Als een duveltje uit een doosje komt hij tevoorschijn, de machtige Mercedes-AMG C 63 Coupé die Chip Performance tot racewagen heeft omgetoverd. Niet om een one-off te blijven, maar om in veelvoud de circuits te bevolken. Das Haus rukt steeds verder op in de Nederlandse autosport en dat zal de fans behagen, naast het lustopwekkende feit dat er een opgefokte biturbo-V8 in het vooronder ligt te bulderen.

Sommige bedrijven die een nieuw raceconcept lanceren schreeuwen vroegtijdig van de daken wat er in de pijplijn zit. Chip Performance niet: het heeft zich muisstil gehouden en achter de schermen in alle rust een spraakmakend project ontwikkeld, dat vanaf nu viraal mag gaan. Zeker, de Mercedes-AMG C 63 Coupé trad in het afgelopen halfjaar enkele malen in de openbaarheid tijdens testsessies, maar de mannen die hem voor de autosport klaarstoomden gaven daar verder geen enkele ruchtbaarheid aan. Eerst alles goed in de steigers zetten, dan pas op de trom slaan, zonder premature valse beloften. Nu is hij er dan, een geweldenaar die je misschien wel als ‘de laatste der Mohikanen’ mag bestempelen. “Buiten exotische en schreeuwend dure GT4’s en GT3’s vind je bijna nergens nog iets met een V8 op de circuits,” verklaart Jan van der Kamp, eigenaar van Chip Performance. “De echte petrolheads lopen daar nog steeds warm voor. Die willen zogezegd ‘een achtcilinder aan tafel’. Dat klinkt toch even anders dan een zes-in-lijn of een vierpitter.”

Enorme schare fans
De C 63 Coupé in racespecificatie vormt het antwoord op een vraag die nooit letterlijk zo geformuleerd is, maar die wel een schijnbaar dringende behoefte vertegenwoordigt. Niet alleen aan een bulderende V8, maar vooral ook aan een competitiemodel met Mercedes-DNA, liefst met een AMG-sausje eroverheen. “Het merk heeft natuurlijk een enorme schare fans, waaronder een hele groep die er graag iets op het circuit mee zou doen,” zegt Gert-Jan Konijnendijk, die het project mede begeleidt binnen Chip Performance, gevestigd in Maasland. “Wij merken dat in onze klantenkring. In Nederland kennen we de succesvolle SLK Cup, maar een trede hoger in de autosport bestond tot op heden niets voor Mercedes-fanaten die competitie willen rijden. Ja, een AMG GT in GT4-uitmonstering, maar dan praat je wel even over andere bedragen, zeker qua running costs. Daar komt qua service een complete begeleiding door een team bij kijken. Je neemt zo’n machine niet even als particulier op een trailer mee naar Spa voor een trackday.”

Eigen uitstraling
Het plan van Chip Performance heet Mercedes-AMG C 63 Cup en daarmee moeten we dus in een veelvoud denken. Anders gezegd: het demomodel dat momenteel de laatste finetuning ondergaat is de voorbode van een reeks, een serie van identieke auto’s met de potentie om straks in een eenheidsklasse de degens met elkaar te kruisen. Hoe snel die competitie op gang komt, dat hangt van de animo af. “De eerste serieuze klanten hebben zich al gemeld,” aldus Van der Kamp. “Ook de testsessies op Zolder en Zandvoort maakten veel reacties los.” Begrijpelijk, want tussen de overmacht aan BMW’s en Porsches op de circuits springt zo’n Mercedes-AMG direct in het oog en daarmee wordt precies de insteek van de C 63 Cup benoemd. “Een stukje exclusiviteit,” verklaart Konijnendijk. “Enerzijds voor liefhebbers van het merk, anderzijds voor klanten die iets anders willen dan de geijkte modellen. Iets met een eigen uitstraling en letterlijk en figuurlijk een eigen geluid.”

Keuzestress
Gezien de geschetste behoefte leek het voor de mannen van Chip Performance geen twijfel dat ze het in de hoek van Mercedes-AMG zouden zoeken, maar daarmee liet de keuzestress zich nog niet zomaar verdringen. De in meerdere opzichten kostbare GT viel af, waarna echter nog best wat opties overbleven. Van der Kamp legt uit hoe de C 63 Coupé uiteindelijk als de optimale kandidaat kwam bovendrijven. “Met de huidige A-Klasse zit je, naast de viercilindermotor, vast aan niet-uitschakelbare vierwielaandrijving. Van de vorige generatie hebben we qua betrouwbaarheid geen heel hoge pet op: we zien terugkerende mankementen. Bij een SLC zou je een oplossing voor het beweegbare dak moeten verzinnen en dan nog blijft het gegeven dat het model niet zo tot de verbeelding spreekt. Wat dat betreft past de C 63 perfect in het plaatje, met name als Coupé, hoewel we niet uitsluiten dat we op termijn ook de sedanversie in het verhaal meenemen.”

Witte raaf
Kenners praten over de generatie W205, waarvan de voor de cup beoogde carrosserievariant in 2015 ten tonele verscheen. Een witte raaf in Nederland, zeker in AMG-configuratie met de ultrapotentie vierliter biturbo-V8, goed voor 476 of in de S-uitvoering 510 pk. “Elders in Europa tref je gelukkig wel aardig wat van deze auto’s aan, met prijzen vanaf zo’n 45 mille,” zegt Van der Kamp. “Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Italië, Spanje. Het maakt voor ons weinig uit of het een versie van voor of na de facelift in 2018 betreft, want we trekken de specificaties toch gelijk. In alle gevallen monteren we AP-remmen en bij de S gaat het elektronisch sperdifferentieel er onderuit, want daar kun je op het circuit niks mee. Je wilt niet dat de computer bepaalt wanneer hij lockt; dat levert een zenuwachtige auto met onverwachte gedragingen op. Wij pakken een mechanisch LSD van OS-Gicken en rusten dat uit met een kortere overbrenging, waarop we de software van de flippergeschakelde transmissie met dubbele koppeling afstemmen.”

Niet stuk te krijgen
Chip Performance koestert een intens vertrouwen in de dubbel geblazen V8. Van der Kamp: “We tunen deze motoren al een jaar of acht lang voor straatgebruik en ze blijken niet stuk te krijgen, terwijl veel klanten er toch niet bepaald zachtzinnig mee omspringen. Je moet alleen in de gaten houden dat je de bougies eerder vernieuwt dan de voorgeschreven interval, anders loop je het risico dat de puntjes afbreken en naar binnen vallen, wat natuurlijk het drijfwerk beschadigt. Geloof me, je kunt deze achtcilinders tot 1000 pk opschroeven zonder je zorgen te hoeven maken over de levensduur. Met de 570, 580 pk die wij er voor de raceversie uit willen halen blijven we dus ruim binnen de marges.” Volgens Konijnendijk willen de whizzkids van Chip Performance het koppel, dat op 850 Nm piekt, nog iets meer op wedstrijdgebruik afstemmen. “Dat het wat geleidelijker inkomt, minder explosief. Het is namelijk onze bedoeling om de C 63 in cupversie breed inzetbaar te maken, voor een uiteenlopende groep coureurs.

Originele spullen
Vanuit die optiek houden de initiatiefnemers de door Mercedes-AMG uitgedokterde veiligheidssystemen in ere, zoals de traction control. “Dat kent een mooie Sport-modus die een bepaald aantal graden slip toestaat en het valt desgewenst ook compleet uit te schakelen,” licht Van der Kamp toe. “Ook in het onderstel werken we het liefst met zoveel mogelijk originele spullen, wat flink in de kosten scheelt bij onverhoopte schades. Wel maken we rondom het camber verstelbaar.” Zelf configureerde Chip Performance een set AP-remmen met custom-made brackets en bells, terwijl vaste partner Moton een set hoogwaardige schokdempers met actieve rolstabilisatie en een groot stelbereik mocht leveren. Ze maken deel uit van een zorgvuldig gecomponeerd cuppakket vanaf 37.000 euro, dat ook zaken als een FIA-gecertificeerde Biesheuvel rolkooi, 18-inch Motec-wielen met banden, een racestoel, alle FIA-veiligheidsvoorzieningen, polyester deuren, een achterspoiler, het remsysteem, alle aandrijftechnische upgrades en een uitgedunde kabelboom omvat. Een flinke dieetkuur inclusief het elimineren van het glazen schuifdak doet het gewicht met een kleine 250 kg dalen, waarna er zo’n 1580 kg overblijft. “Niet buitensporig licht,” erkent Konijnendijk, “maar iedere moderne, vergelijkbare straatauto die je voor circuitgebruik ombouwt zit hier in de buurt.”

Kalender naar behoefte
Hoe zien de plannen voor de C 63 Cup er nu in concreto uit? “We starten in 2023 met individuele auto’s die we allemaal volgens dezelfde specificaties opbouwen en die bij een voldoende groot aantal, dat wil zeggen vijf of meer, een eigen eenheidsklasse kunnen vormen,” antwoordt Konijnendijk. “Daarbij willen we ons niet binden aan één organisatie, maar in overleg met de klanten de kalender op hun behoeftes afstemmen en spreiden over bijvoorbeeld DRDO, DNRT en Supercar Challenge. De mogelijkheid tot endurance houden we zeker open, vandaar de ingebouwde ruimte voor montage van een 120- in plaats van een 66-litertank, maar vooralsnog focussen we ons op sprintwedstrijden. Dick van Elk, die toevallig onze demo zag toen deze bij Biesheuvel stond voor inbouw van de rolkooi, gaf ons al aan dat hij wel belangstellenden heeft voor het racen van deze Mercedessen. We maken ze op hoog niveau autosportklaar, met acceptabele running costs en volledige service, ook als klanten tussendoor trackdays en testdagen willen rijden. Naast dat alles streven we een grote mate van onderlinge gezelligheid na. Met een groep echte Mercedes-racefanaten onder elkaar, die dezelfde passie delen, moet dat haast wel lukken.” De V8-geluiden zullen daarbij ongetwijfeld sfeerverhogend werken. []

Meer informatie: www.c63cup.com
Foto’s: Jos Hogenkamp

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl