Samen met F1-simracer Rudy van Buren, Paul Meijer en Jan Jaap van Roon neemt coureur Tom Coronel dit weekeinde deel aan de jaarlijkse 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife. “Het wordt voor mij al de 14e keer, maar voor het eerst met een volledig Nederlands team. Dat is wel heel gaaf. Voor mij is deze race het hoogtepunt van het seizoen, de grote wedstrijd waar alles om draait. Ik heb er ongelooflijk veel zin in!” Coronel en zijn teamgenoten komen aan de start met een Porsche 911 GT3 Cup van het Duitse Max Kruse Racing in de Cup2-Pro-klasse. Ze rijden onder het startnummer 927.

“De Nordschleife is een circuit dat met geen enkele andere baan waar dan ook ter wereld te vergelijken is”, verklaart Coronel zijn fascinatie voor de 24-uursrace in de Eifel. “Je springt er met de auto, dat gebeurt nergens anders. Dan heb je de Karussell, een steile-wandbocht. De Döttinger Höhe, het lange rechte stuk. En dat alles met 140 auto’s op de baan. Ook de formatieronde, als iedereen zo dicht langs de baan staat.., Het is allemaal bijzonder, dingen die je nergens anders aantreft.”
Vaak speelt ook wisselvallig weer een grote rol in het raceverloop, al lijkt het erop dat het dit jaar gedurende het hele raceweekeinde en de dagen ervoor warm en droog blijft. Het beruchte Eifelweer zorgde wel voor een van de speciale momenten in de herinnering van Tom Coronel aan de race. “In 2016, toen ik met de Nissan bij Zakspeed reed, reed ik op het rechte stuk, vol in de zon, maar Peter Zakowski, de teambaas, zei via de radio tegen me: ‘Pas op, in Schwedenkreuz is er hagel!’ Ik dacht: ‘Die is niet helemaal lekker’, maar ik kom aan in Schwedenkreuz en wat denk je? Helemaal wit en spiegelglad!” Andere mooie herinneringen voor Coronel zijn de tweede plaats in 2007 met de Zakspeed-Viper en de mooie strijd met de Alzen-Porsche toen hij in 2008 in de Viper reed. “Iedere race daar heeft wel iets bijzonders”, vindt Coronel. Ook voor dit jaar heeft hij hoge verwachtingen: “Max Kruse Racing heeft de auto perfect voorbereid, we hebben er echt alles aan gedaan, nu moet het gebeuren!”

Coronels teamgenoten kijken net zozeer uit naar de race van dit weekeinde. “Mijn voorbereiding was nog extremer dan de vorige keer als het gaat om fysieke training en fitness”, zegt Paul Meijer. “Daar ben ik wel tussen de 12 en 14 uur per week mee bezig, dus dat gaat wel goedkomen, zeker met de warmte die eraan komt. Ik denk dat we een goede uitgangspositie hebben om mee te doen voor het podium in onze klasse. Als we slim zijn, geen gekke dingen doen en alles heel blijft, dan zouden we moeten kunnen meestrijden.”
Ook Jan Jaap van Roon verheugt zich op de race. “Alles wat erbij hoort, van het eten bij de Pistenklause tot de wedstrijd zelf”, lacht hij. “Zelfs het afzien… Dat is wel waar je het meest tegenop ziet. Er komt een moment in de race waarop je denkt: ‘Waarom doe ik dit, wat is dit voor een gekkenhuis, het is de laatste keer dat ik meedoe’, maar op het moment dat je in de auto naar huis zit, denk je alweer ‘Wanneer is de volgende keer’, zo verslavend is het! Ik ben heel druk geweest met wat ik eet, fitness, heel veel gesport. Ik denk dat als we geen fouten maken, de pitstops goed lopen en we geen straffen krijgen, we echt voor het podium in de klasse kunnen meedoen.”

Voor Rudy van Buren wordt het zijn eerste deelname aan een 24-uursrace. “En dan gelijk op zo’n locatie, met zo’n evenement, iets wat voor veel coureurs een ‘bucket list item is’, dat is natuurlijk heel speciaal”, zegt hij. “Qua voorbereiding denk ik dat je nooit genoeg ronden op de Nordschleife kunt hebben, maar ik ga er gewoon het beste van maken. Het meeste kijk ik uit naar de startopstelling: er zijn van die gridfoto’s waarop er echt mega-veel mensen op het rechte stuk staan! Dat wil ik echt een keer meemaken! Verder denk ik dat de nachtstint wel heel speciaal gaat zijn. Overdag rijden is één ding, veel verkeer op de baan is twee, en dan zijn er nog twee andere factoren: of regen, of in de nacht rijden. Regen lijkt er niet echt aan te komen, maar een stint in de nacht gaat ongetwijfeld veel indruk maken. Ik ga ervoor, het is een uitdaging die ik met twee handen aanpak!”
Het voorprogramma begon op woensdag al met de Adenauer Racing Day, een fan-evenement, Op donderdag zijn er twee kwalificatiesessies, van 13.00-15.00 uur en van 20.15-23.30 uur. Op vrijdag is er nog een kwalificatie van 16.15-17.45 uur. Op zaterdag vindt de warm-up plaats van 12.00-12.40 uur, vanaf 14.10 uur is er de startopstelling met gridwalk vanaf 14.35 uur. De race wordt om 16.00 uur gestart. Viaplay zendt de wedstrijd live uit in de app en op Viaplay TV.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
