Max Verstappen is als vijfde geëindigd in de Hongaarse Grand Prix. De Nederlander kende een goede start, maar kwam in bocht twee in aanraking met teamgenoot Daniel Ricciardo, waarvoor hij een tijdstraf van tien seconden ontving. Verstappen reed in het vervolg een sterke race en wist op korte afstand van Lewis Hamilton (Mercedes) over de meet te komen. Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen pakten een één-twee voor Ferrari, terwijl Valtteri Bottas (Mercedes) het podium completeerde.

 

“De start was heel goed”, laat Verstappen na de race weten. “Alleen was het jammer dat Kimi redelijk vroeg remde in het midden van de eerste bocht, dus ik moest een beetje uitwijken. Daardoor kwam Bottas terug en die duwde mij naar buiten toe en toen moest ik over het kunstgras. Van daaruit kwam ik een beetje in de problemen. Met aanremmen voor bocht twee remden Daniel en ik allebei heel diep de bocht in. Ik had natuurlijk een auto voor mij dus ik blokkeerde een wiel en daarna kan je niets meer doen. Je onderstuurt tegen je teamgenoot aan, wat je absoluut niet wilt: dat is het laatste wat je wilt. Ik wil mijn excuses aanbieden aan Daniel en ook aan het team. We hadden vandaag veel punten kunnen scoren. Ik zal met Daniel gaan praten om de lucht te klaren. Ik denk dat we tot nu toe altijd een hele goede relatie hebben gehad en het was absoluut niet mijn bedoeling om tegen hem aan te rijden.” Verstappen denkt dan ook niet dat de tijdstraf van tien seconden die hij kreeg voor het incident onterecht was: “Ik heb nu eenmaal iemand aangeraakt en die is uitgevallen.”

 

Over de RB13, waarop dit weekend flink wat updates zijn geplaats, is Max zeer te spreken: “De snelheid en de balans waren goed. Daar ben ik absoluut tevreden mee. Of ik het podium had kunnen halen, ben ik niet zeker van. Als ik niet die tien seconden straf had gekregen, dan kon ik wel wat anders proberen met de strategie, want je kunt gewoon niet inhalen hier. In ieder geval zat het in de race wel redelijk goed. Ik ben niet vijfde geworden zoals ik had gewild, met dat incident, maar als we naar het positieve kijken, zat het op zich wel goed qua snelheid en de balans van de auto. Wat dat betreft gaat het de goede kant op.”

 

 

Vanaf zijn vijfde plek op de grid laat Max voorafgaand aan de race weten: “Ik wil zelf een goede start maken en daarna ga ik kijken hoe de race zich gaat ontvouwen. Je kunt veel strategieën bedenken, maar vaak kun je die na bocht één al in de prullenbak gooien en mag je weer opnieuw gaan rekenen.“

De start verloopt tumultueus. Max komt goed weg en probeert in bocht één buitenom Valtteri Bottas te gaan voor positie drie. De Nederlander wordt daarbij naar buiten gedrongen en vervolgens gaat hij met teamgenoot Ricciardo zij aan zij de tweede bocht in. Verstappen verremt zich, waardoor de twee elkaar raken. Ricciardo spint een bocht later, omdat er vloeistof uit zijn auto lekt en hij wordt wonderwel niet geraakt door de rest van het veld. De Australiër moet zijn auto stilzetten en ligt uit de race. Verstappen kan zonder schade doorrijden en ligt op P4. De safetycar komt de baan op vanwege de gestrande RB13 van Ricciardo.

 

In ronde zes wordt het veld weer vrijgelaten. Vettel, Raikkonen en Bottas leiden het veld, terwijl Hamilton een aanval waagt op de vierde plek van Max. De Limburger weet zijn plek te verdedigen, maar krijgt daarna het slechte nieuws dat hij een tijdstraf van tien seconden ontvangt voor het incident met Ricciardo. De daaropvolgende ronden zit Max gevangen tussen de beide Mercedessen, met Bottas twee seconden voor hem en Hamilton twee seconden achter hem. In ronde 21 komt Romain Grosjean binnen voor een pitstop. Zijn linker achterwiel is echter niet goed bevestigd en de Fransman moet zijn Haas langs de baan parkeren.

Bottas komt in de 31e ronde als eerste van de top vijf binnen voor een pitstop. Een ronde later wisselt ook Mercedes-stalgenoot Hamilton zijn superzachte banden in voor het zachte compound. Leider Vettel zoekt weer een ronde later de pits op, gevolgd door Raikkonen. Hierdoor komt Verstappen voor het eerst dit jaar aan de leiding van de race te liggen.

 

In ronde 42 komt Max dan uiteindelijk binnen voor zijn stop. Vanwege de straf moet de auto eerst tien seconden stil blijven staan voordat de Red Bull Racing-monteurs de bandenwissel mogen uitvoeren. Verstappen komt op een nieuw setje zachte banden ruim voor Hulkenberg en ruim achter Hamilton als vijfde de baan op. De Nederlander zet direct de snelste ronde van de race neer en loopt met rasse schreden in op Bottas, die zich laat terugzakken tot achter Hamilton om de Brit de kans te geven de Ferrari’s aan te vallen.

Aan kop rijden Vettel, Raikkonen en Hamilton als een treintje achter elkaar aan. Vettel heeft wat problemen met zijn stuur en houdt daardoor de boel wat op. Verstappen maakt in ronde 56 een klein foutje bij bocht elf, maar weet desondanks steeds dichterbij te komen aan Bottas. Paul di Resta, die dit weekend bij Williams de zieke Felipe Massa vervangt, moet in ronde 63 vanaf de laatste plek zijn auto in de pits parkeren met technische problemen.

 

Verstappen weet in de slotfase Bottas tot op een seconde te naderen, maar tot een aanval komt het niet meer waardoor de vijfde plek hem ten deel valt. Sebastian Vettel wint de Grand Prix met kort daarachter teamgenoot Raikkonen. Hamilton geeft in de laatste bocht nog zijn podiumplaats op aan Bottas om zo de teamorder terug te draaien. Op ruime achterstand van Max komt Fernando Alonso in zijn McLaren als zesde over de meet. Met daarbij een tiende plek voor Vandoorne heeft het geplaagde team van McLaren eindelijk reden toch lachen en passeert het Sauber in het constructeurskampioenschap. Carlos Sainz (Toro Rosso) en de Force India’s van Sergio Perez en Esteban Ocon eindigen op de plekken zeven tot en met negen.