Van oudsher kennen we Rematech als KNAF-erkende rolkooienproducent. In het kader van ‘voorkomen is beter dan genezen’ heeft Rens Mali echter ook veel affiniteit met remmen, en daarop zoomt dit verhaal in. Tevens komen andere producten om de hoek kijken die autosporters zekerheden verschaffen en ervoor zorgen dat niets het plezier van de hobby hoeft te ondermijnen.

“Wist je dat een racewagen op het circuit gemiddeld 19 tot 21 procent van de tijd met remmen bezig is?” Mali haalt er meteen wat cijfers bij om het belang van een keer op keer effectieve vertraging nog maar eens te benadrukken. “Dit onderwerp heeft mij altijd geïnteresseerd, vandaar dat je de laatste jaren veel producten op het gebied van remmen in mijn assortiment vindt en dat ik zelfs bepaalde artikelen onder eigen label laat produceren. Ik houd ook de ontwikkelingen in de autosport in de gaten. Zo zie ik dat steeds meer klassen semislicks of intermediates verplicht stellen aan hun deelnemers. Dat betekent dat je anders naar je remmen moet gaan kijken. Zo heeft elk type blokje zijn eigen frictiecoëfficiënt, dat wil zeggen een ideale werking binnen een bepaald temperatuurbereik. Slicks bieden op droog asfalt meer grip en ontwikkelen daardoor meer warmte, die ze ook afgeven aan de velgen en de remmen. Blokjes die daarop berekend zijn, kunnen afhankelijk van diverse factoren weleens te koel blijven en daardoor minder goed functioneren wanneer je ze monteert in combinatie met semislicks.”

361 graden
Sinds een halfjaar mag Rematech zich verdeler voor heel Europa noemen van Torque RT700. “Het beste dat te koop is in de wereld van remvloeistoffen,” verklaart Mali. “Dit product komt uit de Verenigde Staten en verovert steeds meer terrein hier op het continent. Wij krijgen er zeer positieve feedback op van onze klanten. Coureurs vinden vooral het pedaalgevoel een stuk prettiger, dat ook na intensief gebruik zoals op Circuit Zolder heel stabiel blijft. Dat komt door een combinatie van eigenschappen. Het droge kookpunt ligt op 361 graden; veel hoger dan de temperaturen die een remsysteem bij een competitiewagen normaliter bereikt. Toepassing van alkalyne in een bepaalde verhouding zorgt ervoor dat de compressie laag blijft, wat vapour lock voorkomt. Daarbij is Torque RT700 bijna PH-neutraal en niet-hygroscopisch, waardoor het natte kookpunt van 226 graden nooit bereikt zal worden. Het betekent dat deze remvloeistof langdurig zijn eigenschappen behoudt, waardoor teams met een veel langere verversingstermijn kunnen werken.”

Staalomvlochten remleidingen
Goede remmen worden nog effectiever wanneer de bestuurder het maximale pedaalgevoel heeft. In dat aspect ligt de meerwaarde van staalomvlochten remleidingen. “Die zetten namelijk, in tegenstelling tot normale slangen, niet uit wanneer je druk opbouwt in het systeem,” verklaart Rens Mali. “Bovendien laten ze zich door hun flexibele structuur veel makkelijker in de auto verwerken dan normale koperen leidingen. Ik lever ze van het vooraanstaande merk Goodridge, in combinatie met vaste of herbruikbare koppelingen. Die laatste monteert de klant zelf en dat is helemaal niet moeilijk. Als je thuis ooit een waterleiding hebt gekneld, kun je dit ook. Overigens pers ik, naast remleidingen, sinds een tijdje ook brandstof-, lucht- en olieleidingen. De daarbij toegepaste koppelingen, ook re-usable beschikbaar, kenmerken zich door draaibare nippels, waardoor je bij het persen niet meer van tevoren exact de juiste hoek hoeft te bepalen.”

