Zelfbouwers met 125i profiteren van kennis en schaalvoordelen M240i Dayvtec: NA 2 KOMT 1

Dayvtec tovert iets nieuws uit de hoge hoed – of eigenlijk ook weer niet. Het bedrijf presenteert een interessant initiatief voor hobbycoureurs, zoals die in de BMW Racing Series. Vanaf komende winter kunnen zij zelf een raceklare F20 125i bouwen, met onderdelen die voor negentig procent zijn afgeleid van de M240i Dayvtec. Zo profiteren zelfbouwers van kennis en schaalvoordelen.

Nederland kent een vrijwel ongeëvenaard landschap op het gebied van breedtesport in de autosport. Tegelijkertijd dreigt modernisering soms ondergesneeuwd te raken. Veel klassen volgen een vertrouwde formule, maar veroudering is onvermijdelijk. Tijd voor nieuwe impulsen, vindt Davy Lemmens, die met Dayvtec jaren geleden de BMW Racing Cup op de kaart zette. De daarvoor ontwikkelde technologie wordt nu als het ware “gedemocratiseerd” voor een breder publiek.

“Het is mooi om te zien hoe particuliere coureurs met een trailertje achter de camper op de paddock arriveren en op een laagdrempelige manier een dag circuitplezier beleven, tijdens competitie of trackdays. Voor die markt, inclusief onze eigen BMW Racing Series, kunnen wij vanaf komende winter iets betekenen. Momenteel zijn we volop aan het testen,” aldus Lemmens.

Dezelfde filosofie als de M240i
Het project richt zich op de BMW 125i F20, de tweede generatie met achterwielaandrijving. “We focussen op de faceliftversie vanwege de modernere uitstraling en de technische overeenkomsten met de 2 Serie waarop onze M240i Dayvtec is gebaseerd. Beide auto’s staan op hetzelfde platform en delen de wielophanging.”

Negentig procent van het cuppakket dat Dayvtec eerder ontwikkelde, is direct bruikbaar voor de F20 125i. “Dat levert enorme schaalvoordelen op, zeker omdat we vaste leveranciers hebben. Met de 85 cupauto’s die we gebouwd hebben en de bijbehorende spare parts praten we al gauw over 150 keer dezelfde onderdelen. In de loop der jaren hebben we zo ongeveer 3.000 velgen afgenomen,” legt Lemmens uit.

Racepakket en software-upgrade
Voor hobbyisten die zich willen wagen aan de breedtesport, biedt Dayvtec een compleet racepakket voor de 125i. “Mensen die thuis in hun garage willen sleutelen, profiteren van onze inkoopkracht en ontwikkelde materialen. We leggen binnenkort de laatste hand aan de definitieve samenstelling, waaronder remmen, de Drexler-platensper, race-ABS, racestuur met schakelpeddels, roll cage, AST-schokdempers en veren. Het hele pakket blijft onder de 15.000 euro, inclusief alle veiligheidsvoorzieningen én een software-upgrade voor de tweeliter turbomotor, waarmee deze 300 pk en 400 Nm levert.”

Gunstige gewichtsverdeling en moderne transmissie
De F20 125i wordt voorzien van de B48-motor in combinatie met een achttrapsautomaat, gekoppeld aan software en stuurbediening. “Handmatig schakelen is inmiddels iets van historische racewagens. Nieuwe modellen zijn bijna allemaal automaat, en ook op hogere niveaus in de racerij is dat de standaard,” legt Lemmens uit.

Drie of vijf deuren kan allebei, al biedt de laatste variant iets meer carrosseriestijfheid en vereenvoudigt de montage van polycarbonaat zijruiten, die ook in het pakket zitten. “De viercilindermotor ligt achter de vooras, wat een zeer gunstige gewichtsverdeling oplevert. Op semislicks zal een 125i waarschijnlijk zelfs onze M240i Dayvtec in bochtsnelheden overtreffen. Reken op rondetijden van circa 1:54 op Zandvoort – en dat alles voor nog geen dertig mille, inclusief de aanschaf van de auto.”

Met dit initiatief lijkt Dayvtec opnieuw een stap te zetten in de modernisering van de breedtesport en biedt het een laagdrempelige manier voor hobbyisten om circuitervaring op te doen met geavanceerde race-technologie.

Meer informatie: www.bmwracingcup.nl

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl