Thomas Bakker regelt media, prijzen en huisstijl voor DNRT: “Tienduizenden foto’s beschikbaar”

Je mag wel zeggen dat Thomas Bakker bij de DNRT tot het meubilair behoort. Zolang we ons kunnen heugen, regelt hij alles rondom media, prijzen en huisstijl voor de organisatie. Veel deelnemers kennen hem zelfs uitsluitend met een camera in zijn handen, en dat toestel komt eigenlijk alleen tot rust op de momenten dat hij achter de schermen creatief bezig is.

Weinigen kennen de clubsport zoals de DNRT die faciliteert, zo van binnenuit als Thomas Bakker. “Ik zeg weleens dat ik de ogen en oren van de pitstraat ben. Kritische geluiden die ik van rijders en hun teamgenoten hoor, ventileer ik indien nodig richting het bestuur.” Die afweging kan de ervaren mediaman uitstekend maken, want zelf heeft hij wel een jaar of tien lang geracet op enduranceniveau — tot en met de 24 Uur van Oschersleben en die van Barcelona. “Toen de DNRT besloot een gastenauto in te zetten, werd mij gevraagd de publiciteit daaromheen te verzorgen en bekende mensen bij die stap te begeleiden, zoals Allard Kalff en Michael Pilarczyk. Het fotograferen begon een jaar of twintig geleden. Dat loopt intussen wel in de honderden wedstrijden; de evenementen die ik heb gemist kun je op de vingers van twee handen tellen. Er zitten vele tienduizenden foto’s in mijn archief, en ik stel ze beschikbaar aan alle rijders. Vraag ze op en ik ga ze zoeken.” Huub Vermeulen zag het creatieve talent in Thomas Bakker en wist hem voor allerlei mogelijke klusjes te strikken. “Livery’s bedenken voor de endurance-SEAT’s en de BMW E46 325ti Compact, posters ontwerpen, maar ook prijzen verzinnen en laten maken van allerlei soorten materialen. Arthur van Uitert, de vader van Job, leverde ze jarenlang.”

Wens in vervulling
Thomas Bakker bracht de allereerste DNRT-website in de lucht en vult de huidige versie op hoge frequentie met content, terwijl hij dagelijks de Facebook- en Instagram-pagina’s bijhoudt. “Dat moet tegenwoordig gewoon; mensen verwachten dat. Samen met Youri Verswijveren en Bente Boer zet ik er allerlei filmpjes op, waarvan we de meeste heel simpel met de telefoon maken. Binnenkort breiden we dat uit met on-boardvideo’s, en inmiddels zijn we ook bezig met livestreaming, waarmee een langgekoesterde wens van mij in vervulling gaat. Naast dat alles beheer ik de corporate identity, dus de huisstijl. Zo zoek ik de kleding uit voor de DNRT-medewerkers en laat ik deze bedrukken. Als ik ergens iets zie dat niet klopt, stap ik op iemand af met de boodschap: ‘Hé vriend, wat je nu doet, dat mag niet.’ Zo help ik, als vliegende kiep, om de boel levendig te houden. Immers, stilstand is achteruitgang.”

Meer informatie: www.dnrt.nl
Tekst: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl