.” Het speelveld moet eerlijker worden, “maar het is niet de bedoeling om het hele veld naar huis te sturen.”

Antoine Biesheuvel werd op de vijftien klassementsproeven van de GTC Rally (Nacht van Achtmaal) regelmatig afgetroefd door Nick den Braber in diens Subaru Impreza. De BMW-rijder uit Nieuwendijk was er blij mee. “Eindelijk de competitie die ik graag wil hebben, in alle opzichten,” verduidelijkt hij. Niet alleen blijkt zijn concurrent retesnel, Biesheuvel gelooft er ook in dat diens Subaru qua specificaties klopt. “Ik wil inderdaad geen valsspeler zijn,” beaamt Den Braber, die als kleuter al helemaal gek was van het Japanse merk. Het begon Biesheuvel de laatste jaren steeds meer te steken dat veel Historic-deelnemers hun auto’s hadden opgebouwd met niet-gehomologeerd spul. “Plexiglazen ruitjes, dat boeit me weinig, maar een 2.4-motor in plaats van een tweeliter kan gewoon niet.” Niet alleen de ongekroonde keizer van deze klasse maakt zich druk om wat hij om zich heen ziet aan creatief geknutsel met de oude glorie van de rallysport. “Als je er geen paal en perk aan stelt, loopt het uit de hand,” vindt ook voormalige nationaal kampioen Erwin Doctor. “Veel mensen prepareren eerst een auto en nemen pas daarna het reglement door. Voor je een bouwpakket in elkaar zet, lees je toch ook eerst de handleiding?”

Inventarisatie
Op verzoek van veel rijders komt het BSR, aanhakend bij het nieuwe Historic-reglement van de FIA, nu in actie. Dingen beginnen volgens vicevoorzitter en gelouterd navigator Johan Findhammer inderdaad aardig scheef te lopen. “We zijn begonnen met een inventarisatie van wat er nu allemaal op die auto’s zit en we gaan werk maken van het naleven van de regels, want dat gebeurde in de afgelopen jaren niet.” Rijders dienen aan te geven op welke punten hun auto afwijkt van de homologatie. Findhammer gaat niet mee in de veronderstelling dat die onderdelen voorlopig buiten schot blijven en dat alles wat niet op iemands lijstje staat wél kan leiden tot een afkeuring. “Nee, nee. We zitten pas in de fase van de inventarisatie. Het uitgangspunt luidt dat we voor volgend jaar duidelijkheid willen creëren.” Op de vraag of hij geschrokken is van de afwijkingen die aan het licht kwamen wil Findhammer nog niets zeggen. Wel het volgende: “Ik weet dat er auto’s rondrijden die van voor tot achter niet kloppen.”

BSR-vicevoorzitter Johan Findhammer neemt de geluiden uit het veld serieus

Geen heksenjacht
De vraag waarmee het BSR zich geconfronteerd ziet is te bepalen wat echt te ver gaat en wat voorlopig gedoogd kan worden. Findhammer: “We zijn niet van plan een heksenjacht te ontketenen. Het speelveld moet eerlijker worden, maar we willen ook zoveel mogelijk historische auto’s aan het rijden houden, zij het binnen de gestelde kaders.” Biesheuvel is het helemaal met hem eens. “Er moet een middenweg gevonden worden. Ik rijd het liefst tegen iedereen, maar dan wel in de juiste klasse.” “De excessen moeten er op de eerste plaats uit,” vindt Findhammer. Hoe definieer je die? “Goede vraag. Wat is competitievervalsing en wat niet? Plexiglazen ruiten? Lijkt me niet. Een heel andere motor, versnellingsbak of aandrijving? Als je dat toelaat, waar eindigt het dan? Je kunt iets toelaten onder bepaalde voorwaarden, maar als je dat technische niet goed afblokt, dan krijg je – gechargeerd gezegd – misschien wel een zelfbouwauto, waarvan alleen de carrosserie nog uit de jaren zeventig of tachtig dateert. Dat is niet historisch.”

