Het WK-seizoen in de Formule 1 is nu officieel ten einde, maar op Circuit Zandvoort gonst het juist van de activiteiten om de komst van diezelfde Formule 1 mogelijk te maken. Zo’n vijf maanden voordat de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix (1-3 mei 2020) realiteit wordt, zijn er op de nationale Nederlandse autosportaccommodatie al belangrijke stappen gezet. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst, waarin vertegenwoordigers van nationale en internationale media over de stand van zaken werden geïnformeerd.

 

 

VolkerWessels op meerdere plaatsen tegelijk bezig
In januari 2017 was het eerste bezoek van Formula One Management aan Circuit Zandvoort. In september 2018 kreeg Zandvoort het eerste bezoek van de helaas overleden Charlie Whiting namens de FIA. Sindsdien is er heel hard gewerkt om het allemaal voor elkaar te krijgen.

Op en rond het circuit rijden graafmachines, zandtransportauto’s, walsen en ander rollend materiaal af en aan. Op meerdere plaatsen tegelijk zijn mensen van gespecialiseerde ondernemingen, aangevoerd door VolkerWessels als officieel evenementpartner, druk bezig om de benodigde werkzaamheden volgens plan uit te voeren. Zo worden er tunnels onder de baan aangelegd, wordt het rennerskwartier geëgaliseerd en uitgebreid, wordt op een aantal punten het baantracé gewijzigd, worden de grindbakken aangepast en, ongetwijfeld het meest spectaculaire aspect, worden twee bochten ingrijpend gereconstrueerd en voorzien van een helling, waardoor er sprake is van heuse kombochten – een uniek element in de Formule 1.

“Met deze aanpassingen wordt Circuit Zandvoort het meest uitdagende en mooiste circuit van Europa en misschien zelfs wel van de wereld”, zei Jan Lammers, sportief directeur van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. “Als Zandvoorter, maar ook gewoon als autosportliefhebber, ben ik daar best trots op!”

 

 

“Ruimschoots op tijd klaar”
Robert van Overdijk, directeur van Circuit Zandvoort en van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix, meldde dat gisteren, op 1 december, de officiële aanvraag voor de evenementenvergunning is ingediend bij de Gemeente Zandvoort. “Ruimschoots op tijd, vijf maanden van tevoren, zodat alle betrokken instanties er goed naar kunnen kijken, net zoals we ook in de aanloop naar het daadwerkelijk indienen van de aanvraag met al deze instanties nauw en constructief hebben samengewerkt. Met elkaar tillen we Zandvoort naar wereldniveau.”

Spreiding is cruciaal
De organisatie van de Dutch GrandPrix gaf ook een toelichting op de logistieke aspecten van het evenement, met name ten aanzien van mobiliteit en bereikbaarheid. Daarbij is spreiding cruciaal, is de trein de sleutel tot succes, terwijl de fiets het uithangbord is. Men gaat werken met ‘doorlaatbewijzen’ om ervoor te zorgen dat Zandvoort bereikbaar is en blijft voor degenen die er wonen, werken en verblijven, en voor bezoekers van de Grand Prix.

 

 

“Bijzondere karakter van Zandvoort”
Voor de aanpassing van het circuit werd nauw samengewerkt met het Italiaanse bureau Studio Dromo, dat op dit gebied over een rijke wereldwijde ervaring beschikt. “Daarbij hebben we terdege rekening gehouden met het bijzondere karakter van Zandvoort, dit zoveel mogelijk gehandhaafd en op sommige punten zelfs versterkt”, stelde Jarno Zaffelli van het Italiaanse bureau, die met name de specifieke aspecten van de kombochten in de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht benadrukte.

 

 

Verwacht wordt dat de aanpassing van de baan in februari klaar is, waarna de opbouw en de inrichting volgen. De belangstelling van de media was groot, een duidelijk signaal hoe zeer de komst van de Formule 1 in Nederland leeft.