TeamNL-talent Richard Verschoor heeft zich bij zijn debuut in het FIA Formule 2 kampioenschap op indrukwekkende wijze in de kijker gereden. Op Bahrain International Circuit reed de 20-jarige MP Motorsport-piloot in de tweede sprintrace op magistrale wijze vanaf een 22ste startplaats naar plek vijf. In de hoofdrace lag de vanaf een fraaie vijfde kwalificatiepositie vertrokken Nederlander zelfs enige tijd aan de leiding, maar kon in de laatste paar ronden door volledig versleten banden drie rijders niet meer achter zich houden en eindigde zo net naast het podium op plek vier. Door bij zijn debuut meteen twee keer dik in de punten te finishen, nestelde Verschoor zich ook in de top van het tussenklassement van het kampioenschap.  

 

Voor TeamNL-talent Richard Verschoor was het vizier de afgelopen winter volledig gericht op promotie van de Formule 3 naar de Formule 2, de laatste trede op de ladder richting de Formule 1. Na een drietal geslaagde testdagen met MP Motorsport, werd vorige week duidelijk dat de 20-jarige Verschoor dit weekend bij de openingsronde op het Bahrain International Circuit daadwerkelijk bij het Nederlandse team zijn eerste wedstrijdmeters in de FIA Formule 2 zou gaan maken.

In de kwalificatie toonde Verschoor meteen zijn snelheid door de vijfde tijd op de klokken te zetten. Daarmee was het TeamNL-talent de hoogst geklasseerde rookie in het 22 auto’s tellende veld. Het tekende de ambitie van de MP Motorsport-piloot dat hij toch niet helemaal tevreden was. “In mijn snelste ronde maakte ik een fout, dus er had zeker nog meer in gezeten.” De eerste (sprint)race liep echter door toedoen van een concurrent op een teleurstelling uit. Door de omgekeerde top tien van de kwalificatie, moest Verschoor vanaf de zesde startplaats beginnen. In de tweede ronde werd de MP Motorsport-piloot geraakt door een veel te laat remmende Dan Ticktum en moest met schade opgeven. Extra zuur was dat Verschoor daardoor in de tweede sprintrace van een 22ste en laatste positie moest beginnen.

De jonge Nederlander toonde echter zijn veerkracht en was een van de smaakmakers van de 23 ronden tellende, uiterst spectaculair verlopen wedstrijd. Kort na de start had de MP Motorsport-piloot al vier plaatsen winst te pakken, om vervolgens steeds verder op te rukken. In de veertiende ronde was Verschoor aangeland op plek twaalf, toen de safetycar de baan in kwam. Net als veel andere rijders kozen Verschoor en zijn team ervoor om een pitstop te maken en over te schakelen naar zachte banden. Als 13de kwam het TeamNL-talent de baan weer op om vervolgens zijn opmars in versneld tempo voort te zetten. In vijf ronden tijd wist Verschoor nog acht plaatsen winst te boeken en passeerde zo als vijfde, in de slipstream van de nummer vier en op minder dan drie seconden van de winnaar, de finish. De magistrale inhaalrace leverde Verschoor niet alleen aandacht en complimenten op, maar ook de eerste punten voor het kampioenschap.

In de hoofdrace mocht Verschoor van zijn in de kwalificatie verdiende vijfde positie vertrekken. Door in de eerste bocht de juiste lijn te kiezen, rukte de op de harde band begonnen Nederlander op naar plek vier. Zoals verwacht verloor de MP Motorsport-piloot in de eerste tien ronden een aantal plaatsen aan rijders die op zachte banden waren gestart. Door de pitstops van deze rijders was Verschoor opgerukt naar plek twee, toen er een Virtual Safetycar en safetycar-situatie ontstond. Dat was voor de Nederlander het moment om zonder veel tijdverlies zijn verplichte pitstop te maken en over te schakelen naar zachte banden. Als derde kwam Verschoor de baan weer op, om kort na de herstart de leiding te nemen en zelfs twee seconden van het veld weg te rijden. Met nog een paar ronden te gaan waren zijn banden echter zodanig versleten, dat hij snelheid verloor. Verschoor verdedigde zijn positie met verve, maar kon niet voorkomen dat hij nog door drie concurrenten werd gepasseerd en als vierde werd afgevlagd, nog altijd een meer dan uitstekende klassering in zijn debuutweekend in een zo competitieve klasse. Met zijn vierde en vijfde plaats staat Verschoor in de titelstrijd met 18 punten op een fraaie zesde plaats.

“Wat een rollercoaster dit weekend. Het was mijn eerste weekend in de Formule 2 en dus moet ik tevreden zijn met dit resultaat. Maar in de hoofdrace had ik een nog mooier resultaat kunnen scoren, dat dat dan niet lukt voelt toch als een teleurstelling. Maar daar heb ik ook weer van geleerd. MP Motorsport heeft het fantastisch gedaan door niet alleen een goede auto neer te zetten, maar ook voor de juiste strategie te kiezen”, blikte Verschoor op zijn debuutweekend terug.

Naast Verschoor maakte ook de 21-jarige Bent Viscaal in Bahrein zijn debuut in het FIA Formule 2 kampioenschap. De Nederlander die uitkomt voor het Italiaanse team Trident toonde in de vrije training met een top tien positie zijn snelheid. In de kwalificatie zat Viscaal echter vast in verkeer en bleef steken op een vijftiende positie. De eerste sprintrace leverde voor de Nederlander een dertiende plaats op, tevens zijn startpositie voor race twee. Daarin leek de Trident-piloot op weg naar zijn eerste punten en lag zelfs even op een vierde plaats. In tegenstelling tot Verschoor maakte Viscaal geen pitstop en bleef op zijn harde banden doorrijden. Dit kwam de Nederlander duur te staan want in vijf ronden tijd zakte hij terug naar een twaalfde positie. De hoofdrace kende voor Viscaal een ongelukkig verloop. Vanaf plek tien maakte de Trident-piloot een pitstop, stopte daarna nog een keer en werd vervolgens ook nog getrakteerd op een tijdstraf waardoor hij uiteindelijk als 17de werd geklasseerd.

Foto’s: Dutch Photo Agency