Het team dat in Nederland het fenomeen ‘autosportladder’ lanceerde voegt er weer een paar nieuwe treden aan toe. Zo betreedt GP Elite de Porsche Endurance Trophy, waar klanten na bijvoorbeeld een DNRT-debuut progressie kunnen maken. Verder formuleert het team uit De Rijp een hoge ambitie door zich vanaf 2019 in de Porsche Mobil 1 Supercup te mengen, waar de wereldtop onder de 911-coureurs elkaar ontmoet.

“Binnen ons gedegen opleidingsplan zien we rijders beter en beter worden,” zegt Roderick Röling, verantwoordelijk voor marketing en sales bij GP Elite. “Op een gegeven moment komen ze op een omslagpunt, dat hen feitelijk voor de keuze stelt: zich met anderen gaan meten en dus in de competitie stappen of liever het recreatieve pad volgen, dat wil zeggen exclusieve trackdays rijden op circuits in bijvoorbeeld Portugal en Spanje – dit jaar bezoeken we Estoril – dan wel deelnemen aan een rallytraining in Fürstenau, Finland of Wales. In het eerste geval zetten wij een raceladder op, meestal te beginnen bij de DNRT met één of meer wedstrijden. Daar ligt de drempel laag en blijf je als debutant redelijk in de luwte, aangezien het geen grote publieksevenementen betreft. Je kunt eens ongezien een foutje maken en rustig je eigen vaardigheden ontwikkelen, begeleid door één van onze professionele coaches. Zo bepalen we in overleg het moment voor een vervolgstap.”

Belcar
De tweede trede op de autosportladder van GP Elite betrof tot voor kort de BMW M3 Cup, maar die laat het team nu achter zich, ten faveure van een entree in de Porsche Endurance Trophy Benelux. “Deze klasse valt binnen het Belcar-programma, met onderscheid in twee divisies: 911 en Cayman Clubsport,” aldus Röling. “Wij kiezen voor de laatste en zetten in eerste instantie twee Porsches in, al zullen we dat snel uitbreiden naar drie en is er potentie voor nog veel meer. Met de klantenauto’s die wij prepareren en servicen hebben we namelijk acht van deze Caymans GT4 Clubsport in onze gelederen; allemaal officiële fabrieksauto’s met een hoog veiligheidsniveau. Ten opzichte van de BMW’s bieden ze meer vermogen, 425 tegen 343 pk, maar ook een betere beheersbaarheid dankzij de aanwezigheid van verstelbaar ABS en de mogelijkheid om traction control aan en uit te zetten. Die hulpsystemen werken drempelverlagend en precies om dezelfde reden kiezen we voor endurance. Het gaat er niet op het scherpst van de snede aan toe en de deelnemers doen ontzettend veel ervaring op, door de vele uren rijtijd die ze per weekend krijgen. Dat varieert van twee keer vijftig minuten tot drie uur achtereen. Met een vriend, familielid of zakenrelatie vorm je makkelijk een equipe en beleef je autosport samen.”

Spraakmakende equipe
Binnen de Porsche Endurance Trophy Benelux staan zes wedstrijdweekenden op het programma, verdeeld over Nederland en België. Röling: “We reizen driemaal naar Zolder, waarvan één keer in het DTM-weekend. De races op Spa-Francorchamps vallen in het weekend van de 25 Hours VW Fun Cup, terwijl we verder de Pinksterraces in Zandvoort en de Finaleraces in Assen aandoen. Allemaal publieksevenementen, dus.” Tijdens het openingsweekend op Circuit Zolder kwamen niet alleen vader Harold en zoon Alex Goddijn samen in actie met een Porsche Cayman GT4 Clubsport, maar ook een spraakmakende equipe in de vorm van Robert Doornbos en Paul van Splunteren. “Dat geeft het niveau van de auto’s aan, die zich tegelijkertijd echter relatief makkelijk laten berijden door gentleman drivers. Wij begeleiden hen niet alleen tijdens de races, maar organiseren van tevoren ook trainingsdagen met coaching, afhankelijk van de agenda van de deelnemers. Daarbij zetten we instrumenten als on-board-beelden en datalogging in om de details fijn te slijpen. Het belangrijkst vinden we het dat onze rijders zich rustig kunnen ontwikkelen en vooral plezier aan de autosport beleven. Juist dat laatste vormt een doorslaggevende factor om er echt goed in te worden.”

