2015-05-05 1155
Als het aan Johan Kraan, maar óók aan de KNAF ligt, moeten de gloriejaren van een betaalbare instapklasse op NK-niveau terugkeren. De Citybug Cup gaat op de keper beschouwd verder waar de Suzuki Swift Cup ooit ophield, alleen dan tegen aanzienlijk lagere kosten. Via een KNAF-selectiedag valt een jaar gratis racen te winnen.

Het nieuws zal inmiddels iedereen wel bereikt hebben: Johan Kraan moest snel schakelen om de door hem geïnitieerde instapklasse in 2016 gewoon van start te laten gaan, nadat logistieke problemen rondom de levering van auto’s de Kia Picanto Cup dwarsboomden. Ver hoefde hij niet te zoeken, met de beschikking over elf auto’s uit de PTC Cup van de ACNN in zijn loods te Wapenveld. Bewezen dondersteentjes, de Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107. Jaren geleden hield niemand voor mogelijk dat deze stadse types zich zouden thuisvoelen op het circuit, maar de praktijk leerde anders, dankzij het door de ACNN ontdekte potentieel. De zeer nauw aan elkaar verwante hatchbacks met hun vinnige VVT-i-motortje (variabele kleptiming) aan boord ontpopten zich niet alleen als onverwoestbare racers, maar tevens als ingrediënten voor strijd op de millimeter. “Autosport brengt twee basisemoties met zich mee: snelheid en competitie,” aldus Johan Kraan. “Verhoog je de snelheid, dan neemt de competitie af, doordat grotere onderlinge verschillen ontstaan. Krachtiger auto’s trekken het veld uit elkaar, bovendien compenseer je een foutje makkelijker. In een wagentje met 75 pk wordt die genadeloos afgestraft.” Dat spektakel gaat zich afspelen in de door de KNAF actief ondersteunde Citybug Cup, welke dit seizoen zijn debuut beleeft.

Onderlinge gelijkheid
Kenners weten dat je in de PTC Cup écht leert racen. Johan Kraan zag hierin een perfect uitgangspunt om een instapklasse met een NK-status te ontwikkelen, waarbij de deelnemers voor publiek rijden en zichzelf in de kijker spelen. Aldus kunnen ze een basis leggen voor een carrière in de autosport. “Zoals bekend zijn recent meer initiatieven op NK-niveau tot stand gekomen. In dat plaatje mag een betaalbare klasse die als entree fungeert niet ontbreken. Gelukkig raakte de KNAF hiervan ook snel overtuigd en helpt zij de Citybug Cup met promotie en begeleiding. In het verleden kenden we de Suzuki Swift Cup; daarmee moet je dit verhaal vergelijken, tot op zekere hoogte. De totale kosten liggen echter een flink stuk lager. Global Race Service gaat de auto’s runnen en biedt een arrive-and-drive-concept aan voor 12.500 euro exclusief BTW per jaar. Dat wil zeggen, inclusief alle running costs, inschrijfgeld, transport, circuitservice, een accommodatie in de paddock en coureursbegeleiding. Wie zijn eigen Aygo, C1 of 107 meebrengt, komt nog eens ruim 2000 euro goedkoper uit en kan zichzelf tot zo’n 200 euro per maand extra besparen op het gebied van running costs. Trainen – wat ongelimiteerd mag – zal eveneens goedkoper uitvallen, doordat je geen racewagen hoeft te huren. Wel moeten ook die auto’s ondergebracht worden bij Global Race Service, om onderlinge gelijkheid te kunnen garanderen.”

De das omgedaan
Dit laatste vormt een elementair aspect om het verhaal te laten slagen, zo meent Johan Kraan. “In het verleden hebben drie elementen de NK-klassen de das omgedaan: de crisis, het feit dat teams de prijzen onnodig opschroefden en de wedloop op het gebied van tuning. Er werden astronomische bedragen tegenaan gegooid om maar te kunnen winnen. De amateurs, de zelfstandige jongens, kwamen er gewoon niet meer aan te pas en wisten bij voorbaat dat ze tot een plek achter in het veld veroordeeld waren. Zo ging de lol er vlug af, waardoor zij uitstapten en de klassen leegliepen. Global Race Service vormt een samenwerkingsverband dat met techneuten uit alle hoeken van de autorensport werkt. Zij prepareren alle auto’s uit de Citybug Cup op exact dezelfde manier en scheppen daarmee absolute gelijkheid. Overigens zijn al deze racewagens exact identiek aan die in de PTC Cup. Dat maakt het heel makkelijk om eventueel beide kampioenschappen te rijden. We stemmen de kalenders niet alleen op elkaar af, er zullen ook enkele gezamenlijke evenementen plaatsvinden.”

Uitzondering
Johan Kraan legt uit: “We maken een combinatie van publieksevenementen met breedtesport, hetgeen de KNAF volledig ondersteunt. Dat vormt een voorwaarde om het inschrijfgeld – de grootste kostenpost bij racen op dit niveau – gemiddeld genomen acceptabel te houden. Voor sponsoren zit er een interessant voordeel aan. Ze liften mee op de aandacht van het publiek bij de A-evenementen, terwijl de breedtesport hen juist gratis toegang tot de paddock geeft. Twee keer per jaar zullen we een dag organiseren waar zij mogen meerijden met ‘hun’ coureur en optioneel bieden we een incentive aan, waar de sponsor zelf achter het stuur kruipt onder begeleiding van een instructeur.” Deelname aan de Citybug Cup staat open voor coureurs vanaf 15 jaar, mits zij over een EU-licentie beschikken.

KNAF-selectiedag
Om een instapklasse volledig tot zijn recht te laten komen, moet deze voor de betrokkenen een ontwikkelingstraject met zich meebrengen. Dat blijkt dik voor elkaar bij de Citybug Cup. “Global Race Service werkt samen met het Deltion College uit Zwolle en leidt als erkend leerbedrijf in de mobiliteitsbranche monteurs op, ook van buitenaf, ongeacht of zij beroeps- of hobbymatig iets in dit vak willen gaan doen,” vertelt Johan Kraan. “De rijders krijgen kosteloos een KNAF Academy-programma aangeboden, dat drie clinics omvat, inclusief voertuigafstelling, voedingsadvies, fysieke en en mediatraining.” Een primeur voor de toerwagenracerij vormt de KNAF-selectiedag op 28 maart in Assen, waarvoor iedereen vanaf 15 jaar zich mag inschrijven (via Maarten van Wesenbeeck: m.vanwesenbeeck@knaf.nl) en daarbij zijn talent motiveert. “De winnaar racet een jaar lang gratis in de Citybug Cup en kan daarmee een stevige basis leggen voor een carrière in de toerwagenracerij, die immers het overgrote deel van de autorensport-licentiehouders aanspreekt. Zo’n opstap past natuurlijk perfect bij een entreeklasse als deze.”

Meer informatie: www.johankraan.nl