Kas Haverkort heeft in het Belgische Genk tijdens de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Karting in de OK-klasse zijn snelheid met een aantal spectaculaire inhaalraces opnieuw laten zien. De 15-jarige TeamNL-rijder kwam echter een paar posities tekort om zich voor de finale te plaatsen en daarmee werd de strijdlust en het doorzettingsvermogen van het jonge Nederlandse karttalent niet beloond.

De tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Karting in de OK-klasse werd verreden op het voor de Nederlandse deelnemers overbekende kartcircuit van het Belgische Genk. Tijdens de eerder dit jaar in Frankrijk verreden openingswedstrijd van de Europese titelstrijd had Kas Haverkort met een goede kwalificatie en een vijftiende plaats in de finale de eerste punten voor het kampioenschap binnengehaald. In Genk wilde de 15-jarige TeamNL-rijder die uitkomt voor het Nederlandse CRG Keijzer Racing een flink aantal punten aan zijn totaal toevoegen om zo later dit jaar nog een gooi te kunnen doen naar de Europese titel.

In de kwalificatie leek Haverkort daar goed naar op weg. In zijn sessie zette het jonge Nederlandse karttalent namelijk de snelste tijd op de klokken en leek daarmee verzekerd van een uitstekende uitgangspositie in de vijf te verrijden kwalificatieheats. De deceptie kwam korte tijd later. Het TeamNL-talent werd gediskwalificeerd en viel daarmee terug naar de 66ste positie in het 69 rijders tellende veld. Net op het moment dat de kwalificatie zou beginnen, viel de regen met bakken uit de lucht, reden voor het team om snel te wisselen van de ‘droogweer kart’ naar de op regenbanden en met een regenafstelling klaarstaande tweede kart. Hoewel rijder en team dachten dit conform de reglementen gedaan te hebben, en rijden met slicks op een drijfnatte baan ook nog eens gevaarlijk is, waren de officials een andere mening toegedaan en werd de tijd van Haverkort geschrapt. In plaats van een positie op de eerste rij moest Haverkort daarmee in de vijf heats van een 22ste en laatste plaats starten.

De TeamNL-piloot liet zich echter niet uit het veld slaan en probeerde via een aantal indrukwekkende inhaalraces alsnog een plaats in de finale af te dwingen. Zo reed Haverkort in de tweede kwalificatieheat binnen dertien ronden van de 22ste naar de 7de plaats. In het drukke middenveld had de Nederlander echter een tegenstander geraakt en viel door de vijf seconden penalty weer terug naar plek 16. In de derde kwalificatieheat zette Haverkort zelfs de snelste raceronde op de klokken en finishte als tiende. Wat er allemaal mogelijk was geweest liet Haverkort in heat vijf zien, toen hij wist op te klimmen van de 22ste naar de 5de positie. Als een van de weinige rijders nam de Nederlander het risico om op de nog natte baan op slicks te starten. In de eerste drie ronden was het overleven voor Haverkort, maar daarna rolde hij het veld op om als vijfde te worden afgevlagd. De vijfde en laatste heat sloot Haverkort als zesde af, maar een nieuwe tijdstraf wierp hem terug naar plek twaalf. Met deze uitslagen eindigde de CRG-piloot in het 69 rijders tellende veld op een 39ste plaats en kwam daarmee vier posities tekort om in de finale aan de start te mogen verschijnen.

“Een ongeluk komt nooit alleen, maar alles wat maar tegen kon zitten, zat dit weekend ook wel tegen. Het begint natuurlijk al met die diskwalificatie waardoor een goed resultaat moeilijk wordt. Vervolgens lukt het om in alle heats veel posities goed te maken, maar krijg ik drie keer een straf waarvan twee keer omdat er rijders voor mij crashen die ik niet meer kan ontwijken. Heel jammer, maar bij de volgende EK-ronde over twee weken in Zweden hoop ik de getoonde snelheid wel te kunnen verzilveren”, aldus een strijdbare Haverkort.