De Jumbo Familiedagen op Circuit Zandvoort hebben Rinus van Kalmthout niet gebracht waar de 16-jarige coureur recht op had. Hij was in de kwalificatie van de BOSS Grand Prix in zijn Dallara GP2 de snelste rijder op de baan, maar in de eerste race hield een bandenprobleem hem van de zege af, de KNAF Talent First-coureur werd tweede. In de tweede race op zondag viel bij de start door een elektronisch probleem de power van de 700 pk sterke Judd motor weg, waarna Van Kalmthout de pits moest opzoeken en uitviel. Ook Marijn van Kalmthout had geen geluk, in de eerste race viel hij uit met een lekke band, in de tweede race werd hij geraakt door een uitwijkende rijder, met een crash en opgave tot gevolg.

 

 

De Jumbo Familiedagen driven by Max Verstappen brachten ruim 110.000 razend enthousiaste bezoekers naar Zandvoort. Zowel op zaterdag als op zondag was het heerlijk weer en de sfeer fantastisch. Naast enkele demo’s van Max Verstappen in de Red Bull F1 vormden de twee races in de BOSS GP het hoofdprogramma. Een veld van 13 schitterende Big Open Single Seaters met een indrukwekkend geluid en een nog meer imponerende snelheid. De BOSS GP-auto’s hebben qua paardenkrachten ongelimiteerde motoren en dat geweld zorgde voor de duizenden racefans voor een heerlijke gebrul.

KNAF Talent First-coureur Rinus van Kalmthout liet in de kwalificatie op zaterdagochtend zien de brute Dallara GP2 met een topsnelheid van ruim 300 km per uur uitstekend onder controle te hebben. In zijn snelste ronde zette hij een indrukwekkende tijd van 1:23.183 op de klok en daarmee was hij nagenoeg net zo snel als Max Verstappen in de demo op zaterdag. “Er had nog iets meer ingezeten”, vertelt de 16-jarige Hoofddorper. “Ik moest in de snelste ronde namelijk twee rijders inhalen en dat kostte me wat tijd.”

Marijn van Kalmthout reed de tweede tijd, hij deed 1,7 seconde langer over een ronde op zijn thuiscircuit. “Ik ben heel blij met mijn tijd in de kwalificatie, na drie jaar niet te hebben geracet. Ook ontzettend trots op Rinus, hij heeft nog erg weinig ervaring in formulewagens en als ik dan zie hoe hij de GP2 met 700 pk onder controle heeft geeft dat veel vertrouwen.”

 

De eerste BOSS GP-race op zaterdag begon zo met een unieke eerste startrij, met de GP2 van de KTF-coureur op poleposition, geflankeerd door de prachtige blauwe Benetton B197 van Van Kalmthout senior. Bij de rollende start ging het veld met een donderend geweld op de Tarzanbocht af. Marijn van Kalmthout leek aan de buitenzijde de kop te nemen, maar Rinus remde ultralaat, blokkeerde even en behield toch de leiding. Twee ronden gingen vader en zoon aan de leiding, maar toen voelde Marijn dat zijn banden problemen gaven en hij moest de pits opzoeken. Daarmee was een goede klassering onmogelijk, de Benetton verloor teveel tijd in de pits en vervolgde de race nog wel, maar met drie ronden achterstand.

Rinus had een gat geslagen op de GP2 van Johann Ledermair, maar gaandeweg de race merkte de KNAF Talent First-rijder onbalans in de auto als gevolg van het blokkerende linker voorwiel in de openingsronde. Hij kon niet meer voluit gaan en moest enkele ronden voor het einde toestaan dat de Oostenrijker de leiding in de race overnam. Gelukkig kon hij met uiterste concentratie de auto nog wel op een tweede positie binnen brengen en mocht hij bij zijn Nederlandse debuut toch naar het podium. “Erg jammer dat ik voorzichtig aan moest doen om mijn band te sparen, nadat ik in de eerste ronde te enthousiast van start ging”, vond Van Kalmthout junior.

 

Bij de start van de tweede race op zondag rond het middaguur was de sfeer op het circuit fantastisch. Afgeladen tribunes en duintoppen vol toeschouwers zagen de mooie BOSS GP-auto’s zich opstellen op de startgrid. Marijn van Kalmthout moest door zijn resultaat uit de eerste race vanaf de laatste startpositie beginnen, Rinus als tweede. Toen het veld na de opwarmronde het rechte eind opkwam voor de rollende start gaf Rinus van Kalmthout vol gas, maar de GP2 kwam niet op snelheid. Een elektronisch probleem in de Judd motor zorgde ervoor dat de GP2 in het veld terugviel. Een achteropkomende rijder schrok daar zo van, dat hij bruusk naar binnen stuurde, precies op het moment dat Marijn van Kalmthout hem passeerde. De Benetton werd op zijn linker achterwiel geraakt, waarna Van Kalmthout kansloos spinde en zelfs de pitmuur raakte. Tot zijn grote verdriet was zijn race meteen over.

Rinus van Kalmthout bleef last houden van de elektronische problemen en moest de pits opzoeken. Hij probeerde nog wel een ronde te rijden, maar racen bleek onmogelijk en hij moest de GP2 in de pits parkeren en opgeven.

Gedesillusioneerd zochten beide Van Kalmthout’s hun team en de vele gasten op. “Een enorme teleurstelling”, baalde Marijn. “Wat een feest tijdens zo’n prachtig evenement als de Jumbo Familiedagen moest worden eindigt zo in mineur. Natuurlijk is autosport iets waarbij je pech kunt hebben, maar dat wij allebei de finish niet halen is wel heel zuur.”

 

Ook Rinus had deze bittere pil niet aan zien komen. “In de aanloop naar dit evenement verliep alles uiterst soepel. We hebben een aantal dagen getest zonder een enkel probleem. Dat het op het moment dat alles moet kloppen dan toch mis gaat is voor ons hele team, dat keihard gewerkt heeft, een enorme teleurstelling.”

Rinus van Kalmthout moet meteen zijn blik weet vooruit zetten, want hij vertrekt direct weer naar Amerika om te testen in de USF2000. “Ik ga er van uit dat ik mijn portie pech nu gehad heb en ik me weer volop kan concentreren op mijn Amerikaanse carrière. Ik sta tweede in de Cooper Tires USF2000 en ga daar strijden voor de titel. Dat is dit seizoen mijn voornaamste doel, al heb ik er natuurlijk wel enorm van genoten om voor zoveel publiek in de GP2 te rijden. Een volgende kans komt er vast weer, nu eerst de focus op Amerika.”

Rinus van Kalmthout wordt dit seizoen gesteund door Jumbo Supermarkten, Total, Quick sports and leisure wear en het KNAF Talent First programma.

Meer info:
www.rinusvankalmthout.com