Onder grote publieke belangstelling zijn Erik van Loon en navigator Harmen Scholtalbers in het SchippersStop Rallydorp in Veldhoven gehuldigd als winnaars van de 52e ELE Rally. De Subaru-équipe was niet het snelst, maar zag Ford-rijder Dennis Kuipers zaterdagavond gediskwalificeerd worden. “Het voelt als een tweede plaats, want Dennis was op de proeven duidelijk het snelst”, vond Van Loon. Kuipers liet weten beroep aan te tekenen, waardoor Van Loon en Scholtalbers vooralsnog voorlopig winnaars zijn, vóór Bernhard ten Brinke (Škoda) en Jasper van den Heuvel (Mitsubishi).

Aanvankelijk leek zich tussen Kuipers en Van Loon een spannend duel om seconden te ontvouwen. Een remfout van Van Loon op vrijdagavond besliste echter anders. Dertig seconden gingen verloren, waardoor Kuipers de eerste etappe met een ruime voorsprong glansrijk leek af te sluiten. Leek, want op de verbindingsroute terug naar het parc fermé in het SchippersStop Rallydorp viel zijn plots Fiesta RS WRC stil. “We kregen te maken met een elektrische storing, waardoor onze auto stilviel op de snelweg”, verklaarde Kuipers, die dankzij het nodige duwwerk van een mededeelnemer het parc fermé wist te bereiken. Dergelijke hulp is reglementair echter niet toegestaan, waarop de wedstrijdleiding geen andere mogelijkheid zag dan Kuipers en navigator Robin Buysmans te diskwalificeren. “Voor ons was het onder meer een kwestie van veiligheid, maar de wedstrijdleiding ziet dat blijkbaar anders”, meent Kuipers, die verder niet al te diep op de situatie in wilde gaan. “We gaan beroep aantekenen, maar het is hoe dan ook ontzettend jammer. Zeker omdat dit helemaal ons weekend was. We reden een perfecte rally, maakten de juiste bandenkeuzes en alles liep zoals het moest lopen. Bijna alles.”

podium

Voor Erik van Loon voelde zijn ‘in de schoot geworpen’ ELE-zege ietwat ongemakkelijk. “Dit is absoluut niet hoe ik wil winnen”, bekende Van Loon. “Er zal vast wel iets gebeurd zijn wat niet helemaal klopt, maar voor mij is hij (Dennis, red) absoluut de winnaar. Hij rijdt gewoon ontzettend hard en maakt geen fouten daar waar wij dat wel doen. Dan verdien je de zege”, besloot de Riethovenaar, die samen met navigator Harmen Scholtalbers voor op het finishpodium met champagne mocht spuiten, ondanks dat de overwinning vooralsnog als voorlopig gemarkeerd staat.

Achter beide WRC-rijders vocht Bernhard ten Brinke een mooie strijd uit met regerend Nederlands rallykampioen Jasper van den Heuvel. Ten Brinke won het gevecht, waarmee hij zijn debuut met de Škoda Fabia R5 opluisterde met een knappe podiumplek. “We hebben ontzettend hard gereden”, aldus een tevreden Ten Brinke aan de finish. “We hebben mooi gestreden met Jasper. Vorige week heb ik pas voor het eerst met de auto gereden. We hebben bijna geen foutjes gemaakt en ontzettend hard gereden. Met dan enkel één of twee WRC’s voor je kan je niet anders dan heel erg tevreden zijn.” Ook Van den Heuvel was tevreden, ondanks tijdverlies door een lekke band op vrijdagavond. “Ook zonder die lekke band hadden we Bernhard niet achter ons gehouden, dus we zijn hartstikke tevreden. Met onze Groep N hebben we op de proeven steeds een ontzettend leuke strijd gehad met Bernhard, Mark (Van Eldik, red) en Piet (Van Hoof, red). Bovendien zetten we nu een goede stap in de strijd om het Nederlands rallykampioenschap.”

Erik van Loon was in goed Brabants gezelschap in de top tien. Door een technisch mankement moest Piet van Hoof (Wintelre) zijn strijd om het podium voortijdig staken. Hij werd vierde voor de herintredende Mark van Eldik. Nuenenaar Antoine van Ballegooijen moest in de standaardklasse Jasper van den Heuvel voor zich dulden, maar werd wel zesde algemeen; een plek beter dan Martin van Iersel uit Tilburg. Michiel Becx (Vessem) werd met zijn Citroën DS3 R3 tiende algemeen en liet de Renault Clio van Kevin van Deijne (Zeeland) achter zich in de strijd om het klassement voor tweewiel aangedreven auto’s. De Brabanders moesten op hun beurt een ontketende Timo van der Marel (Opel Adam R2) voor zich dulden. Hij ging met de winst in F2 lopen. Snelste buitenlander en winnaar in de Euro Rallye Trophée werd Luxemburger Steve Fernandes in de brullende Peugeot 207 S2000, goed voor een achtste plaats algemeen.