Met een uitvalbeurt in Monaco én als toegift vijf plaatsen gridstraf begint Robin Frijns aan Formule E’s volgende ePrix van Duitsland, zaterdagmiddag op Berlijns voormalige luchthaven Tempelhof. “Autosport kan soms heel hard zijn.”

 

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Vraag maar aan Robin Frijns, de enige Nederlandse coureur in ’s werelds eerste volledig elektrische raceserie, de Formule E. Twee weken geleden viel hij na een crash met Alexander Sims uit in Monaco, afgelopen weekeinde scoorde hij namens Audi in de DTM op Zolder ook geen enkel punt. Tot zijn grote verbazing gaf de wedstrijdleiding hem na het incident met Sims in het prinsdom ook nog eens een gridstraf van vijf plaatsen voor het Berlijnse nummer.

 

Race-incident

“Daar ben ik het totaal niet mee eens”, zegt Frijns, in de Formule E actief voor Audi’s klantenteam Envision Virgin Racing. “Het was, vond ik, gewoon een race-incident. Soms krijg je een penalty omdat je die verdient. Maar dat ik hiervoor vijf plaatsen straf heb gekregen gaat me te ver. Het lijkt alsof er nu veel sneller straffen uitgedeeld worden.”

Het fiasco in de straten van Monte-Carlo kostte Frijns de leiding in het kampioenschap. Met nog vier races in drie steden op de kalender – na Berlijn volgen nog Bern en een dubbelnummer in New York – gelooft de Limburger niet dat het in de Duitse metropool voor hem een kwestie van aan- of afhaken wordt. “Het wordt een race waarin weer veel energie en management gestoken zal worden.”

 

Autosport kan hard zijn

Hoewel het circuit in Berlijn niet tot een van zijn favorieten van de agenda behoort (“ik rijd liever door de stad dan op een oud vliegveld met overal betonnen platen”), beschikt het volgens Frijns wel over voldoende inhaalmogelijkheden. “Ik ben vol optimisme. Slechter dan Monaco kan niet”, stelt hij. “Voor die race had ik twee heel goede weekeinden, nu heb ik twee slechte achter de rug. Autosport kan soms heel hard zijn.”