Niet de hoofdprijs
Wanneer de auto zijn ankers uitwerpt of wanneer het onvoorziene gebeurt, weet je wat goede veiligheidsgordels waard zijn. Toch hoeven die wat Rematech betreft niet de hoofdprijs te kosten. “Het geheim zit in schaalgrootte. Ik heb een fabrikant bereid gevonden om serieuze aantallen te produceren onder RMT-label, volgens door mij opgegeven specificaties. Uiteraard gaat het om zespuntsgordels, zoals de FIA die tegenwoordig voor verreweg de meeste takken van autosport en klassen verplicht stelt. Dat houdt in dat er zes bevestigingspunten aan de carrosserie zitten en dat de sluiting vijfvoudig is uitgevoerd. Prijstechnisch kom je gemiddeld uit op ongeveer de helft van wat je bij de betere merken betaalt, terwijl je dezelfde productvoordelen krijgt, zoals een weefsel dat ook bij de verstellers soepel blijft en een laag gewicht door toepassing van aluminium en magnesium onderdelen. Alleen de haken zijn nog van staal, conform de FIA-eisen. De gordels die je combineert met een HANS-systeem wegen slechts 2,7 kilogram. Volgend jaar breiden we het assortiment uit met traditionele, bredere versies van drie inch.”

Instrumenten
Minder gericht op veiligheid, maar toch wel een vorm van bescherming zijn meters die de bestuurder in staat stellen de techniek aan boord te monitoren. “Sinds een paar jaar voer ik het dealerschap van Smiths, de gerenommeerde Britse fabrikant op dit gebied, die een veelomvattend programma van goede en betrouwbare instrumenten kent. Let wel, ik concentreer me alleen op de verkoop van additieve meters, dus niet ter vervanging van de originele in het dashboard, maar om aanvullende informatie te verschaffen. Inmiddels heb ik ze ook onder eigen label laten ontwikkelen, voor ongeveer de helft van de prijs en met standaard de benodigde zenders of drukgevers erbij. Volgens klanten die ze gebruiken ligt de kwaliteit op hetzelfde niveau. Deze range omvat nu meters voor snelheid, toerental, oliedruk en -temperatuur in motor, versnellingsbak en differentieel, koelwatertemperatuur en binnenkort amperage, benzineniveau en een klokje, omdat daar vraag naar is, zeker vanuit de wereld van historische autosport. We merken bovendien dat we steeds meer universele schakelaars, drukknopjes en dashboardlampjes verkopen.”
Spelingvrije quick release
Autosporters hebben graag grip op dingen en dan denk je al gauw aan banden, maar vlak de rol van het stuur niet uit. Rematech levert het in allerlei soorten en maten onder eigen RMT-label, afgewerkt in suède en eventueel voorzien van een gekleurde indicator aan de bovenzijde voor de rechtuitstand. “Eind van het jaar breiden we het programma verder uit en komen er ook versies met een lederen rand beschikbaar,” aldus Rens Mali. “Sinds een tijdje al voeren we in het assortiment een quick release met een doordachte, spelingvrije constructie. Die heeft geen splines, zoals gebruikelijk, maar een conus en een straffe veer die twee borgpennen elk een kamer in drukt, wat voor een optimale vergrendeling zorgt. De naaf is zo geboord dat je alle combinaties van 6 x 70 en 6 x 74 kunt maken. In 2026 zullen we het quick release-programma uitbreiden met een stekkerverbinding om stroom naar elektrische functies in het stuur te kunnen voeren.”
Schaalverdeling
Als het gaat over maximale controle, heeft Rematech een interessant gerelateerd product in het assortiment opgenomen, genaamd Easywrite. Mali pakt een elastische hoes en schuift hem met een paar vingerbewegingen om de rand van een RMT-stuurwiel heen. “Kijk, door het stroeve materiaal aan de binnenzijde blijft hij perfect op zijn plek zitten.” De cijfers 1 tot en met 6 die we groot op de buitenkant lezen, aan de achterzijde in omgekeerde volgorde, geven aan welk doel dit product dient: de coureur ondersteunen in het bepalen van de juiste stuurhoek bij het naderen van een bocht. “We verkopen Easywrite aan rallyteams, maar ook aan racescholen. Naast het type Classic bestaat een variant met een fijnere schaalverdeling van 1 tot en met 9 onder de naam El Condor. Bij de Col de Turini wordt het aantal graden weergegeven, van 30 tot en met 150.” Met al die producten en steeds specifiekere oplossingen begint de collectie van Rematech een beetje uit zijn jasje te groeien. “Vandaar dat we binnen afzienbare tijd meer magazijnruimte gaan vrijmaken. Evengoed blijven we ons als vanouds bezighouden met de productie van rolkooien, waar onze oorsprong ligt.” Zijn de trouwe klanten weer gerustgesteld.
Meer informatie: www.rematech.nl
Tekst: Aart van der Haagen & foto’s: Aart van der Haagen, PR


Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl

























