JW Raceservice debuteert in GT4 European Series en daar blijft het niet bij

Onveranderd staan Jochem van de Wiel en zijn team met beide benen op de grond, maar de ambities reiken wel steeds verder. In 2025 debuteert JW Raceservice in de GT4 European Series en als het aan de gedreven Brabantse autosportondernemer ligt, vormt dat op termijn de opmaat naar een hoger niveau. Tijdens het gesprek in de grote nieuwe loods valt zelfs de term GT World Challenge.

Jochem van de Wiel blijft Jochem van de Wiel. We moeten aandringen om hem op de foto te mogen zetten, want: “Ik houd mezelf het liefst een beetje op de achtergrond.” Hij kan zich makkelijker dan ooit verstoppen, sinds de verhuizing naar een ruim dubbel zo grote bedrijfshal in Goirle, letterlijk op steenworp afstand van de oude locatie. “Van 600 naar 1350 vierkante meter. Dat is lekker efficiënt werken ten opzichte van de oude situatie in het L-vormige pand. Als we dan even een uur aan een auto wilden werken, moesten we bij wijze van spreken soms twee uur tijd uittrekken om hem uit te graven. Nu hebben we genoeg oppervlakte om alles lekker ruim op te stellen en dan passen de vrachtwagens ook nog binnen. Worden ze tenminste niet vochtig en het maakt tevens het laden en lossen makkelijker. Nu er geen materiaal meer buiten hoeft te staan, blijft alles mooi buiten het zicht van voorbijgangers. Wel zo’n prettige gedachte, want er bevinden zich natuurlijk waardevolle spullen binnen.” Racewagens bijvoorbeeld; een heleboel zelfs. “Wel allemaal auto’s die regelmatig het circuit op gaan of die we daarvoor klaarmaken. Het moet niet uitgroeien tot een opslaghal, want dan komen we straks weer ruimte tekort.”

Echt een groot veld
JW Raceservice stijgt beslist niet boven zichzelf uit, maar staat wel open voor nieuwe avonturen in de autosport en in 2025 gaat dat GT4 European Series zijn. “Voor het eerst. Althans, het volle kampioenschap. Bas Visser stapt over uit de Mazda MX-5 Cup en Jurriaan de Back, afkomstig uit de Porsche Carrera Cup Benelux, zal een vrijwel nieuwe Cayman GT4 met hem delen. We hebben ook ADAC GT4 Germany overwogen, maar dan rijd je bijna alleen op Duitse circuits. Het Europees kampioenschap biedt wat dat betreft veel meer variatie: Paul Ricard, Zandvoort, Spa-Francorchamps, Misano, Nürburgring en Barcelona. Daar gaan we de strijd aan met andere Caymans, Audi’s R8, BMW’s M4, Ginetta’s enzovoort, allemaal met GT4-specificaties en afgestemd op een balance-of-performance. Het is echt een groot veld met meer dan vijftig auto’s.” De Porsche past uitstekend in het plaatje van de renstal uit Goirle, die zich in de afgelopen jaren in het Duitse sport- en racewagenmerk heeft gespecialiseerd. “De Cayman staat wel dichter bij een straatmodel dan de 992 Cup. Hij vergt bijvoorbeeld wat meer handelingen om een motor te wisselen en je kunt er geen snelvulsysteem voor de brandstof op aansluiten. Geen probleem: door al onze Porsche-ervaring weten we er wel raad mee.”

Even omschakelen
De entree in de GT4 European Series vraagt uiteraard om een gedegen voorbereiding. Van de Wiel: “We hebben al twee testdagen in Valencia en twee in Barcelona achter de rug, plus eentje in Zandvoort. Over de set-up moet je echter niet te krampachtig doen. De organisatie geeft bepaalde kaders, zoals op het gebied van rijhoogte en camber. Uit het testwerk halen we een hoop data en de finetuning moet per circuit gebeuren, rondom de vrije training en de kwalificatie. Het zal voor ons even omschakelen zijn van de Michelin-banden die we uit de Porsche Carrera Cup Benelux kennen naar Pirelli’s, maar er wordt sowieso een nieuw type voorgeschreven, dus zit er voor geen van de teams een voordeel aan. Huub van Eijndhoven zal onze beide rijders coachen en in de weekenden dat zijn agenda dat niet toelaat, neemt Wouter Boerekamps het over. Die begeleidt Bas Visser en Jurriaan de Back bovendien tijdens simulatortrainingen bij Motorsport in Motion, samen met Kevin Abbring. Wij beschouwen 2025 als een seizoen om de GT4 European Series te ontdekken en er ons gezicht te laten zien, in de hoop dat dat voor de nabije toekomst aanvragen oplevert van andere coureurs die bij ons willen rijden. Twee auto’s exploiteren tijdens zulke buitenlandse evenementen is natuurlijk wel zo efficiënt.”

