In de Porsche van Förch Racing sloeg Jaap van Lagen zaterdagmiddag toe tijdens de 7erace van de Duitse Porsche Carrera Cup. Na een raketstart vanaf de tweede plek kwam de routinier uit Ede als leider de eerste bocht uit. Zestien ronden lang weerstond hij de aanvallen van de kampioenschapsleider én bleef op de baan ondanks een gehavende voorband. “Ik ben zelden zo blij geweest om de finishvlag te zien.”

 

 

Na de invalbeurt vorige week stond opnieuw de Porsche met startnummer 69 klaar. En opnieuw meldde Jaap zich op het GP-circuit van de Nürburgring vooraan met de 485 pk sterke Porsche GT3 Cup. Na een vierde tijd in de vrije training, legde de Porsche specialist twee uitstekende ronden neer in de kwalificatie: goed voor plek 2 voor de race op zaterdag, en plaats drie voor de strijd op zondag.

Bij doven van de lichten op zaterdagmiddag profiteerde Jaap met een raketstart maximaal van zijn startpositie aan de rechterkant van de baan. De telemetrie vertelde later dat Jaap in drie tellen van 0 naar 100 km/u was geschoten; beter kan bijna niet met deze 911 racewagen. “De kunst is wanneer en hoe je de koppeling laat opkomen. Dat ging deze keer perfect. Ik voelde het meteen.”

‘Die is voor mij’
Dankzij de superstart zat Jaap meteen naast polesitter en kampioenschapsleider Thomas Preining. “De eerste bocht gaat naar rechts en Thomas kon niet naar rechts, dus ik wist: die is voor mij.” Eénmaal aan de leiding begon Jaap aan 16 loodzware ronden, want de jonge Oostenrijkse Porsche junior coureur zat vrijwel de hele race op de bumper van Jaap.

“Ik heb me de hele wedstrijd geconcentreerd op de exit van de bocht; zolang ik met maximale snelheid de bocht uit zo komen dan kon Thomas er niet voorbij.” Verschillende keren schuurden de deurkrukken langs elkaar, maar Jaap bleef aan de leiding. Toen regerend kampioen Michael Ammermüller zijn teamgenoot voorbij stak, dacht Jaap eindelijk enige rust te krijgen.

‘Moest wel eerder remmen’
De rust bleek van korte duur, want Preining passeerde Ammermüller weer. “Toen ik me verremde in de Dunlop chicane en verder moest met een mega remplek op mijn voorband, wist ik niet of ik Thomas achter me zou kunnen houden. Door die beschadigde band moest ik voor iedere bocht een paar meter eerder remmen.” Toch raasde Jaap na 16 ronden als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door, die voor de gelegenheid werd gezwaaid door Porsche icoon ‘urban outlaw’ Magnus Walker.

“Ik heb keihard moeten knokken voor deze zege. Eerlijk gezegd had ik niet gedacht Thomas achter me te kunnen houden. Hij is zo ontzettend snel. En door de vlakke kant op m’n band moest ik de laatste ronden helemaal op eieren rijden. Ik ben zelden zo blij geweest om de finishvlag te zien.”

 

 

‘Perfecte Porsche van Förch’
Op zondag schonk de Edenaar zijn gelegenheidsteam Förch weer een prachtig cadeau door als derde te finishen achter winnaar Preining en Ammermüller. Het markeerde zijn vierde podiumresultaat in evenzoveel races. “De mannen van Förch zetten iedere keer een perfecte Porsche voor me klaar. Ik ben heel blij dat ik het team dit weekeinde weer heb kunnen belonen voor het vertrouwen in mij.”

Ondanks vier gemiste races is ‘invalcoureur’ Jaap van Lagen inmiddels opgeklommen tot de vierde plaats in het kampioenschap. “Na mijn overwinning zaterdag kreeg ik te horen, dat ik ook in Zandvoort voor Försch Racing mag racen. Voor thuispubliek op mijn thuisbaan. Helemaal geweldig!”