Dit weekend werd de finale verreden van de Blancpain GT World Challenge Sprint Europe op de F1-omloop van Boedapest. Samen met Andrea Bertolini reed de Limburgse ondernemer Louis Machiels tweemaal naar het podium, al was dat op zondag in moeilijke omstandigheden. Een lekke band na een aanrijding kostte Machiels en Bertolini het eindpodium in het sprintkampioenschap, na twee zeges en zes podiumplaatsen. Het evrschil met de nummer drie bedroeg… een half punt. Enkel een moeilijk openingsweekend in Brands-Hatch dit voorjaar, hield het Belgisch-Italiaanse duo van een tweede plek in het kampioenschap of mogelijk zelfs een titel. Het seizoen eindigt over drie weken op een andere F1-omloop, in Barcelona, waar Louis Machiels, Andrea Bertolini en Niek Hommerson zullen trachten de algemene titel binnen te halen. De leiders in het kampioenschap zouden dan voor de derde maal hun naam op het palmares van de Blancpain Series inschrijven.

 

 

In Hongarije werd de eerste race van de Blancpain GT World Challenge Sprint Europe een ware thriller. Op de meet finishte de top-3 van de Pro/Am klasse binnen één seconde.

Louis Machiels: “Het was een uiterst moeilijke race, met regen van in het begin van de wedstrijd en later een opdrogende baan. Ik ben behendig door het eerste deel van de moeilijkheden geracet, want het was echt opletten en ‘Berto’ heeft een zeer mooi tweede deel van de wedstrijd afgewerkt. Voor ons waren de punten ook heel belangrijk, want een opgave zou geen goede zaak geweest zijn in de optiek van de titel in de Blancpain GT Series. Strategie en snelheid gaan altijd hand in hand.”

 

 

Op de tweede dag van het weekend, leek Andrea Bertolini goed vertrokken, maar een onstuimige Pro-rijder tikte de Italiaan in de openingsronde aan en als gevolg van de aanrijding diende hij met een lekke band binnen te komen. Meteen waren alle kansen op een topresultaat weg.

Louis Machiels: “Het was jammer, dat incident bij de start, dat had echt niet hoeven te gebeuren en het is het bewijs van wat ik al even zeg, dat sommige professionele rijders soms iets te agressief zijn. Ik hou van deze serie en ik zie me volgend seizoen ook terugkomen, maar daar mag in de rijdersbriefing al wel eens op gehamerd worden. Anderzijds scoren we weer punten en gaan we als leiders in het algemene kampioenschap, de sprint en uithouding samen, naar de finale van het seizoen in Barcelona, waar we met Ferrari en AF Corse maar al te graag de titel willen grijpen!”