Toyota GAZOO Racing blijft zich inzetten voor het creëren van steeds betere en van de autosport afgeleide auto’s. Daarvoor neemt het ook in 2023 weer deel aan talrijke activiteiten die de aantrekkingskracht en duurzaamheid van autosport verder vergroten.

 Toyota GAZOO Racing heeft een zeer succesvol autosportjaar achter de rug. Voor het vijfde jaar op rij schreef het team de overwinning van de wereldberoemde 24 Uur van Le Mans op zijn naam. Ook won het team voor het vierde jaar op rij zowel het rijders- als constructeursklassement van het FIA World Endurance Championship (WEC).

Dubbel succes in WRC
In het FIA World Rally Championship (WRC) eindigde Toyota GAZOO Racing eveneens op de eerste plaats bij zowel de rijders als de constructeurs, nadat het team in 2021 ook al op de bovenste trede van het podium stond. Toyota GAZOO Racing is dan ook vastberaden om deze successen in 2023 voort te zetten. De teamsamenstellingen voor het komende autosportseizoen zijn nu bekend.

Een bijzonder jaar in het WEC
Het wordt in ieder geval een bijzonder jaar voor het WEC, waar de iconische 24 Uur van Le Mans deel van uitmaakt. Niet alleen verschijnt een aantal nieuwe concurrenten van roemruchte automerken aan de start, ook wordt de 24 Uur van Le Mans in 2023 voor de honderdste keer verreden.

Toyota GR010 HYBRID
Toyota GAZOO Racing gaat met de GR010 HYBRID wederom de strijd aan in de Hypercar-klasse, de hoogste categorie van het WEC. De geavanceerde hybridetechnologie is ten opzichte van het afgelopen jaar verder geoptimaliseerd. Twee exemplaren van TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH, met Keulen als thuisbasis, rijden het volledige WEC-seizoen. Het WEC-team staat onder leiding van Kamui Kobayashi, die zelf ook een van de auto’s zal besturen. De andere rijders van de auto met startnummer 7 zijn Mike Conway en José María López. De tweede GR010 HYBRID met startnummer 8 wordt bestuurd door Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, de kampioenen van afgelopen seizoen.

Doel: titelprolongatie in WRC
Een andere belangrijke raceklasse voor Toyota GAZOO Racing is het FIA World Rally Championship (WRC). Het doel voor 2023 is om voor het derde jaar op rij alle drie de titels binnen te halen: bij de constructeurs, rijders én navigators. Toyota GAZOO Racing neemt met de GR YARIS Rally1 HYBRID opnieuw deel aan de Rally1-klasse, de topcategorie van het WRC.

Nieuwe gezichten in WRC-team
Het rallyteam staat onder leiding van Jari-Matti Latvala. Bij de rijders zien we twee nieuwe gezichten: rijder Takamoto Katsuta en navigator Aaron Johnston. Zij zijn naar het WRC gepromoveerd vanuit het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation. Zij rijden met de derde auto van het team, afwisselend met rijder Sébastien Ogier en navigator Vincent Landais. De eerste twee auto’s worden, net als vorig jaar, bestuurd door Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen – de kampioenen van 2022 – en Elfyn Evans/Scott Martin.

Andere raceklassen in 2023
Behalve het WEC en WRC is Toyota GAZOO Racing in 2023 ook actief in de Super GT Series (GT 500 en GT 300-klasse), het Japanse Super Formula Championship, de TOYOTA GAZOO Racing GR86/BRZ Cup, de TOYOTA GAZOO Racing Yaris Cup, het Japanse Rally Championship en de TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge. Daarnaast zijn er opleidingsprogramma’s voor opkomend talent en neemt Toyota GAZOO Racing deel aan enkele lokale autosportevenementen.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl