De nieuwe 911 Cup – krachtigere prestaties voor het succesvolle merkencupmodel

Porsche onthult de nieuwe 911 Cup de nieuwste evolutie van zijn merkencup racewagen voor de Porsche Mobil 1 Supercup, de diverse Carrera Cup kampioenschappen en andere door Porsche erkende series. Dit nieuwe model zal vanaf de start van het seizoen 2026 te zien zijn op de startgrid van de Porsche Carrera Cup.

Gebaseerd op de 992.2 generatie van de 911, beschikt de nieuwste editie van de veelgeprezen voorganger over tal van verfijningen. Bij de ontwikkeling lag de focus op hogere prestaties, het behoud van redelijke operationele kosten en eenvoudiger gebruik voor zowel coureurs als teams. De ongeblazen 4,0-liter zescilinder boxermotor levert nu 382 kW (520 pk) een toename van 10 pk. De Porsche Carrera Cup Asia biedt de nieuwe racewagen aan voor 259.000 euro, exclusief landafhankelijke btw.


Nieuwe naamgeving en productielocatie

De nieuwe racewagen op basis van de 911 voor de merkencups en series draagt voortaan officieel de naam 911 Cup. Hiermee stroomlijnt en standaardiseert Porsche de benaming van zijn klantensportmodellen. Alleen auto’s die bestemd zijn voor merkoverstijgende raceklassen of specifieke segmenten krijgen nog het achtervoegsel ‘GT’ met een cijfer, zoals bij de nieuwe 911 GT3 R die eveneens vandaag wordt gepresenteerd.

De 911 Cup is grotendeels afgeleid van de straatlegale 911 GT modellen en wordt samen met de productieauto’s gebouwd in de hoofdvestiging in Zuffenhausen. Dit concept is zeer succesvol gebleken: sinds eind 2020 produceerde Porsche Motorsport 1.130 exemplaren van de huidige 911 GT3 Cup. In totaal zijn er al 5.381 Porsche 911’s gebouwd als merkencup-racewagens.


Vroege introductie in Azië

De Porsche Carrera Cup Asia behoort wereldwijd tot de eerste kampioenschappen die in 2026 de nieuwe generatie verwelkomen. De plannen voor 2026 worden onthuld tijdens het Formation Lap evenement op 22 augustus, tijdens het debuut van de serie op het Mandalika International Street Circuit. Zoals in de afgelopen twee seizoenen zal de Porsche Carrera Cup Asia jonge talenten uit de regio én daarbuiten een podium bieden via de Talent Pool Assessment Presented By Michelin. Deze vindt plaats van 3 tot en met 5 november op het Sepang International Circuit en fungeert tevens als instroommoment voor de Talent Pool van 2026.


Reacties vanuit Porsche Motorsport

Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport:

“Net als zijn succesvolle voorgangers verlegt de nieuwe 911 Cup grenzen. Hij combineert componenten van onze GT-sportwagens met pure racetechnologie tot één coherent en prestatiegericht totaalconcept. De 911 Cup besturen is altijd een uitdaging geweest – en dat willen we zo houden, want het is ook het trainingsplatform voor onze Porsche Juniors. Het succes van dit concept blijkt uit talloze overwinningen en titels.”

Michael Dreiser, Director Sales Porsche Motorsport:

“De Cup-versie van de 911 is één van de bestverkopende racewagens ter wereld. Samen met de 718 GT4 RS Clubsport vormt hij de veeleisende basis van onze motorsportpiramide en wordt hij wereldwijd ingezet in onze merkencups. Maar het succes reikt verder: de kracht zit in zijn veelzijdigheid. Cup-auto’s behalen regelmatig topresultaten in langeafstandsraces, open GT-competities en talloze andere evenementen.”

Alexandre Imperatori, Manager Porsche Carrera Cup Asia:

“De nieuwe Porsche 911 Cup betekent een stap vooruit op het gebied van prestaties, rijeigenschappen en comfort. We zijn verheugd dat onze serie één van de eerste is waar de nieuwe auto wordt geïntroduceerd – een duidelijk signaal dat Porsche zich blijft inzetten voor de groei van de autosport in onze regio.”


Carrosserie: aangepast ontwerp, verbeterde aerodynamica

De nieuwe 911 Cup onderscheidt zich visueel van zijn voorganger met een voorzijde die nu het design van de 992.2-generatie 911 GT3 volgt. De driedelige voorspoiler maakt het mogelijk alleen beschadigde delen te vervangen, wat kosten bespaart. Ook zijn de dagrijlichten verwijderd, waardoor radiateurs beter beschermd zijn bij contact.

De voorspatborden hebben geïntegreerde louvres die de luchtstroom verbeteren en meer downforce op de vooras creëren. Het aerodynamisch geoptimaliseerde onderstel en de zogenaamde turning vanes achter de voorwielen verbeteren eveneens de luchtgeleiding en de precisie in bochten.

Achteraan is de auto volledig herzien, met een opnieuw ontworpen zwanenhals-achtervleugel en een motorkap van gerecycled koolstofvezel in combinatie met biohars. Vrijwel alle carrosseriedelen, inclusief deuren, zijn uit dit duurzame materiaal vervaardigd.


Motor en aandrijflijn

De 4,0-liter zescilinder boxermotor blijft atmosferisch en gebaseerd op de 911 GT3-motor. Hij levert nu 520 pk dankzij onder meer verbeterde gasklephuizen en aangepaste nokkenassen. De onderhoudsintervallen blijven ongewijzigd: revisie pas na 100 uur rijtijd. Er zijn drie uitlaatsystemen beschikbaar voor verschillende geluidsnormen.

De kracht gaat via een robuustere vierschijfskoppeling naar een sequentiële zesbak. Nieuw is ook een automatische herstartfunctie na stilvallen en een stroboscoopfunctie in de remlichten om achterliggers te waarschuwen.


Remmen en besturing

Voorin zijn de remschijven vergroot naar 380 mm en dikker geworden, met grotere koelopeningen. Dankzij de verplaatste centrale waterkoeler is er meer luchtstroom naar de remmen. Breder remoppervlak, grotere blokken en verbeterde koeling zorgen voor betere remprestaties en langere levensduur.

Alle 911 Cup-modellen krijgen voortaan standaard Bosch M5 ABS met verbeterde sensortechnologie. De stuurhoek is vergroot voor betere wendbaarheid, ook in nauwe stratencircuits.


Cockpit en elektronica

Het nieuwe multifunctionele stuurwiel is ergonomischer en voorzien van centrale draaiknoppen voor ABS- en tractiecontrole-instellingen. Het aantal schakelaars op het centrale paneel is teruggebracht naar acht. Een extra menupagina op het display maakt veel instellingen mogelijk zonder laptop.

De elektronica is uitgebreid met o.a. een TPMS dat ook bandentemperatuur toont, een sterkere GPS-antenne voor rondetijden en positiebepaling, en nieuwe veiligheidssystemen zoals automatische motorstop bij pitstops.

Porsche werkte opnieuw samen met Michelin aan een nieuwe generatie Cup-banden, getest op circuits als Monza, de Lausitzring en Weissach door o.a. Bastian Buus, Laurin Heinrich en Klaus Bachler.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl