Bij de Pinksterraces op Raceway Venray kregen de duizenden bezoekers een boeiend autosportspektakel te zien. Met zomerse temperaturen werd de hele dag volop gestreden om de zeges in verschillende klassen. In totaal kwamen er bijna 130 coureurs, verdeeld over zes klassen, aan de start die voor veel actie zorgden 23 wedstrijden lang. Met aan het eind soms verrassende winnaars…

 

 

Groeiende deelnemersvelden en vrouwelijk winst
Dat vrouwen niet kunnen rijden werd kort na aanvang van het programma door Laura Vervuurt, Stockcar F2 coureur, ontkracht. Vervuurt knokte zich naar voren en kwam als winnaar van de eerste manche uit de bus. In de opeenvolgende rondes was het Pieter van der Beek in de hoofdrol. Winst in de tweede manche en een tweede plek in de finale, zorgde voor een koppositie in het dagklassement. Ook voor Peter Baer was er een belangrijke rol weggelegd. Baer bereikte tijdens de finale als eerste de finish. Cor Schutter maakte het drietal tijdens de finale compleet met een derde plek.

Bij de Stockcar F2 junioren verschenen er nooit eerder zo veel coureurs aan de start. Met een verdubbeling ten opzichte van de Paasraces, lijkt het doel om nog meer jongeren enthousiast te maken de juiste richting op te gaan.

Bram Leenhouts was vorig seizoen al regelmatig in de voorhoede te vinden. Ook tijdens de Pinksterraces wist Leenhouts het geluk af te dwingen met winst in de finale. Jarno Emming veroverde vrij gemakkelijk een tweede plek. De strijd om plek drie duurde de gehele wedstrijd. Waar het in de tweede manche nog Sem van Rengs was die de strijd in zijn voordeel wist te beslissen, was het Marc Geraedts die in de finale op een derde plek eindigde.

 

 

Engels-Nederlandse krachtmeting
Snoeiharde gevechten en spannende inhaalacties zorgde voor veel vuurwerk bij de Stockcar F1 klasse. De strijd tussen Nederlandse en Engelse rijders spatte er af en om-en-om wisselden ze de winst af. Waren het Tom Harris en Lee Fairhurst die voor Engelse winst zorgde in manche één en twee, werd Nederland vertegenwoordigd door Roy Maessen en Gert Elzinga die flink op dreef waren. In de finale lag Elzinga aan kop en werd op de hielen gezeten door Harris en Maessen. Door een lekke band in de voorlaatste ronde bij Harris, kon Maessen een plek naar voren schuiven en wist hij zelfs in de laatste meters nog Elzinga van de eerste plek te stoten. De eindstand: Maessen wint, Elzinga op plek twee en Fairhurst als derde.

Terug van weggeweest
De Saloon Stockcar, die tot 2009 actief was op het circuit van Raceway Venray en in 2015 nog eenmaal aan de start verscheen, beloofde voor veel spektakel te zorgen. Deze belofte werd absoluut waar gemaakt. Duwend en trekkend werden posities bepaald. Iedereen wilde naar voren en was niet bang om een duwtje te geven, of het nu richting muur of gras was. Dit kunstje klaarde tot viermaal toe Nick Antwerpen die zijn concurrenten zelfs meerdere seconden achter zich liet. In de finale was het de Belgische Gerard van Pamel die al snel op kop reed en de concurrenten meters achter zich liet. Bart Wouters kwam als tweede over de finish en Jeremy van de Kraats als derde.

Verrassende winnaar
De Belgische Wim Verloo was de verrassing van de dag door beide rondes op zijn naam te schrijven. Jeroen Hermans kwam beide keren dichtbij, maar op maximaal een halve seconde verschil niet voorbij. In de finale lag het duo Verloo en Hermans rondenlang op plek één en twee. Hermans moest vechten toen zijn achterliggers inliepen, een gevecht die hij verloor. Ondanks een ruime afstand maakte Maessen met rondetijden van 19,536 seconden het Verloo erg lastig om aan kop te blijven. Vijf rondes voor einde moest Verloo zijn meerdere erkennen en nam Maessen de koppositie over. Jeroen van Eerd volgde op een derde plek.

Langste adem overwint
Bij de National Hotrods lag het deelnemersveld alle wedstrijden dicht op elkaar. Mogelijkheden om te slalommen waren er niet, dus het was op zoek naar de kleine gaatjes en volhouden. Routinier John van den Bosch bleek hierin het beste door twee keer winst op zijn naam te schrijven.

Waar het tijdens de Paasraces Jeffrey Roeffen was, leek het dit keer neef Ramon Roeffen te zijn die als eerste de finish zou bereiken. Van den Bosch haalde alles uit zijn tenen en toonde zijn ervaring door Roeffen drie rondes voor einde in te halen. Lars Dreschel profiteerde ook nog mee en kwam als tweede over de streep.

Zondag 24 juni is de volgende race en dan barst tussen alle National Hotrod coureurs de strijd om de SuperCup los.