Het gezegde gaat dat je op de Nürburgring alle vier de seizoenen op één dag kunt beleven. Toen de AvD Historic Race Cup met de 36 deelnemers van de HRA en de FFR-FOR series neerstreek op de Nürburgring voor hun laatste raceweekend van 2022, begonnen de circuitomstandigheden op vrijdag erg nat, maar ze verbeterden in de loop van het weekend en zorgden voor een aantal zeer spannende races op zondag.

Tijdens de 1e kwalificatiesessie op vrijdagmiddag zorgde een aanhoudende motregen voor een erg natte baan. Hoewel het weer op zaterdag bij de 2de kwalificatie iets verbeterde, waren er toch weer enkele spins door een gebrek aan grip. Gelukkig reed niemand schade en stonden alle rijders klaar voor de eerste race op zondagmorgen.

Op een circuit dat nog vochtig was door de koude nacht, gingen de HRA-rijders als eerste van start voor race 1, 30 seconden later gevolgd door de Formule Fords en Formule Opels van de FFR-FOR. Stephan Lechine in zijn F3 (#189) startte vanaf pole position, met de FF 2000 van Stefan Krämer (#333) op de tweede, de F3 van Peter Schmitz (#111) op de derde en de Sports 2000 van Elio Cocciarelli (#601) op de vierde plaats. Op de eerste twee rijen van de tweede startgroep sonden David Schneider (#12, Formule Opel), Marvin Brandl (#26, Formule Opel), Pascal Monbaron (#96, FF Zetec) en Jochen Thissen (#28, Formule Opel).

Race 1 begon met een strijd om de leiding tussen Roberto Cocciarelli, Stephan Lechine en Stefan Krämer. Na de eerste ronde zat Krämer aan de leiding, toen Friedhelm Stolzer (#188) zijn F3 na een spin op de curbs parkeerde. Dit veroorzaakte een Safety Car-situatie waarbij het hele veld in elkaar schoof kwam. Na de herstart pakte Krämer aanvankelijk de leiding, maar hij werd al snel ingehaald door Stephan Lechine, Marvin Brandl en David Schneider. Lechine spinde en viel terug naar de derde positie achter Schneider, maar in de volgende ronden haalde hij eerst Schneider en even later ook Brandl in. Daarmee won hij de hij de race, met Brandl en Schneider als tweede en derde algemeen. Het trio werd gevolgd door Pascal Monbaron als 4e eindigde, vanwege een 30-secondenstraf voor Thissen die 5e werd.

Met zijn 6e plaats algemeen pakte Cedric Baeten (#40) zijn eerste overwinning in de FF 2000-klasse voor de FFR-FOR, met Phillip Menzner #6) als tweede en Andreas Menzner (#8) als derde. Henry Clausnitzer (#89) eindigde als 16e algemeen, maar pakte wel de tweede plaats in de FF Zetec-klasse, met Martin Walter (#81) als derde. Klaus-Dieter Häckel (#47) won de FF 1600-klasse, gevolgd door Jeffrey Thiesen (#63) en Carly Meskes (#128).

De tweede race begon onder nagenoeg perfecte omstandigheden, doordat het najaarszonnetjes de baan had opgedroogd. Vanaf het begin waren Marvin Brandl en David Schneider in een fel gevecht om de leiding gewikkeld, toen na een spin van John Westenberg in zijn F3 (#104) vlak na de Mercedes-bocht de safety car de baan op kwam. Na de herstart, zo’n 4 ronden later, ging het duel verder totdat Schneider spinde en de achterband van Brandl raakte. Vanwege een lekke band moest Brandl daarna zijn auto aan de kant zetten. Jochen Thissen, die de rest van de race domineerde, profiteerde van de situatie, gevolgd door Pascal Monbaron en Philipp Menzner, die de 2e en  3e plaats pakten en hun respectieve klassen wonnen. Andreas Menzner en Cedric Baeten, ook in een FF 2000, kwamen als 4e en 5e algemeen over de streep. De winnaars in de FF1600-klasse waren Klaus-Dieter Häckel (#47), Roel Mulder (#22) en opnieuw Carly Meskes (#128) op de derde plaats, terwijl Henry Clausnitzer en Martin Walter respectievelijk 2e en 3e werden in de FF Zetec-klasse.

De FFR-FOR maakte ook van de gelegenheid gebruik om de winnaars van het kampioenschap van 2022 te huldigen. In de FF1600-klasse was Klaus-Dieter Häckel de algemene winnaar met 81,56 punten, gevolgd door Roel Mulder (56,19) en Matthew Dean (41,43). De eerste plaats in de FF 2000-klasse was voor Philip Menzner (87,32), Andreas Menzner (65,74) eindigde als tweede, terwijl Onno Zuidema (40,65), die niet op de Nürburgring was, de 3e plaats in het kampioenschap veiligstelde. Met een minimaal verschil won Pascal Monbaron (69,84) uiteindelijk het FF Zetec kampioenschap voor Henry Clausnitzer (65,99) en Eric Heudicourt (27,17). Marvin Brandl domineerde de Formule Opel-klasse met een totaal van 96,01 punten. Jochen Thissen (66,15) werd tweede en Alan Williamson (33,17) derde.

Nu het 2022 seizoen is afgelopen, werken de organisatoren van de FFR-FOR nu hard om een mooi programma voor het raceseizoen 2023 te plannen.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl