Job van Uitert heeft afgelopen weekend in het voorprogramma van de 24 uur van Le Mans zijn debuut gemaakt op het iconische Franse circuit. Aan boord van zijn vertrouwde RLR Msport Ligier LMP3 maakte de Nederlander indruk met zijn snelheid en inhaalacties maar werd hij door pech niet beloond met een topresultaat.

 

 

Racen op het Circuit de la Sarthe is een droom voor de meeste coureurs en met de twee wedstrijden van 55 minuten kon Job waardevolle ervaring opdoen voor de toekomst. “Testen op het circuit van Le Mans is onmogelijk omdat er gedeeltes in zitten die gewoon openbare weg zijn. Elke meter die je hier kunt rijden betekent dat je beter voorbereid bent op de dag dat je mee kunt doe naan de 24 uur van Le Mans.”

Tijdens de eerste van twee korte testsessies liet Job meteen al zien dat weken van voorbereiding zijn vruchten hadden afgeworpen. De Nederlander zette de wit-en-bronzen Ligier meteen in de top vijf in het half uur die voor hem bestemd was voordat hij het stuur over gaf aan zijn teamgenoot John Farano. Aan het begin van de tweede sessie schoot Farano in de Porsche Curves van de baan. Een crash die veel schade opleverde en verdure deelname in het weekend in de waagschaal legde.

RLR Msport vocht echter terug en een paar minuten voor de kwalificatie was de Ligier gereed. In de 15 minuten durende sessie kreeg Job echter te maken met gele vlaggen en uiteindelijk een code rood situatie waardoor hij, net als de rest van het veld slechts een enkele vliegende ronde kon neer zetten, zijn vijfde van het weekend. De 13e plaats was dan ook niet een fantastisch resultaat, maar wel gezien het feit da teen uur eerder er nog geen LMP3 was.

In de eerste wedstrijd startte Job uitstekend en schoof meteen door naar een plek in de top tien. Op het lange circuit van le Mans, waar op de donderdag al duizenden toeschouwers langs de baan stonden bleek andermaal dat de Dongenaar bijzonder makkelijk inhaalt en na een ronde vocht Job al om de vijfde plek in de race. Helaas eindigde de wedstrijd daar want een probleem met de aandrijflijn, waarschijnlijk ontstaan door de zware crash maakte een einde aan zijn wedstrijd.

In de tweede race, op zaterdag vlak voor de grote 24 uurs wedstrijd startte Job opnieuw en tekende net als in de eerste race voor een indrukwekkende opmars. Vlak voor de pitsstops, halverwege de race, lag de RLR Msport Ligier sterk in de top tien toen opnieuw pech de kop op stak. Een slowzone, in een baanvak waar een ongeluk is gebeurd, zorgde ervoor dat de coureurs die nog niet hadden gewisseld niet harder mochten dan 80 kilometer per uur. Job en de andere leiders in de wedstrijd verloren hierdoor zo ontzettend veel tijd dat ondanks een uitstekende stint voor John Farano een goed resultaat er niet inzat.

“Dit weekend was niet het beste weekend van mijn carrière. Maar ik moet het positief bekijken”, legt Job uit. “ik heb enorm veel geleerd, de baankennis alleen zorgt ervoor dat ik in de toekomst veel beter voorbereid ben voor een eventuele start in de 24 uur van Le Mans en we waren het hele weekend snel. Daar houd ik mij aan vast!”