Iets explosiefs
Teambaas Van de Wiel kijkt alvast voorzichtig naar de langere termijn en formuleert de GT World Challenge als het ultieme doel. “Feitelijk de Formule 1 van de GT-racerij. Wanneer je het daar als team goed doet, creëer je een stukje continuïteit. Qua auto zou onze voorkeur uitgaan naar een Porsche 992 GT3 R, omdat we het concept en het merk van haver tot gort kennen, omdat we weten welke wegen we moeten bewandelen om de juiste onderdelen en ondersteuning te verkrijgen en omdat we in de afgelopen jaren uitgebreid hebben geïnvesteerd in specifieke equipment. Persoonlijk vind ik het erg mooi, dat sprintracen. Het heeft iets explosiefs: je moet een halfuur of een uur lang knallen en kunt je dan geen foutje permitteren.” Toch sluit JW Raceservice zich zeker niet af voor langeafstandswedstrijden, zoals afgelopen jaar bleek uit de inschrijving voor de nieuw georganiseerde Michelin 992 Endurance Cup, met vier Chinese coureurs. “Twaalf uur op Spa-Francorchamps, onder regie van Creventic, een organisatie waar we wel vaker rijden.” Die optie ligt voor 2025 zeker weer open, mits er zich gegadigden melden. Voor de grote beproevingen staan twee capabele TCR’s klaar, te weten een Audi RS 3 en een Cupra Leon.

Aandachtspunt
In het nieuwe seizoen verdubbelt het Brabantse team de inzet bij de Mazda MX-5 Cup die onder V-Max Racing Management draait. “Voor Xavier van der Schoot is het helemaal nieuw, terwijl Maxim van den Doel al ervaring heeft opgedaan in de MaX5 Cup bij de DNRT. Natuurlijk wel een andere auto, maar toch min of meer hetzelfde principe, bovendien weet hij wat een felle strijd met close racing inhoudt. Ook met de Mazda’s van het huidige type, waarvan er tegen de twintig aan de start zullen verschijnen, gaat het op het scherpst van de snede en dat betekent dat je als team het materiaal erg goed voor elkaar moet hebben.” Op de kwaliteit van de Japanse producten valt volgens Van de Wiel weinig af te dingen, al vormt de transmissie een aandachtspunt. “De tandwielen van de derde en de vierde versnelling moet je gemiddeld twee keer per seizoen preventief vervangen, anders loop je het risico dat ze sneuvelen. Verder zijn deze Mazda’s uitstekend tegen het racen opgewassen. De wat duurdere onderdelen moeten we dan maar voor lief nemen.”

Extremistische Golf I
Afgelopen winter heeft het zeskoppige team van JW Raceservice (dat tijdens evenementen met extra mensen wordt uitgebreid) niet bepaald zitten duimendraaien. Naast de preparatie van een aantal bestaande racewagens voor het nieuwe seizoen, waaronder een BMW E46 M3 en voor de verhuur een GTR-brede E46 Compact met dezelfde motor, bouwden de techneuten een moddervette 1 Serie met een heftig uitziend koetswerk vol aerodynamische oplossingen, airjacks, een Intrax-onderstel, een big brake kit en onder de motorkap een M3-zescilinder in combinatie met een sequentiële versnellingsbak. Een youngtimer onderhand, wat je zeker kunt zeggen van de twee Porsches 964 RSR in de stal, eigendom van vader Tjarco en zoon Tijn Jilesen. “Wellicht gaan ze in de nabije toekomst YTCC rijden. Eerst echter hebben we een testdag op de Nürburgring ingepland, tezamen met de Cayman GT4 en de 991 Cup van Marc Bressers.” Tussen al dat geweld valt het oog op een zeer extremistische Golf I, die in opbouw verkeert en waarover we in het verleden weleens bericht hebben. Later dit jaar mag hij in vol ornaat figureren in een reportage. Kunnen we meteen de eerste GT4-ervaringen van JW Raceservice optekenen.

Meer informatie: www.jwraceservice.nl
Tekst & foto’s: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl