Komend weekend wordt rondom de plaats Hardenberg opnieuw de Vechtdalrally verreden. Een wedstrijd die 126 kilometers telt die op snelheid worden verreden. Acht klassementsproeven wachten op de deelnemers. Onder hen ook de equipe van Rally Team Leemans. Aan het stuur Roald Leemans en naast hem zijn navigator en coach Christiaan Paul van Waardenburg. De recent aangekochte Citroën DS3 R5 Evo3 is het wapen van dienst.

Het jaar begon niet zo goed voor de nog jonge Roald, maar afgelopen ELE Rally herpakte hij zich en wist de DS3 R5 naar de finish te rijden. Het behaalde resultaat was niet wat telde binnen het team, de ervaring die hij hiermee kon opdoen was van onschatbare waarde.   Tijdens de komende Vechtdalrally wil hij, samen met zijn navigator, opnieuw een schat aan ervaring opdoen. “De DS3 R5 is zeker geen gemakkelijke auto,” vertelt Roald. “Hij straft ieder foutje genadeloos af. Hoe eerder is die auto onder de knie kan krijgen, hoe beter en daarmee sneller, het is.”

In de afgelopen ELE Rally werd er geen schade gereden. In de werkplaats kon men zich dus, naast het reguliere onderhoud, concentreren op andere zaken, zoals de afstelling van de auto. “De Vechtdalrally is toch weer een heel andere wedstrijd dan de ELE Rally. Daar stond de auto achter eigenlijk iets te zacht. Op het vele onverhard dat erin zat pakte dat eigenlijk wel goed uit. In de Vechtdalrally is dat toch iets anders. De auto staat nu wat strakker,” verduidelijkt Roald.

Het doel van het team dit seizoen is om ervaring met de auto op te doen. Helemaal vol gas gaan is er dan ook nog niet bij. “We proberen steeds de snelheid een beetje op te voeren,” zegt Roald. “We beginnen relatief rustig en kijken hoe de auto zich houdt. Daarna voeren we de snelheid beetje bij beetje op. Natuurlijk hebben we wel een soort van basissnelheid, we beginnen echt niet langzaam. Het is een listige auto en moeten dus voorzichtig zijn. Ervaring is hierbij volgens ons het sleutelwoord.”

Roald en Christiaan Paul gaan uiteraard strijden voor een mooie klassering. Een plek in de top-5 is in theorie haalbaar. Van de organisatie heeft het team het startnummer drie toebedeeld gekregen. De winst lijkt op voorhand al weggelegd voor Hans Weijs in de nieuwe en krachtige Volkswagen Polo R5. Daarachter kan Roald echter een mooie strijd aangaan met de oude rot Henk Vossen en Michiel Becx, beide rijdend met de Ford Fiesta R5. Ook valt geduchte tegenstand te verwachten van Lambert Parren in de Mitsubishi Lancer Evo X.

Het belooft dus een mooie strijd te worden volgende week. Een strijd die best wel eens een podiumplaats zou kunnen gaan opleveren. Op zaterdag 15 juni, rond de klok van 18:20u zal blijken wie het podium mag bestijgen. Dan is namelijk de finish van de Vechtdalrally.

Foto: Edwin Hengelman.