Enkele maanden voor de start van het grondig vernieuwde nationale uithoudingskampioenschap Belcar, zijn de promotoren van Belcar en de Porsche Endurance Trophy tot een overeenkomst gekomen om hun sterke samenwerking te verlengen. Voor de teams en rijders die hun vertrouwen in het legendarische Duitse merk stellen, is dat belangrijk nieuws. Door het verdwijnen van de CN-prototypes en aanverwante bolides, worden de GT-wagens immers opnieuw de topklasse in het nationale kampioenschap, waardoor de Porsche 992 GT3 Cup één van de wapens wordt om voor de algemene zege en de nationale titel te vechten. Porsche neemt het daarbij op tegen andere legendarische GT-merken als Lamborghini, Ferrari of Audi. In die optiek is ook de hernieuwde samenwerking met Michelin als bandenpartner belangrijk nieuws.

In de voorbije jaren was de Porsche Endurance Trophy steeds goed voor een strijd in een strijd in het Belcar Endurance Championship, officieel het nationale, Belgische uithoudingskampioenschap. Het concept was glashelder, met een afzonderlijk klassement en kampioenschap voor de diverse racemodellen van Porsche, waarbij die wagens uiteraard ook in de algemene klassering werden opgenomen. Echter, door de aanwezigheid van de open CN-prototypes en aanverwante bolides, was het schier onmogelijk voor de GT-wagens, zoals Porsche, om ook voor de algemene zege te vechten. Het verdwijnen van die prototypes in 2022 maakt dat de GT-wagens nu dus wel terug helemaal vooraan in de wedstrijd te vinden zullen zijn.

Rudi Penders:Hiermee sluit het Belcar Endurance Championship weer bij zijn verleden en de traditie aan, waarbij het ging om GT’s en toerwagens. De aanwezigheid van de Porsche Endurance Trophy in het nationale kampioenschap is zeer belangrijk, want wij vormen zo mee de basis van het kampioenschap en ditmaal kan die basis ook voor de algemene zege vechten. De diverse modellen van Porsche zijn in het verleden overigens al diverse malen succesvol geweest in Belcar, denk maar aan de tijd van AD Sport, GLPK, PSI en RTM of later First Motorsport, GPR of andere teams die hun vertrouwen in Porsche stelden. Zij wonnen diverse titels en uiteraard ook meermaals de 24 uur van Zolder, nog steeds het hoogtepunt van ons kampioenschap. Porsche heeft een jarenlange ervaring met uithoudingsraces en de nieuwe Porsche 992 GT3 Cup is daar een mooi bewijs van, kijk maar naar de prestaties van de wagens van Belgium Racing, NGT, RedAnt Racing, Speedlover en Q1 TrackRacing afgelopen seizoen. Maar ook de Porsche 991 en de Porsche Cayman GT4 zijn perfecte racewagens in die context. De legendarische betrouwbaarheid van de Porsche en de snelheid van de wagen, zijn de perfecte combinatie om succesvol te zijn.”

De Porsche Endurance Trophy zet ook de duurzame samenwerking met bandenpartner Michelin verder, een samenwerking die de voorbije jaren al zeer succesvol was. Om de teams zo goed mogelijk te ondersteunen zal er op alle wedstrijden van de Porsche Endurance Trophy ook een service voor de onderdelen en een technische ondersteuning aanwezig zijn, dat zowel in binnen- als buitenland.

De Porsche Endurance Trophy start op 14 en 15 mei en dat uiteraard op Circuit Zolder.