Als iemand voorafgaand aan de Hellendoorn Rally aan Yannick Vrielink en Glenn Crooijmans zou hebben verteld wat hem die dag zou overkomen, dan hadden zij het nooit geloofd. Strijden met de cup-leider in een seconden duel, scratchtijd noteren, vastgelopen versnellingsbak, hulp krijgen van je cup-genoten om door te kunnen rijden en finishen als derde in de 206 Cup. Een rally van extremen die, door de technische problemen, op een andere manier spannend blijkt te zijn dan enkel en alleen in het mooie duel met Schenkeveld.

 

 

“Wij hebben bijna alles meegemaakt wat je mee kunt maken,” vertelt Vrielink. “Op de laatste proef van de Vechtdal Rally zaten wij slechts op 0,2 seconden van Schenkeveld, dus het podium zou haalbaar moeten zijn. We mochten als tweede 206 starten, dat was erg goed voor het vertrouwen. Glenn en ik begonnen meteen sterk en we zaten er goed bij met de derde tijd op de eerste proef. Tijdens de proeven waren Glenn en ik ook continu bezig om de notes te verbeteren, dat werkte erg goed. Op de derde proef waren we slechts 0,6 seconden trager dan Nielsen, maar ruim 7 seconden sneller dan Schenkeveld. Het vertrouwen bleef dus groeien.”

De vierde proef luidde echter de technische problemen in. “Op de derde lange strook onverhard schoot de versnellingsbak vast. Gelukkig kregen we hem net op tijd los en kregen we hem op tijd in de tweede versnelling, maar daar was onze rally bijna voorbij. Dan ga je meteen anders rijden, want was het eenmalig of zit er echt iets fout in de auto? Op de laatste proef van die boucle noteerden we opnieuw de tweede tijd. Echter, daar schoot in de laatste bocht de versnelling wederom vast en bleef deze hangen in de derde versnelling. Met dank aan de collega’s in de cup wisten we het probleem in de hergroepering te lokaliseren en heeft Schenkeveld geholpen om het op te lossen. We lagen op dat moment tweede, een minuut achter Nielsen en 9 seconden voor Schenkeveld. Daarna werd het steeds spannender, de volgende boucle moesten we overleven tot de volgende service waar we meer tijd hadden om het probleem goed te onderzoeken.”

De proeven rondom Hellendoorn waren zeer uitdagend en Vrielink wist welke proef niet de zijne was. “Ik vond Ypelo heel moeilijk, de notes waren goed en toch miste er een bepaald gevoel. De eerste keer verloren we best wel wat tijd en liep het verschil met Schenkeveld terug tot 2 seconden. Daarna kwam de proef bij Notter, vooraf nog even contact gehad met het team en hadden we als doel om niet teveel te verliezen. Dat deden we ook zeker niet, we waren de snelste in de NC4-klasse! We liepen daar ruim 9 seconden uit op Schenkeveld, maar die versnellingsbak… zou die het volhouden? Met nog twee proeven te gaan, wilden we de tweede plaats in de cup binnenhalen en op de powerstage de volle punten halen. De voorlaatste proef ging prima, maar door een hele goede tijd van Schenkeveld en doordat op het laatste stuk onverhard de versnellingsbak wederom bleef hangen in de derde versnelling, vielen we terug naar de derde positie. Dus de powerstage winnen, dat ging niet meer gebeuren, nu was het hopen dat we niet teveel tijd zouden verliezen om van het podium te vallen.”

“Op de laatste proef verliezen wij 55 seconden, maar lukt het wel om derde te blijven in de cup! Daarmee verstevigen we de tweede plaats in het klassement en gaan, ondanks de teleurstelling van de technische problemen, toch tevreden naar huis. Wij worden derde in de klasse en de cup en hebben heel veel ervaring opgedaan. Ik ben mijn serviceteam, mijn mede-cup-rijders en in het bijzonder Rudy Schenkeveld, mijn navigator Glenn en alle fans ontzettend dankbaar! Zonder hen was het niet gelukt.” De volgende rally in de Peugeot 206 Cup is de Twente Rally op zondag 31 oktober rondom Hengelo.