Topsport
GP Elite beschouwt de Porsche Endurance Trophy Benelux als een ideale opstap naar de Porsche Carrera Cup Benelux, waarin het team zich al vele jaren succesvol profileert, met diverse overwinningen en in 2018 podiumplaatsen in de eindstand voor Max van Splunteren en Menno van de Grijspaarde. “Dit draagt echt het karakter van topsport, wat je terugziet in de mentaliteit binnen ons team,” zegt Roderick Röling. “Er vindt een zware, intensieve strijd om het kampioenschap plaats, waarbij een klein foutje zich direct vertaalt in een aantal plaatsen verlies. Wij laten er dus een zeer serieuze aanpak op los, met zorgvuldig uitgestippelde trainingsschema’s, bestaande uit testdagen en simulatorsessies. Daarnaast letten we op voeding. Dit jaar staan we in deze klasse aan de start met Ziad Geris als gentleman driver en vier jonge, dynamische talenten, die we alle ruimte geven om zich te ontwikkelen: de broers Daan en Jesse van Kuijk, Max van Splunteren en Lucas Groeneveld. De Porsche Carrera Cup Benelux zit in het voorprogramma van grote publieksevenementen, zoals DTM in Zolder, Assen en op de Grand-Prix-Strecke van de Nürburgring, het FIA WEC op Spa-Francorchamps en de Blancpain GT Series in Barcelona. Een mooi uithangbord voor ons team dus, terwijl het voor de jonge talenten een springplank naar de Porsche Mobil 1 Supercup kan betekenen. We trainen van tevoren op elk van deze circuits en organiseren dit jaar bovendien drie testdagen, ook voor de deelnemers aan de Porsche Endurance Trophy Benelux. Die vinden plaats in Zandvoort, Barcelona en op de Grand-Prix-Strecke.”

Voorprogramma Formule 1
De ambities van GP Elite reiken echter verder, wat zich onder andere weerspiegelt in deelname aan de Porsche GT3 Cup Challenge Middle East, op drie locaties in Arabische contreien: Dubai Autodrome, Yas Marina Circuit en – in het voorprogramma van de Formule 1 – Bahrain International Circuit. “Dit valt mooi buiten het Europese raceseizoen, waardoor rijders zichzelf kunnen doorontwikkelen en in het ritme blijven,” verklaart Röling. “In 2018 hebben Jesse van Kuijk, Max van Splunteren en Menno van de Grijspaarde aan een aantal wedstrijden van dit kampioenschap meegedaan. Op de autosportladder vormt het een perfecte overbrugging van de Porsche Carrera Cup Benelux naar de Porsche Mobil 1 Supercup, onze nieuwe doelstelling voor 2019. We wisten voor dit seizoen bij vier evenementen entry’s te bemachtigen en zo komen Jesse van Kuijk en Max van Splunteren in actie op de circuits van Spa-Franchorchamps, Barcelona, Budapest en Monza. Voor 2020 streven we naar een volledige deelname aan dit kampioenschap, waarvan alle negen evenementen in het voorprogramma van een Formule 1-race vallen, op locaties in hoofdzakelijk Europa. Hopelijk komt straks Zandvoort erbij. We zitten er tussen de wereldtop op het gebied van Porsche-racen, wat onze autosportladder helemaal compleet maakt, beginnend bij de basis.”

Proeven van het WRC
Ongeacht of je zelf rallysport zou willen bedrijven moet je wel héél weinig benzine in je bloed hebben om weerstand te kunnen bieden aan de nieuwste activiteit van GP Elite, namelijk een rallytraining volgen in Walters Arena, Wales. Precies, daar waar mannen als Sébastien Ogier, Ott Tänak, Thierry Neuville en Kris Meeke in oktober hun WRC-strijd leveren. “We reizen voor twee dagen met een groep van zes tot acht personen naar deze waanzinnige locatie, een voormalige bruinkoolmijn van 4000 hectare, die in de jaren negentig werd omgeturnd naar een evenemententerrein,” zegt Roderick Röling. “Je mag dit zien als een vervolg op de rallytrainingen die we reeds in Fürstenau en Finland geven, met weer grotere uitdagingen voor gevorderde rijders. Kevin Abbring ontwikkelt deze proeven en voert ze ter plaatse uit, ondersteund door instructeurs als Timo van der Marel en Nikki Kunst. We nemen volledig geprepareerde BMW’s E30 en E36 M3 in de klassieke livery van Marlboro, Rothmans en Fina mee. Beide dagen beginnen – net als in het echt – met een verkenning van de proef in het bijzijn van de instructeur, die tevens als navigator optreedt en met die dubbelrol de rijder van waardevolle informatie voorziet, zoals de versnellingskeuze en de gradatie van de bocht. Als het niveau van de deelnemer het toelaat, kan hij of zij de eerste dag al onder begeleiding volle bak aan de gang en bestaat de mogelijkheid om de tweede dag de proef in tegengestelde richting te rijden. Samen met de trainer bepaalt de deelnemer het tempo. Onze klanten vinden Fürstenau en Finland al zo gaaf en dan biedt Wales nóg meer verdieping, dus nieuwe mogelijkheden om hun eigen grenzen te verleggen.”

Meer informatie: www.gp-elite.nl
Tekst: Aart van der Haagen