Timo van der Marel en zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel zetten de sterke start van dit seizoen voort. In de Vechtdalrally om het Nederlands Kampioenschap, afgelopen zaterdag 16 juni, pakte de equipe probleemloos de volle winst in de RC4-klasse. In de laatste proef wist het duo zelfs nog een verdienstelijke zesde positie te veroveren in het algemeen klassement door twee seconden achterstand op de Mitsubishi Lancer EVO RC2 van Marco Schapers-Lieke Bouman weg te werken.

 

 

In de toerenbegrenzer naar de overwinning, dat is misschien wel de beste omschrijving van het verloop van de Vechtdalrally voor de equipe Van der Marel: “In een stage reden we zelfs al 62 seconden van de racetijd in de toerenbegrenzer. Kun je nagaan hoeveel tijd dat was over alle stages. De Vechtdalrally wordt gekenmerkt door vele rechte stukken en die zijn niet in ons voordeel. Onze auto heeft een topsnelheid van 169 km/uur. Dan wordt je makkelijk gepasseerd door de auto’s uit andere klassen met een top van meer dan 200 km/uur. Voor ons zijn proeven met veel bochten en korte rechte stukken beter. De zesde plek in het algemeen klassement is dan ook best een mooi resultaat. Dit was het maximaal haalbare voor ons.”

De overwinning in de RC4-klasse was voor Van der Marel min of meer verwacht. “Echt concurrentie hadden wij niet in deze klasse bij de Vechtdalrally. Natuurlijk weet je dat alles wel goed moet gaan om de winst te pakken, maar de Opel ADAM is eigenlijk altijd probleemloos en dat was ook hier het geval. Het was op sommige momenten nog de grootste struggle om de concentratie vast te houden. En dat lukte door vooral te focussen op een zo hoog mogelijke positie in het klassement.’

De volgende wedstrijd is het WRC in Duitsland van 16-19 augustus. Daar ontmoet Van der Marel meer concurrentie. De komende weken wordt de Opel ADAM R2 flink onder handen genomen. ‘De motor en aandrijflijn gaan helemaal uit elkaar en worden weer opnieuw opgebouwd. Het gaat om gepland groot onderhoud. Ook de wielophanging wordt helemaal onder handen genomen. Tevens krijgt de Opel ADAM R2 zijn nieuwe livery. Dus we verschijnen in augustus met een helemaal frisse auto in een nieuwe look en kleuren aan de start.’

 

 

Uitslag Vechtdalrally 2018 – RC4-klasse

1 – VAN DER MAREL / VAN DER MAREL – Opel ADAM R2 (RC4) – 51:05.9

2 – VAN BRUSSEL / STAX – Ford Fiesta ST (RC4) – 55:50.5

3 – ANDERSEN / JENSE – OPEL ADAM R2 (RC4) – 56:01.9

 

Uitslag Vechtdalrally2018 – Algemeen klassement

1 – VAN DEN HEUVEL / BAKKER – Ford Fiesta R5 (RC2) – 47:43.2

2 – ANDERSEN / JOHANSEN – Mitsubishi Lancer Evo X R4 (NL/RC2) – 49:05.4

3 – BROUWER / KROEZE – Audi S2 (NL/RC2) – 49:33.8

6 – VAN DER MAREL / VAN DER MAREL – Opel ADAM R2 (RC4) – 51:05.9

Vier internationale en twee nationale rally’s
Samen met Opel Nederland is voor Timo van der Marel en co-pilote Rebecca van der Marel een divers programma samengesteld met vier internationale rally’s, waarvan de Rally van Wallonië afgelopen in april al is verreden. Ook de WRC-rally in Duitsland, Rally du Valais (Zwitserland) en Rally du Var (St. Tropez) staan op het programma. In Nederland neemt het duo deel aan twee populaire rally’s: de Vechtdal Rally en de Hellendoorn Rally.

Kalender 2018

  • Rally van Wallonië – Namen, België – 27-29 april
  • Vechtdal Rally – Hardenberg, NL – 16 juni
  • WRC-rally Duitsland – Duitsland – 16-19 augustus
  • Hellendoorn Rally – Nijverdal – 14-15 september
  • Rally du Valais – Martigny, Zwitserland – 18-20 oktober
  • Rally du Var – St. Tropez, Frankrijk – 23-25 november

‘Unlock your potential’
Tijdens het rallyseizoen van 2018 komt Opel met een nieuwe campagne: ‘Unlock your potential’. Deze campagne gaat over ambities, durf, doorzettingsvermogen en daadkracht. Samen met een aantal bekende Opel ambassadeurs laten Timo en Rebecca komend seizoen zien dat iedereen in staat is om zijn of haar grenzen te verleggen en hun potentieel maximaal te benutten. Autosport speelt hierin de perfecte metafoor. Timo van der Marel: “Voor mij persoonlijk is het belangrijk geweest een plan te hebben, om te weten waar ik naartoe wilde. Mij heeft dat gebracht tot de top in de rallysport. Maar het draait niet alleen om mij. Als ik aan mijn potentieel denk, denk ik ook aan mijn auto en monteurs. Alleen met een optimale afstelling en voorbereiding kan ik mijn niveau laten zien.”

 

 

Over de Opel ADAM R2
Precies zoals in voorgaande jaren rijdt Timo van der Marel ook in 2018 met de ADAM R2. De ontwikkeling van de Opel ADAM R2 is een continu proces. Hij wordt aangedreven door een hoogtoerige 1.6-liter ECOTEC motor met circa 140 kW (190 pk) bij 7.750 toeren per minuut en 190 Nm koppel bij 6.200 toeren per minuut. Opel Motorsport koppelt de krachtbron – die maar liefst 8.800 toeren per minuut kan halen – aan een sequentiële vijftrapstransmissie van Sadev. Een sperdifferentieel en het rally-onderstel van Reiger maken het mogelijk de auto prima te prepareren op alle soorten ondergrond. De ADAM R2 weegt 1.030 kilogram (FIA-eis).

Strenge regels
Een R2-auto moet aan diverse regels voldoen. De meeste hebben te maken met veiligheid. Zo is de auto voorzien van twee brandblusinstallaties, speciale kuipstoelen met bijbehorende vijfpuntsgordels en een stalen rolkooi. Ook voor de crew gelden strikte veiligheidsvoorschriften. Ze dragen brandwerend ondergoed en een brandwerende overall. Daarnaast wordt er gereden met een speciale helm met een HANS-systeem (Head and Neck Support) dat een whiplash bij een botsing voorkomt.