Erwin Doctor bouwt zelf rally-Escorts en heeft daarmee zijn focus op Historic gelegd

Erfgoed
Erwin Doctor knikt instemmend. “Het belangrijkste van die klasse vind ik dat je het erfgoed in stand houdt. Een Ascona 400 met een totaal andere motor voldoet voor mij niet aan dat criterium.” De Historic-categorie is populair bij het publiek vanwege de nostalgie en emotie die zij oproept. Buiten Nederland en België behelst het verhaal echter veel meer dan een trip down memory lane. “Wie zich daar meldt bij een FIA-wedstrijd met een auto die niet klopt, pist naast de pot. Daar houdt iedereen zich aan het reglement, dus waarom zou dat bij ons niet kunnen?” vraagt Doctor zich hardop af. Mats van den Brand van MATS BV weet als bouwer van rallyauto’s wel zeker dat het kan. “Alles staat in het boek. Zo moeilijk is het niet om te weten wat wel en niet mag,” zegt de man die, samen met onder meer zijn vader Mark, de E30 M3 van Antoine Biesheuvel en vele anderen heeft gebouwd. “In totaal ruim zestig, denk ik. Allemaal BMW’s. Zo’n veertig à 45 daarvan zijn actief in de rallysport en met de helft gaan we als servicecrew naar de wedstrijden zelf toe. Vorig jaar hebben we er ongeveer zeventig bezocht.” Dat zijn naast het NHRK onder andere rally’s in Spanje, Frankrijk en Ierland. “Als je daar aankomt met een auto die niet klopt, kun je gewoon niet starten.”

Niet correct
Aan de keukentafel in Schijndel staat het gesprek over klassieke rallywagens, homologatie en het fameuze FIA HTP (Historisch Technisch Paspoort) in het teken van flinke verontwaardiging. Dertiger Mats zit er geharnast in. “Dingen moeten zijn zoals ze moeten zijn.” Hij begrijpt dat de verleiding op de loer ligt om je youngtimer met allerhande moderner spul in leven te houden. “Dat krijg je als niemand controleert, maar regels zijn nu eenmaal regels.” Zelf maakte hij met een klant in het verleden een situatie van afkeur mee. “Toen hebben we direct al onze auto’s aangepast. Het was niet veel of van grote invloed, maar gewoon niet correct.” Natuurlijk snapt de Brabander wel er een klein kampioenschap zoals in Nederland zuinig wordt omgesprongen met elke deelnemer. “Als het niveau echter stijgt, willen mensen dat je het serieus neemt.” Voorlopig zijn we in Nederland zover nog niet. Van den Brand blijft in principe tegen het vervangen van glazen ruiten door plexiglas. “Vanwege het gewicht, omdat het tijd scheelt en omdat het zo niet in het FIA-reglement staat. Enkel in Groep 4 is dit normaliter toegestaan. Motor en gewicht moeten op de eerste plaats kloppen. Of iemand met 16- of 17-inch wielen rijdt, interesseert me minder. Stuurbekrachtiging vind ik een discussiepunt en als je een andere achteras monteert, omdat die veel beter werkt dan het type dat daadwerkelijk hoort bij de desbetreffende auto, mag dat gewoon niet.”

Meer waard
Aan de andere kant begrijpt de voormalig rallyrijder ook dat je niet al te star in de materie kunt staan en dat kosten een enorme rol spelen in de hele discussie over wat wel en niet origineel moet zijn. Neem de bumpers van de BMW’s. “Duur en je rijdt ze vaak kapot.” Daarom vroeg hij de FIA of hij ze van polyester mocht laten maken. Er volgde een verre van eenvoudig proces om ze gehomologeerd te krijgen. “Omdat we ze konden maken met hetzelfde gewicht als oorspronkelijk, mocht het uiteindelijk.” Anders wordt het als er totaal geen link te ontdekken valt met het origineel. “een Ascona met verstelbare schokdempers heb ik nog nooit gezien.” Dat kosten een rol spelen in de discussie, is voor iedereen duidelijk. Van den Brand wijst echter wel op de andere kant van het financiële plaatje. “Een Rally2-auto verliest per jaar zijn waarde, een goed onderhouden historic niet. Die kan zelfs met de jaren meer waard worden en vormt een betere investering, al kiezen veel van mijn klanten voor een klassieke BMW, omdat die hen meer het gevoel geeft van het echte rallyrijden dan een moderne auto. Daarnaast is er dat stukje nostalgie.”

Tolerantie Hoe nu verder? Het BSR wil geen slagveld aanrichten. Findhammer hoopt samen met de KNAF en de technische commissie in ieder geval de marges en tolerantie van wat kan of moet aan te geven. “Met de nadruk op tolerantie.” In huize Van den Brand willen ze ook de boel bij elkaar houden. “Misschien moet je beginnen met een nationaal paspoort in Nederland voor aangepaste auto’s en daarnaast rijders stimuleren om te gaan voor een FIA HTP-paspoort,” zegt vader Mark. Ralf Hereijgers van de GTC Rally, die namens de organisatoren in BSR zit, houdt ook het liefst zoveel mogelijk historics binnenboord voor de wedstrijden. “Maar feit is dat we nu echt een keer door de zure appel heen moeten bijten.”

Tekst: Ad Pertijs & foto’s: Erik van ’t Land

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl