De Historische Auto Ren Club organiseert al sinds 1976 autoraces op het Zandvoortse circuit. Tijd voor een feestje dus, in dit 40-jarig jubileumjaar. De HARC opent het seizoen met de traditionele Historische Zandvoort Trophy. Op zaterdag 30 april en zondag 1 mei komen vier spectaculaire raceklassen in actie met grote en gevarieerde startvelden. De MG Triumph Competitions is een serie specifiek voor Britse sportwagens, ontstaan uit een Duits-Nederlandse samenwerking.

De Nederlanders starten daarbij vooral in MG’s van de typen MGA en MGB, terwijl de Duitsers het strijdperk betreden in Triumphs TR3, 4, 5 en 6. Ook andere Britse merken en modellen zoals Marcos en Morgan verschijnen aan de start. Met meer dan 40 inschrijvingen is spektakel verzekerd. Daarnaast komen de twee Nederlandse historische kampioenschappen aan de start: het NK HTGT voor toerwagens en GT’s gebouwd voor 1966 en het NK GTTC voor toerwagens en GT’s gebouwd tussen 1966 en 1981. Het NK HTGT powered by Gamma is de serie voor de echte stuurmannen, met smalle Dunlop Racing banden die garant staan voor mooi driftwerk. In het NK HTGT komt een breed scala aan fraaie historische wagens aan de start zoals de Lotus Elan, Ford Mustang, Jaguar E-type, Chevrolet Corvette, Mini Cooper en Lotus Cortina. Het NK trekt deelnemers uit Nederland en vele omliggende landen zoals Duitsland, Groot-Brittannië en Zweden. Het NK GTTC heeft de afgelopen jaren een kwalitatieve en kwantitatieve groei doorgemaakt en steekt inmiddels zijn oudere broer naar de kroon. Van oudsher zijn de Porsche 911 en de Ford Escort populaire modellen in deze serie, maar de variëteit is groot. Andere favorieten die je hier zult zien, zijn de Simca Rally en de BMW 2002. Het NK GTTC trekt van veel deelnemers van bij onze Zuiderburen, maar de serie is inmiddels zo populair dat er zelfs rijders uit Noorwegen naar Zandvoort komen. Tenslotte maakt een nieuwe raceklasse zijn debuut, het HARC NK ’82-’90, bedoeld voor “youngtimer” historische toerwagens en GT’s, auto’s  die tussen de 25 en 35 jaar oud zijn.

De HARC is van mening dat er behoefte bestaat aan een historische raceklasse met een lage instapdrempel. In tegenstelling tot bijna alle andere historische klassen zijn er voor deze racegroep volop betaalbare auto’s voorhanden, zoals de BMW 325i en de Porsche 944. Zaterdag is de dag van de trainingen en kwalificaties, op zondag wordt er geracet, waarbij alle klassen minimaal twee races rijden. Het publiek kan de auto’s van dichtbij bekijken in de paddock. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa. Kijk voor het tijdschema en meer informatie op www.harc.nl

1