De ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSE’ is succesvol van start gegaan met zijn vijfde seizoen. Deze rallyserie is nog altijd de enige volledig elektrische merkencup ter wereld, maar Opel kijkt alweer verder vooruit. Met de nieuwe Opel Mokka GSE Rally geeft het merk alvast een voorproefje van hoe de elektrische rallyauto van de toekomst eruit zou kunnen zien. Het krachtige prototype levert 207 kW (280 pk) en benadrukt daarmee opnieuw de voortrekkersrol van Opel in de elektrische rallysport.

“Al meer dan vier jaar laten Opel en de ADAC zien dat elektrisch rallyrijden werkt én weet te boeien. Met onze nieuwe Opel Mokka GSE Rally geven we een indruk van een volledig elektrische rallyauto van de volgende generatie. Dankzij de nieuwste motortechnologie biedt het prototype krachtige prestaties en volop vermogen”, aldus Florian Huettl, CEO van Opel en Vauxhall.
Mokka GSE Rally: kippenvel, sportiviteit en elektrisch spektakel
De reguliere Opel Mokka is al een opvallende verschijning met zijn kenmerkende design, nieuwe kleuren, vernieuwde interieur en geavanceerde technologieën. De nieuwe Mokka GSE Rally behoudt veel van deze elementen – en betekent tegelijk een grote stap vooruit voor elektrisch rallyrijden: krachtiger, sneller en compromislozer op elk vlak.
Aan de buitenzijde is de Mokka GSE Rally een absolute blikvanger: het model is voorzien van opvallende rallybestickering met onder meer grote ‘OMG! GSE’-letters. Verder vallen de gele remklauwen vóór en gele wielen achter op, samen met andere rallyaccenten in het ontwerp. Op het dak prijkt een duidelijk zichtbare luchtinlaat en op de zwarte motorkap staat “Mokka GSE RALLY” in witte en gele belettering.
Ook vanbinnen maakt het prototype met de Blitz indruk: het elektrische systeem levert een piekvermogen van 207 kW (280 pk) en 345 Nm koppel. In combinatie met geavanceerde rallytechniek zorgt dit voor prestaties op het niveau van een Rally4-auto. Een meerschijfs sperdifferentieel en een sequentiële raceversnellingsbak, samen met verstevigde aandrijfassen en wielnaven, zorgen voor krachtige aandrijving. Het chassis is uitgevoerd in lichtgewicht constructie. De perfect afgestemde rallyophanging van Bilstein bestaat uit verstevigde McPherson-veerpoten en uniball-ophangpunten aan de voorzijde en een starre achteras met aangepaste veren en dempers. Elektronische rijhulpsystemen zoals ABS, ESP, rijstrookassistentie en tractiecontrole zijn afwezig op de Mokka GSE Rally. Op basis van de ervaring met de Corsa Rally Electric is de software voor motor- en batterijmanagement geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie, prestaties en rijgedrag onder wedstrijdomstandigheden. De batterij is identiek aan die van de standaardversie en heeft een opslagcapaciteit van 54 kWh.

“De Mokka GSE Rally laat de harten van Opel Motorsport-fans sneller kloppen en bezorgt hen échte ‘OMG! GSE’-momenten. Dit elektrische rallyprototype bewijst dat ons submerk GSE in 2025 het volgende niveau bereikt: met elektrische sensatie en topprestaties die trouw blijven aan onze rijke autosporthistorie”, aldus Rebecca Reinermann, Vice President Marketing bij Opel en Vauxhall.
Ook op het gebied van veiligheid zijn de normen bijzonder hoog gebleven. Net als de Opel Corsa Rally Electric is de Mokka GSE Rally uitgerust met een rolkooi die is gecertificeerd door de FIA, rallystoelen met zespuntsgordels, een speciale batterijbehuizing en een extra bodembescherming. Het 400-volt systeem wordt continu bewaakt door de beproefde Master Alarm Indicator. In het uitzonderlijke geval van een isolatieprobleem wordt dit direct gemeld via een visueel én akoestisch waarschuwingssysteem. Bij een plotselinge vertraging, bijvoorbeeld bij een botsing, schakelt een geavanceerd sensorsysteem het hoogspanningssysteem binnen enkele tienden van een seconde volledig uit. Daarnaast is de Mokka GSE Rally voorzien van een speciaal blussysteem met elektrisch niet-geleidend blusmiddel.
De Opel Mokka GSE Rally is wereldwijd de eerste rallyauto die wordt ontwikkeld volgens het nieuwe eRally5-reglement van de FIA. Dankzij dit snelle en veelzijdige prototype zou het model vanaf het rallyseizoen 2026 wereldwijd inzetbaar kunnen zijn in verschillende klantensportcompetities.

Van visie naar realiteit: elektrische rallysport werkt en weet te inspireren
De Mokka GSE Rally vertegenwoordigt daarmee de volgende mogelijke ontwikkelingsfase voor volledig elektrische merkencuprally’s. Opel bewijst sinds het seizoen 2021 dat elektrisch rallyrijden werkt en inspireert. De Corsa Rally Electric, die wordt ingezet in de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSE’, heeft zich bewezen als een snelle, betrouwbare en veilige elektrische rallyauto. De technologie die dicht bij de productieversie staat – met name de hoogvoltagecomponenten zoals de elektromotor, omvormer en batterij – doorstaat moeiteloos de extreme omstandigheden van de rallysport. Dat geldt ook voor de innovatieve laadinfrastructuur waarmee Opel de wendbare elektrische rallywagens op locatie altijd betrouwbaar van duurzame energie voorziet.
De acceptatie en belangstelling voor de eerste volledig elektrische merkencup ter wereld is sinds de start alleen maar gegroeid. Sinds het debuutseizoen in 2021 hebben in totaal 63 coureurs uit dertien landen deelgenomen aan een van de 33 Cup-races in zes verschillende landen. De volgende ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup ‘powered by GSE’ 2025 vindt plaats op 23 en 24 mei, tijdens de ELE Rally in Eindhoven. Bezoekers van het Opel Motorsport-servicepark kunnen daar het Mokka GSE Rally-prototype van dichtbij bekijken – het model beleeft daarmee in Nederland zijn rallydebuut.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
